نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است باید با سرعت بیشتری به سمت کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای حرکت کرد تا هرچه زود‌تر شاهد ارز تک نرخی در اقتصاد ایران باشیم.

ضرورت حذف ارز مبادله‌ای از اقتصاد ایران

به گزارش قدس آنلاین،حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو باایسنا، اظهار کرد: کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای نشانه مثبتی برای اقتصاد ایران است، چرا که یکی از موارد مهمی که باید در جهت کمک به تولید داخل و صادرات انجام شود خارج شدن از وضعیت ارز از حالت دو نرخی و حرکت به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز است.
وی افزود: تا کنون وجود ارز مبادله‌ای آسیب‌هایی را ایجاد کرده که از جمله آن شکل گیری برخی امضا های طلایی است که به وسیله این امضاها محصولات نهایی و تمام شده از خارج از کشور وارد می‌شود و عملا به کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی ضربه می زنند که زمینه را برای تعطیلی آن‌ها فراهم می‌کند.  
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وجود ارز مبادله‌ای برای کشوری که می‌خواهد تولیدات رقابتی ایجاد کند و صادرات داشته باشد، اتفاق خوشایندی نیست. باید در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل" به تدریج به سمت کاهش و حذف ارز مبادله‌ای حرکت کنیم و شاهد ارز تک نرخی باشیم.  
صالحی درباره اینکه آیا بیشتر ارز مبادله‌ای در جهت واردات کالاهای واسطه ای است یا خیر؟ گفت: این موضوع که گفته می‌شود که ارز مبادله‌ای بیشتر معطوف به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه است درست نیست و آمار‌های گمرک چنین چیزی را تایید نمی‌کند.  
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه روند کاهش تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات باید زودتر آغاز می‌شد، عنوان کرد: ارز مبادله‌ای کمک چندانی به اقتصاد ایران نمی‌کند و تصمیم جدید مبنی بر کاهش تخصیص این نوع ارز اقدام و حرکت مثبتی برای تولید و توسعه صادرات است اما باید سرعت بیشتری به آن داده شود تا هر چه زودتر شاهد ارز تک نرخی باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.