ارغوان کاتب- گرچه چند سالی است که برخی شهرستان‎های خراسان رضوی گرفتار خشکسالی هستند، اما از سال ۹۲ بود که زنگ خطر کم‎آبی در استان نواخته و به طور جدی اعلام شد که خراسان رضوی در مرحله تشدید بحران آب قرار دارد و حالا طبق آخرین آمار ارایه شده ۲۸ شهرستان این استان با تنش آبی دست و پنجه نرم می‏کنند.

 جایگاه نامطلوب خراسان رضوی در کشت گلخانه ‏ای

برای حل معضل کم‎آبی در خراسان رضوی و خروج این استان از مرحله تشدید بحران آب، راهکارهای مختلفی ارایه شده و اقدام‌هایی نیز در حال اجراست. با توجه به اینکه براساس آمار ارایه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی 60 درصد کسری و اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی در این استان مربوط به بخش کشاورزی است، بدون تردید اتخاذ تدابیر و راهکارهایی برای صرفه‎جویی در میزان آب مصرفی بخش کشاورزی استان، نقش بسزایی در خروج از بحران کم‎آبی خواهد داشت.

کشت گلخانه‏ای یکی از راهکارهایی است که با ترویج و توسعه آن در بخش کشاورزی می‏توان در مسیر اصلاح الگوی کشت و صرفه‎جویی در مصرف آب گام برداشت. به طور حتم کشت گلخانه‏ای به دلیل تأثیر قابل ملاحظه در کاهش مصرف آب، افزایش بهره‎وری محصولات، کاهش خسارات احتمالی ناشی از بارندگی‌ها راهکار مناسبی محسوب می‎شود، با این حال براساس آمار ارایه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، این استان در زمینه توسعه گلخانه‎ها، در جایگاه دهم کشور قرار دارد که با توجه به ظرفیت‎های موجود این عدد، رتبه قابل قبولی محسوب نمی‎شود. هزینه‎های نسبتاً بالای ایجاد گلخانه و زمان‎بر بودن مراحل اخذ تسهیلات را می‎توان از جمله مشکلات موجود در مسیر توسعه کشت گلخانه‎ای دانست.

افزایش 10 برابری تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه گلخانه‎ها در استان به صورت مدرن و تبدیل گلخانه‎های سنتی به مدرن از حدود 10 سال قبل آغاز شده است، اظهار می‎ دارد: در حال حاضر خراسان رضوی در مقایسه با سایر استان‎ها در خصوص توسعه گلخانه‎ها در رتبه 10 قرار دارد که با توجه به پتانسیل موجود در استان و بحران آب از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و نیاز به توجه بیشتر مسؤولان نسبت به رفع موانع موجود در توسعه کشت‌های گلخانه‎ای دارد.

مجتبی مزروعی افزایش بهره‎وری از منابع تولید بویژه آب را از مزایای کشت گلخانه‎ای برمی‎شمارد و می‌افزاید: در گلخانه به ازای هر لیتر آب، میزان تولید 10 برابر کشت در فضای باز افزایش می‎یابد.

صرفه‎جویی 10 درصدی آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح می‌کند: کشت گلخانه‎ای نسبت به شیوه‎های سنتی کشاورزی، صرفه‏جویی 10 درصدی در مصرف آب را به دنبال خواهد داشت.

وی تعداد واحدهای گلخانه‎ای خراسان رضوی را 955 واحد اعلام و در خصوص هزینه‎های ایجاد گلخانه، خاطرنشان می‏کند: ایجاد هر مترمربع گلخانه با توجه به نوع سازه، سیستم کشت، محصول و همچنین ادواتی که در آن استفاده می‎شود، به‌طور تقریبی 50 تا 300 هزار تومان هزینه دارد که این سرمایه‌گذاری با توجه به بازدهی مناسبی که کشت‎های گلخانه‎ای می‎تواند داشته باشد، قابل توجیه است.

وی یادآور می‌شود: تمام متقاضیان سرمایه‏گذاری در این بخش حتماً باید دوره‏های آموزشی لازم برای بهره‏برداری از سیستم‏های کشت گلخانه‏ای را گذرانده باشند یا اینکه از کارشناسان مجرب و خبره استفاده کنند تا با مشکل مواجه نشوند .

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای توسعه کشت گلخانه‎ای توضیح می‏دهد: در حال حاضر به متقاضیان این بخش با استفاده از منابع بانک کشاورزی تسهیلاتی با نرخ سود 14 درصد پرداخت می‏شود.

وی این نکته را نیز یادآور می‎شود که سال گذشته سهم خراسان رضوی از تسهیلات بخش گلخانه 300 میلیارد تومان بود.

مزروعی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گلخانه‎ای از کشاورزان حمایت می‏کند، می‎گوید: به لحاظ معرفی افراد برای دریافت تسهیلات محدودیتی وجود ندارد و متقاضیان قبل از هرگونه اقدام با هماهنگی مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‏ها باید پروانه تأسیس گلخانه را از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دریافت کنند.

20 درصد رشد سالانه

وی با بیان اینکه در حال حاضر میزان توسعه کشت گلخانه‎ای در استان مطلوب است، عنوان می‎کند: تا دو سال پیش 170 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گلخانه‎ای بود که با رشد 20 درصدی در دو سال گذشته، این رقم اکنون به بیش از 200 هکتار رسیده است و در صورت تخصیص به موقع تسهیلات، پیش‎بینی می‎شود تا پایان سال 100 هکتار به این سطح افزوده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.