قدس آنلاین/ طیبه مروت: نزدیک به ۴ ماه از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی می‎گذرد. در آن ایام، جریان اصولگرا برای جلوگیری از تکرار انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، پس از ۱۱ ماه تلاش مداوم و برپایی جلسات همفکری با حضور شیوخ اصولگرا توانستند به لیست واحدی برسند و نهایتاً، اکثر صندلی‎های سبز بهارستان را از آنِ خود کنند.

 اصلاح‏ طلبان در تکاپوی ترسیم ضلع سوم مجلس

هرچند این اتفاق در تهران برای آنها رخ نداد و در شهرستان‏ها نیز رقابت ‎تنگاتنگی با لیست امید داشتند. اما پس از شروع به‎ کار مجلس در 7 خرداد و انتخاب «علی لاریجانی» با رأی حداکثری نمایندگان به ریاست مجلس، هیاهوی رسانه‎ای اصلاح‎طلبان فروکش کرد.
تشکیل دو فراکسیون «ولایت» با 180 عضو و «امید» با 105 عضو، یکی دیگر از اتفاقات مهم مجلس دهم در آغاز فعالیت آن بود. اگرچه فراکسیون امید پیش از شروع به کار مجلس، با تخمین 168 عضو و به ریاست محمدرضا عارف اعلام موجودیت کرد اما در عمل، شاهد تفاوت فاحش آمار اولیه و نهایی شدیم.

 ضلع سوم مجلس تشکیل می‎شود؟
یکی از خبرهایی که در روزهای اخیر به گوش می‌رسد، فعالیت برخی افراد برای انشقاق در فراکسیون ولایت است؛ فراکسیونی که با عضوگیری حداکثری در ابتدای فعالیت مجلس توانست ریاست و اکثریت هیأت‎رئیسه را از آنِ اصولگرایان کند.
با این همه، تحرکات برخی افراد که از آنها با عنوان «وکیل‎الدوله»ها یاد می‎شود، برای طراحی فراکسیون «اعتدال» از دو جنبه قابل بررسی است. اولین هدف این افراد انشقاق در فراکسیون ولایت است. چنانکه محمدرضا تابش چندی پیش گفته بود که «بی‌تدبیری کنیم، فراکسیون ولایت منسجم می‌شود. اما اگر عاقلانه رفتار کنیم آنها منسجم نخواهند شد».
رفع نگرانی‎های دولت یکی دیگر از اهداف تشکیل ضلع سوم در بین طیف‎های سیاسی مجلس است. هرچند نباید این تحرکات را تنها به این روزها و روزهای پیش‎رو خلاصه کرد. تغییر در ترکیب هیأت‎رئیسه مجلس پس از انتخاب اعضای دایم و حضور 5 عضو فراکسیون امید در هیأت‎رئیسه یکی از دستاوردهای تلاش جریان 40-30 نفره‌ای است که این روزها برای تشکیل فراکسیون اعتدال تلاش می کنند.
به‌ هرروی، جعفرزاده امین‎آبادی، نماینده مردم رشت در مجلس، از برگزاری نشست‌های اولیه برای تشــکیل فراکسیـون اعتدال خبرداده و گفته بود که تا یک ماه آینده این فراکسیون اعلام موجودیت می‎کند. او بدون نام‎بردن از افراد احتمالی این فراکسیون، تنها به بیان عبارت «دوستانی که دارای مشی اعتدال هستند»، بسنده کرده بود.
وی در اظهار نظری قابل‎تأمل گفته بود که «در ابتدای مجلس ما نیاز داشتیم که برای رئیس مجلس به اجماع برسیم ولی بعد از آن دیگر نیازی به این اجماع نداریم و از این به بعد هم فراکسیون جدیدی پا می‌گیرد. ما هنوز وارد مرحله عضوگیری نشده‌ایم اما از همه طیف‌ها در این فراکسیون حضور خواهند داشت و از هر دو فراکسیون عضوگیری می‌شود».
این نماینده مجلس با بیان اینکه آقای لاریجانی در جریان همه حرکت‎های مجلس است، از تمایلش برای پیوستن لاریجانی به این فراکسیون خبرداده بود. او همچنین تأکید کرده بود که نمی‎توانم با اعضای جبهه پایداری سر یک میز بنشینم!
جعفرزاده ایمن‎آبادی از حضور 140 نماینده در این فراکسیون خبر داده بود؛ فراکسیونی که چهره‎های نزدیک به لاریجانی مانند کاظم جلالی، لاهوتی و خودِ وی در آن حضور پررنگی دارند.

 خط و نشان آقای نماینده برای صندلی ریاست
اما حسینی نقوی به سخنان جعفرزاده پاسخ داد. نماینده مردم ورامین در مجلس با اعلام مخالفت تجزیه فراکسیون ولایت گفته بود که «ما «ولایت» را برای از هم پاشیدن تشکیل نداده‎ایم. ما آمده‌ایم که قاطعانه کار کنیم و این راه را ادامه می‌دهیم. اگر دوستانی هستنـد که تمایل دیگری دارند، دیگر تکلیف خودشان است که بروند یا بمانند».
نقوی حسینی همچنین از اصرار لاریجانی بر وحدت اصولگرایان سخن گفته و اظهار کرده بود که تحرکات برای تجزیه‎ از اطرافیان لاریجانی شروع شده و امیدوارم که ایشان به دوستان خود تذکر بدهد.
این نماینده اصولگرای مجلس رسماً اعلام کرد که «اگر لاریجانی و اطرافیانش در عضویت خود برای فراکسیون تجدیدنظر کنند، ما هم در تصمیم امسال تجدیدنظر می‌کنیم. ما دوست نداریم شرایط طوری شود که گزینه سال بعد ما برای ریاست، کسی غیر از آقای لاریجانی باشد». نقوی‌ حسینی همچنین با بیان اینکه فراکسیون «ولایت» کار خود را با قدرت پیش می‌برد به شایعه سازی ها درباره انشقاق در فراکسیون ولایت پاسخ داد.
نماینده مردم ورامین در مجلس گفت که فراکسیون ولایت با قوام شکل گرفته و اساسنامه آن در حال تدوین است.
آقای دکتر لاریجانی شخصاً تلاش بسیاری به خرج داد تا این انسجام به وجود آید و نهایتاً فراکسیون شکل گرفت. اعلام نام فراکسیون ولایت از سوی لاریجانی در اولین جلسه آن مطرح شد. ایشان پنج اصل را به عنوان اصول مورد توافق فراکسیون اعلام کرد و همه اعضای فراکسیون آن اصول را تأیید کردند. اکثریت اعضای فراکسیون ولایت با اعتقاد به حضور در آن و اصولی که آقای لاریجانی مطرح کرد در آن عضویت یافتند.

  خبری نیست!
سید امیرحسین قاضی‎زاده، نماینده مردم مشهد، درباره آنچه این روزها درباره تشکیل ضلع سوم فراکسیون‎های مجلس در رسانه‎ها مطرح شده، به «قدس» گفت: ما در مجلس دو فراکســــیون ولایت و امید داریم و بحث فراکسیون سوم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه افراد معدودی بین این دو فراکسیون مردد هستند، افزود: در اصلِ فراکسیون ولایت هیچ خللی ایجاد نشده و نمی‎شود. عضو هیأت‎رئیسه مجلس به سخنان چند روز اخیر غلامعلی جعفرزاده اشاره کرد و ادامه داد: سخن ایشان مربوط به جریان خودشان است و فراکسیون ولایت، یک فراکسیون جامع و کامل است و دلیلی برای تجزیه آن وجود ندارد. اگر افرادی اراده‎ای برای خروج از آن دارند، این دیگر یک مسأله شخصی است!  قاضی‎زاده افزود: قرار نیست کسی را به زور در فراکسیون ولایت نگه داریم. او در پاسخ به پرسشی که اگر این اتفاق بیفتد منجر به ریزش نیرو در فراکسیون ولایت می‎شود، گفت: بعید می‎دانم افراد زیادی از فراکسیون ولایت خارج شوند.
نماینده مردم مشهد در مجلس، به اختلاف سلیقه برخی از اعضای فراکسیون ولایت با یکدیگر نیز اشاره کرد و اظهار داشت: اگر قرار باشد هیچ نظر مخالفی وجود نداشته باشد که فراکسیونی تشکیل نخواهد شد.
وی با تأکید بر ضرورت همفکری اعضای فراکسیون ولایت برای حل مشکلات مردم در مجلس، تصریح کرد: به‎خاطر وجود اختلاف سلیقه نباید گفت من با فلان گروه سر یک میز نمی‎نشینم!  عضو هیأت‎رئیسه مجلس افزود: به هرصورت بعید می‎دانم که ادعایی که برای تشکیل فراکسیون جدید در مجلس مطرح شده، محقق شود. او با اشاره به اینکه افرادی چون کاظم جلالی از همان ابتدای انتخابات هم در لیست امید حضور داشته و در لیست اصولگرایان نبوده‎اند، گفت: برخی از اعضای لیست امید در زمان رأی‎گیری برای انتخاب رئیس مجلس، حاضر نبودند به دکتر عارف رأی بدهند. بنابراین، عدم حضور این افراد در فراکسیون ولایت مشکلی ایجاد نمی‎کند.  قاضی‎زاده، در ادامه، درباره سرنوشت علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس اظهار داشت: اگر هم این ضلع سوم پدیدار شود، در مورد ریاست آقای لاریجانی مشکلی پیش نخواهد آمد چون افراد انتخاب خود را فارغ از فراکسیون انجام داده‎اند.
***
در حالی که تعداد اعضای فراکسیون ولایت 180 نفر عنوان شده ‎است، با ادعای جعفرزاده ایمن‎آبادی که از شرکت بیش از 100 نفر برای عضویت در فراکسیون سوم مجلس یاد کرده بود، می‎توان انتظار داشت که هدف از طرح این مسأله خروج فراکسیون ولایت از اکثریت است. اما آنچه واضح است، صف‎کشی گروه‎های سیاسی برای کسب صندلی ریاست مجلس و هیأت‌رئیسه نشان داد که حفظ استقلال سیاسی هدف مهم بسیاری از اعضای فراکسیون امید و همچنین حامیان لاریجانی است.  از طرف دیگر، باید به نقش‎آفرینی مهره‏های کلیدی و سنتی جریان اصولگرایی توجه کرد؛ جریانی که تلاش برای جلوگیری از تجزیه را در دستور کار خود دارد. چنانکه محسن کوهکن پیش از این گفته بود که «فعلاً دوستان ما تحت تاثیر فضای رقابت هستند و این فضا که کمرنگ شود ما دو طرف را دوباره کنار هم می‌نشانیم و نمی‌گذاریم فراکسیون اکثریت از هم بپاشد.» بنابراین، باید دید که در چند روز آینده آیا فراکسیونی که قرار است ضلع سوم مجلس را ترسیم کند، شکل خواهد گرفت؟ آیا اصلاح‎طلبان و اصولگرایان سنتی از جریان‎های خود جدا خواهند شد؟ آیا این فراکسیون می‎تواند آرزوی فراکسیونی حداکثری و همسو با دولت را برای اعتدالیون محقق کند؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.