یک نشریه مشهور نوشت: بسیاری از بانک‌های اروپایی حاضر به همکاری با ایران نیستند که علت اصلی آن نگرانی و ترس از نقض دیگر تحریم‌های آمریکا است که ارتباطی با توافقنامه هسته‌ای ندارد.

ترس بانک‌های اروپایی کدخدا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ایندیپندنت در مطلبی ضمن اشاره به موانع موجود برای اجرای توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی نوشت: خاورمیانه با فرصت های از دست رفته و شانس های شکست خورده و رویاهایی زیادی روبرو بوده که به واقعیت تبدیل نشده است. توافق هسته‌ای ایران نیز اکنون در همین مسیر پیش می رود.

ظاهرا به نظر می رسد تحریم‌ها لغو شده ولی در واقع لغو نشده است. سرمایه گذاران غربی علی رغم همه قول و قرارها هنوز حاضر به بازگشت به ایران نیستند و علت اصلی آن نیز این است که بانک‌ها به خصوص بانک‌های اروپایی از نقض قوانین تحریم‌های آمریکا در ارتباط با همکاری با ایران، واهمه دارند.

ایران هنوز به سیستم مالی جهان بازنگشته است و به نظر نمی رسد که در حال همگرایی مجدد با سیستم مالی جهانی باشد. بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی به این دلیل حاضر به همکاری با ایران نیستند که از نقض دیگر تحریم‌های آمریکا که ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد، ترس و نگرانی دارند.

بانک بی ان پی پاریباس فرانسه به خاطر همکاری با ایران طی سال های گذشته، بیش از 6.3 میلیارد پوند از سوی آمریکا جریمه شد و بانک استاندارد چارترد نیز به همین اتهام مجبور به پرداخت 10.7 میلیارد پوند جریمه به آمریکا شده است.

بنابراین چه دلیلی دارد که بانک‌های استاندارد چارترد، سوسایت جنرال، کردیت سوییس یا دویچه بانک تنها به خاطر اینکه دولتهای آنها می خواهند با تهران همکاری تجاری و اقتصادی داشته باشند، جریمه بیشتری به آمریکا بپردازند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.