قدس ‌آنلاین/نرجس غلامپور: دلم می‌خواست یک روز در زندگی، شالیکاری را تجربه کنم. همیشه از کنار زمین‌های غرق در آب نظاره‌گر کار این افراد که بیشتر آنها را بانوان روستایی تشکیل می‌دهند، بوده‌ام و گاهی با گرفتن یک عکس این لحظه‌ها را جاودانه کرده‌ام. کفش‌هایم را کنار آن همه گالش و دمپایی گذاشتم و پای خود را با ترس از جانوران زیر پایم در دورن گل گذاشتم. با نخستین قدم، سردی آب آزارم می‌دهد ولی بیش از آن نگران خار و خاشاک هستم که مبادا به پاهایم آسیب بزند.

دیر بجنبیم کشاورزی گیلان نابود می شود

دیگران کمر راست می‌کنند و با لبخند نگاهم می‌کنند. می‌دانم در دل به من می‌خندند ولی دوست دارم ادامه دهم.

با سفر به این مناطق وعزیمت به سمت شالیزارها دردهایی که کشاورزان گیلانی تحمل می‌کنند را می توان با تمام وجود فهمید؛ اما این پایان کار برای کشاورزان نیست.

آن ها پس از کار طولانی مدت در میان گل و لای و برداشت محصول باید با بیماری‌هایشان در خانه دست وپنجه نرم کنند. بیماری‌هایی چون آلودگی‌های قارچی، دردهای مفصلی و روماتیسم.

 

* سود رنج تولید برنج در جیب دلال

گلنار یکی از زنان شالیکار در رشت با بین اینکه سه فرزند دارد و 25سال است که دوشادوش شوهرش در شالیزارها به تولید برنج می‌پردازد، می گوید: از زمان کودکی وارد شالیزار شدم و در مزرعه برنج پدرم کار می‌کردم و پس از ازدواج نیزهمچنان علاوه بر خانه‌داری به کشاورزی هم می‌پردازم و هیچ گاه در قبال کاری که در شالیزار انجام داده‌ام مزدی دریافت نکرده‌ام.

وی، واسطه ها برای فروش برنج را مشکلی برای کشاورزان می داند و تصریح می کند: کشاورزان با تحمل رنج و مشقت محصول خود را تولید می کنند اما سود آن به جیب دلالان می رود؛ دلالی که چند نوع برنج را باهم مخلوط می کند.

وی می افزاید: این کشاورز است که در نهایت زیان می بیند و باید تدبیری اندیشیده شود که مردم برنج سالیانه خود را از دست کشاورزان بخرند.

 

* کار کشاورزی به صرفه نیست

زهره یکی دیگر از زنان موفق شالیکار از روستای حشکوا از توابع کوچصفهان نیز می گوید: زحمت‌هایی که زنان شالیکار در مزارعشان می کشند جزو هزینه‌های تمام شده برنج حساب نمی‌شود در حالی که مزد کارگر زن، 70هزار تومان و مرد 100هزار تومان باید باشد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت حمایت از کشاورزان در امر تولید و کشاورزی می گوید: مشکلات بخش کشاورزی برای نمایندگان ملموس است و گستردگی بخش کشاورزی نسبت به صنعت و خدمات در گیلان خیلی بیشتر است و اقتصاد گیلان 90درصد وابسته به کشاورزی است و گیلان یک چهارم برنج کشور را تولید می کند.

سید کاظم دلخوش می افزاید: قانون بودجه یکساله است و برای یک سال می توانیم برنامه ریزی هایی داشته باشیم و پیشنهادهای خود را برای حمایت از کشاورزان برای برنامه ششم توسعه ارایه دهیم.

وی خاطرنشان می کند: یک کارمند دولت حق بیمه 30ساله اش را پرداخت می کند و در پایان خدمتش حقوق و پاداش بازنشستگی می گیرد بنا بر این باید با همان نگاه به کشاورز بها داد و این قشر زحمتکش باید بتواند حق از کارافتادگی یا بازنشستگی دریافت کند تا برای امرار معاش خود نگاهش به دست دیگران نباشد.

دلخوش با بیان اینکه کشاورزان سال ها برای حفظ سنگر امنیت غذایی تلاش کرده اند، می گوید: امروز حال کشاورزی گیلان خوش نیست و رقم تولید برنج از 238هزار هکتار بالاتر نرفته که شاید این رقم در آینده  افول هم داشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: برای حمایت از حقوق قشر زحمتکش کشاورز هنگام برداشت محصول، باید از واردات برنج جلوگیری شود و به کشاورز یک فرصت داده شود تا بتواند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برساند.

 

* علت کاهش کشت برنج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم به موضوع کم آبی در فصل کشاورزی در گیلان اشاره می کند ومی گوید: موضوع کم آبی در گیلان نیز از جمله مشکلاتی است که در فصل گرم سال خسارت هایی را به کشاورزان تحمیل می کند.

علیرضا شعبان نژاد می افزاید: در کل برای کشاورزی به 3میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که تنها سد سفیدرود یک میلیارد و 200میلیون متر مکعب آب کشاورزی را تأمین می کند.

وی می افزاید:  از 430هزار هکتار حداقل در 200هزار هکتار امکان کشت دوم وجود دارد که البته مشکلاتی از قبیل زهکشی شالیزارها نیز وجود دارد که نباید نادیده گرفته شود.

وی اجراي طرح تجهيز و يكپارچه سازي اراضي شاليزاري گيلان را راهي براي كاهش سختي كار و كاهش هزينه هاي كشاورزان می داند ومی افزاید: با توجه به اينكه از آغاز اين طرح بيش از 9هزار هكتار از اراضي گيلان تجهيز شده، امسال نیز استان گيلان آمادگي اجراي اين طرح را در 20هزار هكتار دیگر دارد.

باید دید که دولت در این استان پر محصول وسرسبز چه تدابیری را برای افزایش راندمان کشت وهمچنین حمایت از کشاورزان زحمتکش می اندیشد تا بتوان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی که مسأله اول آن حمایت از تولیدات داخلی تولیدکنندگان داخلی است، گام های جدی برداشت.    

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.