حکم دیوان عدالت اداری مصر در بطلان توافقنامه ترسیم مرزها میان مصر و عربستان و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به ریاض، توطئه مشترک رهبران ۲ کشور برای اختلاس اموال و اعتماد عمومی مصر را ناکام گذاشت.

ناکامی سلمان و السیسی در پی صدور حکم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، دیوان عدالت اداری مصر سه شنبه گذشته توافقنامه ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان را که در آن دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان واگذار شده بود، باطل اعلام کرد.

شمار زیادی از شهروندان مصری نیز به دنبال آن با تجمع در برابر مقر ریاست جمهوری مصر ضمن ابزار خوشحالی از الغای توافقنامه دریایی مصر با عربستان از مقامات سعودی خواستند 2 جزیره را به مصر بازگردانده و آنها نیز توافقنامه‌ای را که ملک سلمان شاه سعودی در سفر 2 ماه پیش خود به قاهره با عبدالفتاح السیسی، امضا کرد، ملغی کنند.

«خالد علی»، فعال حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره صدور تصمیم بالاترین هیئت قضایی مصر مبنی بر لغو توافق ترسیم مرزی بین مصر و عربستان را لازم الاجرا برای هم طرف‌ها خواند و گفت: بر اساس قانون توقف اجرای این حکم جایز نیست.

وی که از جمله افراد تنظیم کننده دادخواست برای لغو توافقنامه دریایی مصر و عربستان بوده تاکید کرد در مدت پیش رو دادخواست‌هایی برای آزادی بازداشتی‌ها یا محکومین در قضیه اعتراض‌ها به واگذاری این جزایر مصری به عربستان، به دیوان عدالت اداری مصر ارائه خواهد شد.

«علی ایوب» از وکلای مصر شکایتی تنظیم کرده بود مبنی بر اینکه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان متوقف شود و کوتاه آمدن از حاکمیت مصر بر دو جزیره باطل است؛ چون این توافقنامه مخالف «توافق تقسیم مرزها در سال 1906» و مخالف عدم صلاحیت مجلس برای رأی دادن در این مسئله طبق ماده 151 قانون اساسی مصر است.

در دادخواست ایوب که منتهی به این رأی شد، رئیس جمهور ، نخست وزیر و نماینده پارلمان مصر به عنوان خوانده پرونده مطرح شده اند.

«احمد صنقر»، وکیل مصری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بر ضرورت بازگشت حاکمیت 2 جزیره تیران و صنافیر به قاهره تاکید کرد: توافق ترسیم مرزهای مصر و عربستان مغایر با قانون اساسی مصر است و از لحاظ قانونی ارائه توافقنامه به پارلمان برای تصویب آن جایز نیست.

صنقر تاکید کرد: اگرچه حکم بطلان توافق مصر و عربستان مورد اعتراض قرار خواهد گرفت اما نشان داد که امکان صدور حکمی علیه امضا کنندگان این توافق حتی اگر در راس قدرت مصر و عربستان قرار گرفته باشند، وجود دارد.

جزیره 80 کیلومتر مربعی تیران در ورودی تنگه تیران واقع شده که دریای سرخ را از خلیج عقبه جدا می‌کند. جزیره صنافیر نیز در شرق جزیره تیران واقع شده است. اهمیت راهبردی این جزایر از آن جهت است که تنگه تیران تنها دسترسی اسرائیل از خلیج عقبه به دریای سرخ است و نقش مهمی در تبادلات تجاری این رژیم ایفا می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها، مصر در مقابل بخشیدن این دو جزیره به عربستان سعودی، 20 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد.

این حکم به منزله شکستی برای عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر است. وی اخیراً در یک سخنرانی از مردمِ معترضِ مصر خواسته بود به اختلاف نظر‌ها بر سر توافق دریایی با عربستان خاتمه بدهند.

عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس، از زمان به قدرت رسیدن السیسی که در سال 2013 با یک کودتای نظامی، محمد مُرسی، اولین رئیس جمهور منتخب مردمی را در این کشور برکنار کرد، میلیاردها دلار به وی کمک کرده‎اند.

اما کاهش جهانی قیمت نفت و اختلاف نظرهای دولت مصر با کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد موضوعاتی نظیر جنگ در یمن، احتمال قطع شدن این کمک‌ها را تشدید کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.