قدس ‌آنلاین/ مهدی شهرآبادی: چند روز قبل خبری مبنی بر آبرسانی با تانکر به شهرهای استان بوشهر منتشر شد که این مساله واکنش های مختلف مردم و مسوولان این استان را در پی داشت.

روزهای طاقت فرسای بی آبی در بوشهر

به گفته کارشناسان، استان بوشهر با توجه به خشکسالی های چند سال اخیر مدت هاست که با این معضل دست وپنجه نرم می کند، اما تاکنون تدبیری اساسی برای حل این مشکل که می تواند یک بحران جدی بوجود آورد، اندیشیده نشده و این استان هنوز برای تامین آب آشامیدنی وهمچنین آب بخش کشاورزی با معضلات متعددی  مواجه است.

از سویی سال هاست که مسوولان از انتقال آب خلیج فارس وحتی سایر استان ها به استان و در پی آن استفاده از دستگاه های آب شیرین کن سخن می گویند که بحران اخیر آب در این استان پرجمعیت، گواهی بر این مساله است که هنوز کار علمی وفنی دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است.

شهردار بوشهر در این خصوص می گوید: در حالی که استان‌های اصفهان و کرمان برای انتقال آب خلیج‌فارس برای حل معضل آب اقدام کرده‌اند اما استان بوشهر برنامه‌ای برای استفاده از خلیج‌فارس جهت حل بحران آب ندارد.

غلامعلی میگلی‌نژاد می افزاید: استان کرمان بزرگترین مجتمع آب شیرین کن در کنار خلیج‌فارس احداث کرده تا آب خلیج‌فارس را به کرمان منتقل کند و استان اصفهان نیز در حال مطالعه انتقال آب خلیج‌فارس به  اصفهان است اما ما هیچ برنامه‌ای در این زمینه نداشتیم در حالی که باید از سال‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌کردیم.

* پایتخت انرژی بی آب است!

خدیجه گرشاسبی عضو دیگر شورای شهر بوشهر نیز می گوید: مردم از وضعیت کمبود آب و نحوه جیره‌بندی آن گلایه‌مند هستند و تماس‌های زیادی از شهروندان و شورایاران محلات شهر بوشهر داریم که درخواست رسیدگی به این موضع را دارند.

وی اظهار می دارد: از استاندار و مدیریت شرکت آب و فاضلاب درخواست داریم  با توجه به  گرمای طاقت‌فرسای تابستان بوشهر فکری اساسی برای این موضوع حساس کنند تا شهروندان ما اینگونه دچار مشکل نشوند.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بوشهر نیز با انتقاد از وضعیت جیره‌بندی آب در استان می گوید: ما هم‌اکنون شاهدیم که توزیع آب با تانکر در محلات مرکزی شهر بوشهر صورت می‌گیرد و این شایسته مردم نجیب بوشهر نیست.

نصرا... اسدی خاطرنشان می کند: مدیر کارگاه نیروگاه اتمی در نشست با اعضای شورا وعده داد که با راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن نیروگاه اتمی در فاز اول 5 هزار مترمکعب و در فاز نهایی با 200 هزار مترمکعب می‌تواند بخش اعظم مشکل کم‌آبی در استان را حل کند که ما خبری از سرنوشت این طرح نداریم در حالی که ما افتخار می‌کنیم میزبان نیروگاه اتمی هستیم اما انتظار داریم نیروگاه در این زمینه مشارکت فعال‌تری داشته باشد.

غلامرضا قادریان دیگر عضو شورای شهر بوشهر نیز با انتقاد از وضعیت بحران آب در استان می گوید: استفاده از آب دریا برای مصارف شرب و صنعتی حداقل پیشینه‌ای 20 ساله در کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس دارد و بیش از دو دهه است که آب‌شور خلیج‌ فارس توسط واحدهای بزرگ آب‌شیرین‌کن، قابل‌استفاده شده و به مصارف شرب و صنعتی می‌رسد، آیا ما که در استانی هستیم که قطب اقتصاد و انرژی کشور است، نباید چند آب‌شیرین‌کن در حاشیه خلیج‌‌ فارس داشته باشیم تا شاهد وضعیت بحران آب نباشیم؟.

* 129 هزار متر مکعب آب، کافی نیست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز در خصوص بحران آب در این استان می گوید: با توجه به کمبود آب آشامیدنی در استان بوشهر توزیع آب در برخی نقاط شهرهای استان از طریق شبکه آبرسانی مقدور نیست و اکنون ۲۵۰ منزل روزانه با تانکر آبرسانی می‌شود.

کیقباد یاکیده با بیان اینکه استان بوشهر در تامین آب آشامیدنی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است می افزاید: اکنون شهرهای استان بوشهر روزانه 129 هزار متر مکعب از خط آبرسانی آب شرب دریافت می‌کنند که جوابگوی نیازهای آنان نیست.

وی با اشاره به اینکه در مجموع 155 هزار متر مکعب آب از خط انتقال کوثر به شهرها و روستاهای استان بوشهر منتقل می‌شود تصریح می کند: با توجه به کاهش آب ورودی از کازرون اکنون روزانه 84 هزار متر مکعب آب از چشمه ساسان و رودخانه شاپور کازرون وارد شبکه آبرسانی استان بوشهر می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون برخی نقاط مرتفع این استان از آب شبکه بی‌بهره هستند اظهار می دارد: برای تامین آب این مناطق با توجه به اینکه امکان توزیع آب از طریق شبکه آبرسانی وجود ندارد با تانکر آبرسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تابستان سختی برای تامین آب پیش روی استان بوشهر است و با اشاره به فرسودگی شبکه‌های آبرسانی شهرهای استان بوشهر می گوید: فرسودگی شبکه‌های آبرسانی در شهرهای استان بوشهر سبب هدر رفتن بخشی از آب آشامیدنی  استان می‌شود که برای جلوگیری از هدر رفت آب نوسازی شبکه آبرسانی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار دارد.

* برنامه نصب آب شیرین کن ها

وی در خصوص بحث استفاده از دستگاههای آب شیرن کن نیز می گوید: برای جبران کمبود ‌آب آشامیدنی در این استان اجرای طرحهای آبشیرین‌کن در نقاط ساحلی طراحی شده است.

وی با بیان اینکه طرح آبشیرین‌کن کنگان با ظرفیت 10 هزار متر مکعب اواخر سال قبل وارد مدار شد می افزاید: هم اکنون طرح آبشیرین کن در بوشهر نیز در دست اجراست و در اجرای آن برای برخی دیگر از شهرستانهای ساحلی این استان طراحی شده است.

وی یادآور می شود: در سالهای گذشته 160هزار متر مکعب آب از خط انتقال شهرستان کازرون استان فارس وارد استان بوشهر می شد اما هم اکنون این میزان به 75 هزار متر مکعب کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر نیز با بیان اینکه افزایش دما در استان بوشهر سبب افزایش مصرف آب شده می گوید: استان بوشهر به سبب اینکه منابع تامین آب آشامیدنی آن در استان‌های دیگر قرار دارد در وضعیت بحرانی است.

طاهریان‌پور با اشاره به اینکه 40 درصد آب آشامیدنی روستایی استان بوشهر از خط آبرسانی کوثر تامین می‌شود تصریح می کند: هر چند تامین آب از خط آبرسانی کوثر کاهش نداشته ولی اکنون استان بوشهر به ویژه مناطق روستایی با کمبود شدید آب روبه‌رو هستند.

وی خاطرنشان می کند: اکنون مناطق هلیله، بندرگاه، جزیره شیف، نوار ساحلی تنگستان و روستاهای دیر و کنگان در بحران کم‌آبی هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.