وزیر بهداشت و دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امروز میهمان بهارستان‌نشینان بودند و گزارشی درباره اقداماتشان در حوزه اقتصاد مقاومتی به وکلای ملت ارائه کردند.

گزارش پزشک دولت به بهارستانیها /حمایت وکلای ملت از سخنان امام خامنه‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، 30 خرداد) به ریاست علی لاریجانی و با حضور 225 تن از بهارستان‌نشینان آغاز شد.

در این جلسه گزارش سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد وضعیت بهداشت، درمان، بیمه‌های تکمیلی و اقتصاد مقاومتی (وضع موجود، چالشها و پیشنهادها) و حبیب‌الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در مورد عملکرد آن ستاد و اقتصاد مقاومتی (وضع موجود، چالشها و پیشنهادها) به نمایندگان ملت ارائه شد.

**مجلس اقدامات دولت برای مقابله با پدیده ریزگردها را در دستورکار قرار دهد

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی اولین نماینده متذکر در جلسه یازدهم بهارستان بود که در تذکر آیین‌نامه‌ای به ماده 108 آیین‌نامه داخلی مجلس استناد کرد و گفت: طبق ماده 108 آیین‌نامه داخلی مجلس هیئت رئیسه مجلس باید در اداره جلسه، موضوعات روز کشور را در دستور قرار دهد.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلات امروز کشور این است که نیمی از مردم ایران از ریزگردها خفه می‌شوند، انتظار می‌رفت هیئت رئیسه مجلس نسبت به این موضوع احساس وظیفه کرده و در قبال محیط زیست و مردم، حداقل بخشی از جلسه امروز پارلمان را به گزارش مسئولان دولتی درباره اقداماتشان در مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص می‌داد.

فلاحت‌پیشه خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی زندگی برای مردم شهرهای جنوب غرب کشور به خاطر ریزگردها سخت شده است.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب تاکید کرد: سال 91 در  مجلس، یک طرح یک فوریتی برای مقابله با پدیده ریزگردها تنظیم شد و به کمیسیون اجتماعی رفت و ما یک فوریتی تنظیم کردیم اما نگرانیم که آن را در مجلس تصویب کنیم.

وی افزود: طرح یک فوریتی که در سال 91 تنظیم شد و به کمیسیون اجتماعی رفت حداکثر باید تا یک ماه بعد گزارش آن درباره اقدامات دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا و مقابله با پدیده ریزگردها به صحن مجلس می‌آمد اما هنوز با گذشت 4 سال، به مجلس ارجاع داده نشده است.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: دولت برای اینکه کاری انجام ندهد، لایحه‌ای را ضمن طرح قبلی مجلس می‌آورد که هم طرح را خنثی می‌کند و هم لایحه به پارکینگ کمیسیون می‌رود که از هیئت رئیسه مجلس می‌خواهم این موضوع را بررسی کرده و در دستور کار قرار دهد.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر فلاحت‌پیشه گفت: مسائل متعددی در کشور وجود دارد که محیط زیست و بهداشت و درمان نیز از موضوعات مهم کشور هستند که به نوبت این مسائل را در مجلس بررسی می‌کنیم.

**بحران دارویی را رفع کردیم/ از 300 قلم کمبود دارو به عدد 30 رسیده‌ایم

 

بعد از تذکر فلاحت پیشه نوبت به ارائه گزارش حسین قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت رسید که به وضعیت بهداشت، درمان، بیمه‌های تکمیلی و اقتصاد مقاومتی پرداخت.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: سلامت یکی از مهمترین مسائل جوامع محسوب می‌شود. در کشور ما متاسفانه مشکلات زیادی پیش روی دولتها بوده است. باوجود زحمات زیاد وزرا همچنان بدون مشکل نیستیم و در اقصی‌نقاط کشور با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی طرح تحول سلامت را یکی از برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه سلامت عنوان و خاطرنشان کرد: 111 هفته از شروع این طرح می‌گذرد. از مهرماه طراحی آن آغاز شد در اردیبهشت‌ماه به تصویب رسید و در طول مدت طراحی یکی از مشکلات مهمی که با آن مواجه بودیم موضوع دارو بود که دارو به عنوان یک بحران ملی تبدیل شده بود.

وزیر بهداشت افزود: طبق وعده‌ای که به مجلس داده بودیم در وهله اول بحران دارویی را رفع کردیم که ستاد تدابیر ویژه در این امر به ما کمک کرد که از 300 قلم کمبود امروز به عدد 30 قلم رسیده‌ایم.در حوزه دارویی از سوی دولت و بیمه‌ها حمایتهای مالی انجام شد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: وزارت بهداشت در مقطعی شروع به اجرای طرح تحول سلامت کرد که این وزارتخانه در دولت دهم بیشترین آسیب را در میان وزارتخانه‌ها متحمل شده بود. وزارت بهداشت حدود 2 سال آخر دولت دهم  به دلیل مشکلاتی که بین وزیر وقت و رئیس جمهور سابق وجود داشت فاقد وزیر بود که این موضوع تبعات خاصی ایجاد کرده بود. آخرین وزیر دولت دهم فقط 6 ماه توانست خدمت کند.

وی به بدهی وزارت بهداشت در دولت قبل اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه در دولت قبل 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشت که این موضوع بار مالی سنگینی را بر روی دوش ما ایجاد کرد که دولت با حمایت مالی خود 1800 میلیارد تومان کمک کرد که میزان بدهیهای وزارت بهداشت کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه اقتصاد مقاومتیگفت: در این حوزه توانستیم میزان تولید داروی مصرفی کشور را از 58 درصد به 67 درصد افزایش دهیم که در عین حال نیز واردات دارو کاهش پیدا کرد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: طبق آمار از سال 89 تا 92 بیشترین میزان واردات دارو در کشور صورت گرفت اما براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری از سال 93 به بعد میزان واردات به شدت کاهش یافت و میزان صادرات دارو نیز حدود دوبرابر افزایش پیدا کرد که ما هنوز از این موضوع رضایت نداریم زیرا صنایع ما مناسب نیستند.

وی در ادامه کاهش پرداخت هزینه‌های دارو را از اقدامات مفید وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: سعی شد این موضوع به 12 درصد کاهش پیدا کند و دلیل آن نیز رقم دو هزار میلیارد تومانی بود که در مجلس قبل به تصویب رسید و دولت نیز این مبلغ را در اختیار بیمه‌ها قرار داد تا آنها بتوانند فشار وارده بر مردم را کمتر کنند.

وزیر بهداشت به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح در 15 اردیبهشت 93  تصویب شد. طبق نظر رئیس جمهور یکی از راههای هدفمندی یارانه‌ها صرف هزینه در راه سلامت بود. طبق برنامه قرار بود مقداری از 42 هزار میلیارد تومان یارانه صرف طرح تحول سلامت شود اما 90 درصد مردم مخالف قطع یارانه‌ها بودند در حالی که طرح 7 هزار میلیارد تومانی آغاز شده بود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در بسته اول طرح سلامت بحث درمان در نظر گرفته شده بود اما ایراداتی از سوی منتقدین مطرح شد که صحیح نبوده است. مردم برای تهیه دارو در بیمارستانها با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند، آنها حتی برای تهیه اقلام ساده پزشکی نظیر نخ بخیه ناچار بودند به خارج از بیمارستانها مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: مشکل بیمه یکی از دغدغه‌های جدی مردم بود اما امروز حدود 98 درصد مردم یعنی 11 میلیون نفر بیمه شده‌اند. هزینه بستری شدن در بیمارستانهای دولتی از 37 درصد به 8.5 درصد کاهش پیدا کرد که مهمترین موضوع در طرح تحول سلامت در کشور است. رقمی در حدود 2 هزار میلیارد تومان در این رابطه تا کنون پرداخت شده و 15 میلیون نفر در بیمارستانهای دولتی بستری شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بیمارستانها حدود 42 درصد با کمبود کالا مواجه بودیم اما امروز 55 هزار و 200 قلم در بیمارستان موجود است.  5 هزار و 735 پزشک متخصص در 338 بیمارستان کشور توزیع شده است، 238 بیمارستان تجهیز شده است و 860 متخصص مقیم در بیمارستانها مستقر شده‌اند.

وی گفت: طبق آمار حدود 96 هزار تخت در بیمارستانها وجود دارد که حدود 67 درصد از این عدد فرسوده هستند و بیش از 70 درصد بیمارستانها عمرشان بالای 30 سال است و چون هیچ بخشی از بیمارستان شرایط مناسبی نداشت، وزارت بهداشت حدود 2 میلیون متر مربع از بیمارستانها را نوسازی و بازسازی کرده است. حدود 39 هزار تخت بیمارستانی که نزدیک به 50 سال تغییر نکرده بودند را تعویض کردیم.

هاشمی افزود:12 هزار و 100 اتاق کار را برای پرستاران و 1190 میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است، نمایندگان محترم ممکن است مطالباتی داشته باشند که به حق است اما اگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم با گذشته مقایسه شود میزان اقدامات صورت گرفته محرز می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی درباره تعداد کلینیکها و انجام زایمانهای طبیعی در  کشور گفت: 1556کلینیک ویژه ساخته شده و 6 هزار و 440 نفر در اختیار ما قرار گرفته و در مورد زایمان طبیعی از سال 1379 تا 1391 عمل جراحی سزارین افزایش یافته و ایران بیشترین نرخ سزارین را در سال 2011 داشته است.

وی افزود: با توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، زایمان طبیعی را رایگان اعلام کردیم و یک میلیون زایمان رایگان انجام دادیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ناباروری در کشور، تصریح کرد: در موضوع  ناباروری سه میلیون زوج نابارور داریم که متاسفانه اعتبارات آن تامین نشد و 35 مرکز را در همین رابطه راه‌اندازی کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به کمبود اتاقهای زایمان در کشور افزود: در بحث اتاقهای زایمان 1865 اتاق زایمان در کشور تجهیز شد که امسال تجهیز اتاقهای زایمان تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: 500 میلیارد تومان برای ایجاد 21 اورژانس هوایی در کشور هزینه شد که یک مورد در آمل و یک مورد دیگر در زاهدان بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در بحث بهداشت و درمان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است، گفت: 2 هزار خانه بهداشت را ساخته و تجهیز کردیم، 6 هزار کارمند مامایی توزیع شدند، اقلام دارویی دوبرابر شد و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در شهرهای زیر 20 هزار نفر پزشک و ماما داریم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، بیش از 45 درصد کمبود پزشک و ماما داشتیم، گفت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جمهوری اسلامی است و به خاطر ناکارآمدی و بی‌تدبیری نزدیک به 10 میلیون حاشیه‌نشین داریم  و تنها دستگاهی که در این عرصه حضور جدی دارد، وزارت بهداشت و درمان است.

وی افزود: برای تمامی این 10 میلیون نفر ما کارگاههای اجتماعی داریم که 1955 کارگاه سلامت، 818 مرکز خدمات جامع سلامت و  7 هزار نیرو در قالب خرید خدمت، کارشناس آسیبهای اجتماعی، تغذیه، دندانپزشک‌ و آزمایشگاه برای این 10 میلیون نفر به کار گرفتیم.

وزیر بهداشت و درمان درباره موضوع واکسنها تصریح کرد: واکسنی را در روستاها برای نوزادان تازه به دنیا آمده و خانمهای باردار  شروع به ساخت کردیم  و الان در مراحل آخر ساخت است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد کشور زیر نظر پوشش پزشک خانواده است، گفت: این خدمات ناقص است و در این رابطه بین ما و بیمه‌ها اختلاف وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: برای 60 درصد ایرانیان پرونده سلامت در حال شکل‌گیری است و از سال 1383 تا 1391 بیش از یک‌سوم هزینه‌ای که در حوزه بهداشت می‌کنیم، افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: 20 درصد مشکلات بهداشت مربوط به حوزه مدیریت است و 80 درصد آن مربوط به وزارت راه، کشاورزی، غذا و ... است.

وزیر بهداشت و درمان با انتقاد از اختصاص بودجه وزارت بهداشت از منابع بودجه عمومی تصریح کرد: از سال 1374 در بحث تعرفه‌ها از بودجه عمومی به ما بودجه می‌دهند و این مصیبت بزرگی برای درمان مردم است و بعد از سال 1374 هیچ‌ بازنگری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اشکال کار در بحث حقوقها نیست زیرا که حقوق مجموعه ما هم مثل سایر دستگاه‌ها پرداخت می‌شده است و در همین ارتباط چیزی به عنوان کارانه تعریف کرده‌اند یعنی هر کسی هر مقداری که کار می‌کند، 20 درصد یا 30 درصد آن را به او می‌دهند یعنی وقتی 700 میلیون تومان کار می‌کند 70 میلیون تومان را به او باز می‌گردانند و این یعنی مبتنی بر عملکرد است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: قبل از طرح تحول سلامت تمام بیمارستانهای ما ورشکسته بودند زیرا قیمت پرداختی دولت برای یک تخت بیمارستان از  هزینه یک شب اقامت مسافر در مسافرخانه کمتر بود و نزدیک به 40 هزار تومان می‌شد و در طرح تحول سلامت به دو برابر افزایش یافت و برای اولین بار در تاریخ خدمات درمانی کشور در حوزه سلامت، بیمارستانها به طراز مثبت رسیدند و این یک موفقیت بزرگ است.

وی با انتقاد از بحث دریافتهای زیرمیزی، تصریح کرد: بحث دریافتهای زیرمیزی در اکثر بخشهای کشور رواج دارد اما در جامعه پزشکی بیشتر مورد هدف است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه هزینه‌های سلامت و درمان کاهش پیدا کرده است، افزود: در بحث عمل جراحی قلب زمانی بین 40 تا 50 میلیون تومان هزینه می‌شد اما امروز با 500 هزار تومان جراحی قلب می‌شود.

وی با اشاره به بحث تحریمها و اثرات آن بر روی سلامت مردم تاکید کرد: در بین سالهای 1389 تا 1390 مراجعه به مراکز بهداشتی افزایش داشته است اما بین سالهای 1390 تا 1392 به دلیل تحریم و کاهش درآمد، مردم برای سلامت خود هزینه نمی‌کردند و این هزینه صرف معیشت مردم می‌شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از کسانی که ادعا می‌کنند تقاضای القایی در وزارت بهداشت و درمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تقاضای القایی وجود ندارد چرا که تختهای بیمارستانی ما پر است.

وی با اشاره به اهمیت‌بخشی به بحث بهداشت و درمان، گفت: بودجه سال 2012 امریکا 4.2 تریلیون است که  28.7 درصد آن را به بهداشت اختصاص می‌دهند و در واقع امریکایی که کل دنیا را زیر چکمه خود قرار داده است برای بودجه نظامی خود 25 درصد هزینه می‌کند، در حالیکه سهم بهداشت 28 درصد است.

**درخواست لاریجانی از دولت برای ارائه لایحه‌ای جهت ساماندهی بیمه‌ها

پس از اظهارات وزیر بهداشت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی، گفت: در مورد هماهنگی بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها و اینکه درآمدهایشان باید سامان یابد، مطابق سیاستهای مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام که رهبر انقلاب هم آن را ابلاغ کرده‌اند، مبلغی به این مسئله اختصاص یافته است که لازمه آن این است، دولت لایحه‌ای را تدوین کند تا مشکل حل شود.

وی افزود: مجلس نیز کمک می‌کند که منابع پایدار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: اگر وزارت بهداشت و دولت در برنامه ششم توسعه پیشنهاداتی برای ساماندهی منابع جهت هماهنگی بیمه‌ها داشته باشند، آن را بررسی می‌کنیم.

** باید تفحص از طرح تحول سلامت به جریان بیافتد

 

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه، در اخطار قانون اساسی به اصل 29 قانون اشاره کرد و گفت: ما در مجلس نهم طرح تحول سلامت را مطرح کردیم.

وی افزود: آقای قاضی‌زاده، وزیر بهداشت با بودجه طرح تحول سلامت همان کاری را کرده که آقای احمدی‌نژاد با بودجه سلامت در هدفمندی یارانه‌ها انجام داد که به همین دلیل ما خواهان به جریان افتادن تفحص از طرح تحول سلامت هستیم.

به گزارش تسنیم، علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به اظهارات قاضی‌پور گفت: این موضوع احتیاجی به اخطار نداشت و به آن رسیدگی می‌کنیم.

**ریزگردهای جنوب غرب کشور 12 برابر بیشتر از حد استاندارد است

 

سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه پس از ارائه گزارش وزیر بهداشت، از وضعیت آب و هوای استانهای جنوب غربی کشور انتقاد کرد و گفت: ریزگردهای جنوب غرب کشور 12 برابر بیشتر از حد استاندارد است.

وی افزود: در جلسه مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، موضوع ریزگردها مطرح و نمایندگان خواهان دستور پیگیری جدی از سوی آقای لاریجانی شدند؛ بخش عمده‌ای از معضل ریزگردها به حوزه کاری وزارت بهداشت مربوط است که باید رسیدگی کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه بیش از 18 سال است که درد و رنج ریزگردها را تحمل می‌کنند، تصریح کرد:  افزایش بیماری سرطان و مشکلات تنفسی محصول ریزگردهایی است که راه‌حلی برای رفع آنها اندیشیده نشده است.

جاسمی اضافه کرد: گرد و غبار و ریزگردها مواد معدنی سنگینی را با خود حمل می‌کنند، درخواست بنده از وزیر بهداشت این است که حداقل خدماتی که می‌توان در اختیار مردم قرار داد، ارائه ماسک است که این موضوع نیز مورد غفلت قرار گرفته شده است.

وی طرح تحول سلامت را یکی از  طرحهای مثبت کشور قلمداد و اظهارکرد: تقویت این طرح و تأمین منابع آن برای آموزش و بهداشت لازم است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تقویت تأمین منابع خدمات بیمه‌ای در مناطق محروم و حاشیه‌نشین و توجه به بهداشت و آموزش، از حداقلهایی است که مردم باید از آنها برخوردار شوند.

**اختصاص 10 درصد از هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت محقق نشده است

 

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در سخنانی، گفت: طرح تحول سلامت، طرح بزرگی است که برای اجرایی شدن آن باید از وزیر بهداشت تشکر کرد، اما نگرانیهایی وجود دارد که این طرح پس از روی کار نبودن وزیر بهداشت نیمه‌کاره بماند.

وی با بیان اینکه تخصیص منابع در طرح تحول سلامت با مشکلاتی مواجه بوده است، افزود: بر اساس برنامه توسعه، 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌بایست به وزارت بهداشت پرداخت می‌شد، اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

نماینده مردم محلات در مجلس اضافه کرد: در بحث بیمه‌ها طرح تحول سلامت موجب سرگردانی مردم شده است، در جلسه رأی اعتماد، آقای قاضی‌زاده هاشمی وعده داده بود که بحث بیمه‌ها و زیرمیزی کنترل شود، اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

حجت‌الاسلام سلیمی تاکید کرد: در بحث توریسم درمانی، مشخص نیست که تاکنون چه اقداماتی انجام شده است. ای کاش وزیر بهداشت در این باره توضیحاتی ارائه می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه درآمدهای نجومی تعدادی از پزشکان بر جامعه پزشکی کشور سنگینی می‌کند، گفت: افزایش تعرفه‌ها بدون نگاه به منابع کشور در سالهای آینده موجب اختلاف پرداختها به پزشکان و پرستاران می‌شود و فاصله درآمدها در بهداشت و درمان زیاد است، این موضوع موجب نارضایتی شده است.

نماینده محلات در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی توانسته است به خوبی برنامه‌هایش در حوزه بهداشت را اجرا کند،اما لازم است وزارت بهداشت برنامه‌های بخش خصوصی را در بخش دولتی نیز اجرایی کند.

**وصول 12 طرح در جلسه علنی امروز مجلس

 

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 30 خرداد) خانه ملت، 12 مورد از طرحها و لوایح اعلام وصولی را قرائت کرد.

براساس این گزارش، طرح اساسنامه کمیته پارالمپیک، طرح وکالت، طرح مدیریت خدمات کشوری، طرح اداره صدا و سیما، طرح نظام جامع رسانه‌های همگانی، طرح کاهش آلودگی هوای کشور، طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری و طرح حمایت از معلولان و سالمندان در عبور و مرور و طرح استفساریه ماده 73 و تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز مجلس اعلام وصول شد.

طرح بیمه مؤسسات و مدیران آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد، طرح صدور چک و طرح بیمه اجتماعی رانندگان حمل و نقل بار و مسافران بین شهری هم در این جلسه اعلام وصول شد.

**حمایت 237 تن از نمایندگان از بیانات امام خامنه‌‌ای در جمع کارگزاران نظام

 

237 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 30 خرداد) خانه ملت در بیانیه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام حمایت کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

سپاس خداوندی را سزا است که نعمت رهبری فرازانه شجاع، آگاه و دوراندیش را بر ما ارزانی نمود تا افق خورشید تدبیرش روشنگر راهمان باشد.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حمایت قاطع از سخنان مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام و سران قوا مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دولت، مجلس و قوه قضاییه را به نکات زیر که الهام گرفته از فرمایشات رحمت‌آمیز مقام معظم رهبری است را یادآوری می‌کنیم.

کارگزاران با شناخت ظرفیتهای عظیم کشور برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای حل مشکل اساسی رکود بیکاری و تحقق اقتصاد مقاومتی را شتاب بخشند و موجب مصونیت و اقتدار بیشتر ملت و کشور شوند.

توجه به صنایع کوچک و متوسط، حمایت از شرکتهای دانش‌بنیان، جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز کشور نیستند، ‌تبدیل تجهیزات فرسوده  صنایع، توجه به بخش کشاورزی  و تمرکز بر سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فراورده‌های نفتی به جای خام‌فروشی که می‌تواند باعث تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال شود، باید مورد توجه جدی دولت و مسئولان قرار گیرد.

ما با سپاس فراوان از مذاکره‌کنندگان کشورمان از همه موافقان و مخالفان برجام می‌خواهیم با شیوهایی منصفانه و با بیان محسنات و معایب از هرگونه سخنان مبالغه‌آمیز در مخالفت و موافقت برجام پرهیز نمایند.

ما براساس دستور صریح قرآن کریم مبنی بر وفای به عهد  پیمان تا زمانی که طرف مقابل بر تعهداتش پایبند باشد بر عهدمان و برجام پایبند خواهیم بود و در صورت بدعهدی و پیمان‌شکنی طرف مقابل درسی فراموش نشدنی به پیمان‌شکنان می‌دهیم و استکبار را از نقض پیمانش پشیمان خواهیم کرد.

صنعت راهبردی هسته‌ای باید حفظ و توسعه یابد و قابلیتهای این صنعت و نیروی انسانی توانای آن و امکان رسیدن آن به وضعیت قبلی همواره باید مورد مراقبت و توجه قرار گیرد.

ما در برابر رفتار جنایت‌آمیز و همراه با عناد  استکبار جهانی که موجودیت جمهوری اسلامی ایران بزرگ را نشانه گرفته است، باید براساس فرمان صریح قرآن کریم قدرت ایمانی، ‌اقتصادی، دفاعی، علمی، سیاسی و جمعیتی خودرا افزایش دهیم و با تمام نقشه‌های شوم استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی مقابله کنیم.

حفظ وحدت  و انسجام ملی با وجود همه اختلافها و سلایق گوناگون سیاسی و حمایت و نقد منصفانه توجه ویژه به منافع ملی و روحیه استکبارستیزی باید مورد توجه مردم، مسئولان و گروه‌های سیاسی قرار گیرد.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌نماییم که در تحقق رهنمودهای دقیق و راهگشای  انقلابی معظم‌له از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

**برجام را پشت تریبون مجلس آتش می‌زنیم

 

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس در نطق میان‌دستور خود اظهار کرد: فرمایشات صریح و روشن مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین نظام همه ما را به بازنگری در نوع تحلیل در امور اقتصادی فرا می‌خواند؛ ایشان مشکلات اقتصادی را ناشی از عملکرد دولت فعلی و دو دولت گذشته دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه اگر قرار است مجلس برای دولت ریل‌گذاری کند، مکلفیم تا بررسی جامع و کاملی از آن داشته باشیم، گفت: اگر ایرادات به قانون‌گذاری مربوط است، نسبت به اصلاح آن اقدام و مقداری که به بخش نظارت مربوط می‌شود بدون ملاحظه از احدی، باید انجام وظیفه کنیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه  لازمه حفظ اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی و حرکت در مسیر توسعه همه‌جانبه همراه با اجرای عدالت، حفظ اتحاد و یکپارچگی مردم، تبعیت از رهبر معظم انقلاب، میزان قرار دادن مبانی دینی، هشیاری در برابر پروژه نفوذ دشمن به خصوص در بخش فرهنگ دینی و عمومی مردم و در یک کلام با معیارهای نظام اسلامی، انقلابی بودن و انقلابی ماندن است، گفت:  ملتی که دشمن خود را نشناسد و با ترفندهای او در تمام زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آشنا نباشد، محکوم به شکست است.

کوهکن افزود: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در هر مناسبتی، به تبیین و گوشزد ابعاد مختلف دشمنی رژیم استکباری حاکم بر امریکا می‌پردازد و با اقتدار تمام در هر مقطعی، سیاستهای خارجی این رژیم سلطه‌گر را به چالش جدی می‌کشد و آنها را منفعل می‌سازد، به چیزی غیر از سربلندی، استقلال و پیشرفت کشور در سایه اسلام و توانمندیهای ملت فکر نمی‌کنند، تأکید کرد: مجلس دهم در صورت بدعهدیهای امریکا در ارتباط با برجام به وظیفه انقلابی و الهی خود عمل خواهد کرد و خواب پریشان این رژیم را که فکر می‌کرد با روی کار آمدن مجلس دهم، این مجلس سیاست سازش را در پیش خواهد گرفت، بی‌تعبیر خواهد گذاشت.

وی افزود: مجلس دهم در صورت پیمان‌شکنی رئیس‌جمهور امریکا درباره برجام، محل آتش زدن این سند در پشت همین تریبون و در مقابل چشمان جهانیان خواهد بود؛ مگر ما فراموش کرده‌ایم که در مقابل زیاده‌خواهیهای امریکا هر کجا که با اقتدار و استقامت ایستاده‌ایم، این آنها بوده‌اند که کوتاه آمده‌اند.

نماینده مردم لنجان در مجلس گفت: دولت موضوع شعار سال را که در سالهای اخیر در حوزه مسائل اقتصادی بوده، در قالب چند وزارتخانه اقتصادی نبیند، وزارت آموزش و پرورش در محتوای کتب درسی نگاهی مبتنی بر روش اداره امور براساس اعتماد به توانمندیهای داخلی برای فرزندان این آب و خاک نهادینه کند، وزارت علوم برای تبدیل این مهم به یک باور با استناد به ادله مقبول و کارشناسانه برای قشر دانشجو در پایان‌نامه‌ها و دستورهای تحقیقات، پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی تدبیر کند.

کوهکن ابراز کرد: این فهمیدن عمق نگاه رهبری نیست که پیاده کردن اقتصاد مقاومتی را تنها در چند راهکار کوتاه‌مدت آن هم تنها برای سازمانها و وزارتخانه‌های اقتصادی بدانیم. آفت نگرفتن تصمیمات شجاعانه و کارشناسانه اقتصادی در دولتهای فعلی و قبلی نگاهی محافظه‌‌کارانه برای حفظ خود بوده است. اگرچه با نیت بودن و ماندن برای ادامه خدمت تحلیل شود.

وی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: امروز تغییر و اصلاح نگاه مدیران کشور در تمام سطوح و رده‌ها در ارتباط با واقعیتهای اقتصادی کشور یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ در حالیکه در سال جاری در حدود 90 درصد بودجه جاری است و معلوم نیست برای اتمام حدود 500 هزار میلیارد تومان پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور با سالی حدود 22 هزار میلیارد تومان چه می‌خواهیم انجام دهیم، همچنان پراشتها، مطالبه پروژه‌های جدید و تعهدات جدید را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم لنجان در مجلس خاطرنشان کرد: آیا وقت آن نرسیده است که برای نجات اقتصاد کشور تصمیمات شجاعانه در این بخش گرفته شود و مقتدرانه مدیران کشور را از صدر تا ذیل همراه با این نگرش کنیم؟

**آلودگی در سیستمهای اداری موجب تشدید قاچاق کالا شده است

حبیب‌الله حقیقی دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میهمان دیگر بهارستان نشینان بود، که با بیان برنامه‌های این ستاد برای مقابله با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: موضوع قاچاق در کشورهای دیگر عمدتاً مربوط به موارد خاص است اما در ایران قاچاق در 4 حوزه از جمله کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌ای و ممنوع موضوعیت دارد که بیشترین قاچاق کالا در موضوع یارانه‌ای اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه ورود قاچاق کالا در کشور علل و عوامل مهمی را بدنبال دارد، گفت:‌ هزینه‌های ورودی واردات کالا و تعهدات آن و ارزش افزوده، قاچاق را گسترده کرده و معافیتهای تجاری، مسافری و کوله‌بری به معضل جدی در کشور تبدیل شده است.

وی افزود: تعداد گمرکات کشورهای خارجی از ما کمتر است ولی متاسفانه گمرکات ایران بیشتر بوده که موجب عدم نظارت کافی و وافی شده است و از طرفی عدم زیرساختهای کنترلی به علل محدودیت دستگاههای کنترلی موجب معضلات فراوانی در نظارت ورود کالاهای غیرمجاز شده  که به عنوان مثال می‌توان گفت روزانه این ستاد فقط می‌تواند 200 کانتینر را مورد بازرسی و کنترل قرار دهد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد: وجود آلودگی در سیستمهای اداری کشور که در حوزه‌های اقتصادی همچنان باقی و به یک معضل بزرگ در کشور تبدیل شده، یکی از عوامل مهم تشدید قاچاق است و به علت تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه مرزها و مبادی رسمی ورود کالا، این هم یکی از معضلات دیگر قاچاق کالا و ارزش به شمار می‌رود.

حقیقی با بیان اینکه ضعف در کنترل مرزها همچنان وجود دارد، بیان کرد: تعدد مبادی غیررسمی ورودی و خروجی کالا از آسیبهای جدی در حوزه قاچاق کالا و ارز است که باید این ضعف برطرف شود و کنترل ویژه صورت بگیرد.

وی افزود: با توجه به آسیب‌شناسی علل ورود قاچاق به کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری مجدانه و برنامه مشخصی را مدنظر دارد تا قاچاق کالاها در سالهای آتی کاهش پیدا کند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اینکه همه دستگاههای مربوطه باید در زمینه مبارزه با قاچاق کالا اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری بسیار خوبی با وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نیروهای انتظامی دارد و تاکنون در حد امکانات نظارتی و امنیتی توانسته‌ایم از ورود قاچاق به کشور جلوگیری کنیم.

حقیقی دستاوردهای کلان این ستاد برای مبارزه با قاچاق کالا را برشمرد و اظهار کرد: کاهش 10 میلیارد دلاری حجم قاچاق کالا، رشد درآمدهای تحقق یافته گمرکی و افزایش درصد کشفیات قاچاق مهمترین دستاوردهای کلان این ستاد در سالهای گذشته بوده است که امیدواریم مجلس دهم در زمینه مبارزه با قاچاق کالا مساعدتهای لازم داشته و در تصویب قوانین و لوایح حوزه تجارت و کسب کار کمک حال این ستاد باشد.

**تذکر68 نماینده به روحانی برای جلوگیری از ورود تروریسم از اقلیم کردستان

68 تن از نمایندگان مجلس شورای در تذکری به رئیس‌جمهور، وزرای دفاع، کشور، اطلاعات و  امورخارجه خواستار تسریع در برخورد قانونی با اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از ورود تروریسم به داخل کشور شدند.

**دهمین جلسه علنی مجلس پایان یافت/جلسه بعدی؛ سه‌شنبه

دهمین جلسه علنی مجلس دهم دقایقی پیش به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

پزشکیان پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد که جلسه بعدی خانه ملت در صبح روز سه‌شنبه برگزار می‌شود و کمیسیونهای تخصصی امروز و فردا برای تعیین هیئت رئیسه تشکیل جلسه می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.