دولت ترکیه در حالی که مانع بازدید یک هیات عالی رتبه آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک شد، در واکنش به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان دیدار سیاستمداران آلمانی از این پایگاه نظامی مشترک را مجاز ندانست.

ممنوعیت بازدید برای سیاستمداران آلمانی توسط ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، ترکیه بر موضع خود برای ممنوعیت دیدار سیاستمداران آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه به صورت روشن و مختصر روز چهار شنبه تاکید کرد که دیدار "رالف براوکزیپه"، معاون وزیر دفاع آلمان با سربازان این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک در حال حاضر دلخواه و مطلوب ما نیست.

وی همچنین هر گونه ملاقات سیاستمداران آلمانی با سربازان آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک را نامتناسب خواند.

این واکنشی بود که به ندرت دولت آلمان انتظار آن را از طرف آنکارا داشت. چند هفته ای بود که "رالف براوکزیپه"، به عنوان معاون پارلمانی وزارت دفاع آلمان خود را برای سفر به ترکیه و دیدار با سربازان آلمانی در پایگاه اینجرلیک آماده می کرد؛ قرار بود برخی نمایندگان کمیسیون دفاعی پارلمان آلمان هم در این دیدار معاون وزیر دفاع آلمان را همراهی کنند.

پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب غرب ترکیه و در نزدیکی شهر آدانا قرار دارد. این پایگاه توسط آمریکایی‌ها توسعه یافته و تکمیل شده و از چند دهه پیش در اختیار نیروهای ناتو است. واحدهایی از سربازان ارتش آلمان به همراه هواپیماهای شناسایی آواکس و هواپیماهای سوخت‌رسانی نیز در این پایگاه مستقر هستند. آنکارا گفته ورود نمایندگان مجلس سراسری آلمان به این پایگاه مجاز نیست.

این نوع دیدارها از طرف مقامات آلمانی از آنجایی که آلمان از طریق این پایگاه نظامی سهم مهمی را در ائتلاف مبارزه با داعش ایفا می کند معمول بود.

اما اخیرا برلین با شریک خود در ائتلاف ناتو اختلافاتی پیدا کرده است. وقتی که سفارت آلمان در آنکارا این درخواست شفاهی برای دیدار در پایگاه اینجرلیک را مطرح کرد با مخالفت سریع آنکارا مواجه شد.

وزارت امور خارجه ترکیه به صورت تلفنی دیدار سیاستمداران آلمانی با نیروهای خود در پایگاه اینجرلیک را مطلوب ندانسته و اعلام کرد که چنین دیدارهایی بعد از مناقشات بر سر تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان ممکن نیست.

ممنوعیت بازدید از اینجرلیک دومین واکنش دیپلماتیک ترکیه به قطعنامه پارلمان آلمان درباره  نسل کشی ارامنه است. اندکی پس از تصویب این قطعنامه، از سفر گروهی از روزنامه‌نگاران به اینجرلیک در همراهی با نیروهای ارتش آلمان جلوگیری شد. آن موقع دلیل این‌کار مسائل امنیتی در این پایگاه اعلام شد.

وزارت دفاع آلمان این اقدام دولت ترکیه را غیر دوستانه ارزیابی کرده و ممنوعیت ملاقات سیاستمداران آلمانی از پایگاه اینجرلیک را اقدامی با زمینه های سیاسی نامید.

وزیر دفاع آلمان در ژانویه گذشته بدون هیچ گونه ممانعتی از این پایگاه نظامی و نیروهای آلمانی دیدار کرده بود.

بعد از تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان ترکیه با این اقدام به جبهه گیری با برلین روی آورده است.

وزارت اور خارجه آلمان روز پنج شنبه از ادامه رایزنی ها با ترکیه برای امکان پذیر کردن دیدار هیات بلند پایه آلمانی از پایگاه اینجرلیک سخن گفت.

در چنین شرایطی از طرف پارلمان آلمان فشارها بر دولت آلمان افزایش پیدا کرده است. بسیاری از نمایندگان پارلمان آلمان این اقدام ترکیه علیه سیاستمداران آلمانی را تحقیر مجددی از طرف ترکیه دانستند.

این در حالی است که هنوز تهدیدهای ترکیه علیه نمایندگان ترک تبار پارلمان آلمان به دلیل تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه از اذهان سیاستمداران آلمانی پاک نشده بود.

یکی از سیاستمداران دفاعی پارلمان آلمان از حزب سبز این کشور خواستار موضع گیری شفاف برلین در برابر ترکیه شده و گفت: این غیر قابل قبول است که دولت آلمان با وجود اقدامات تحریک آمیز غیر قابل تحمل اردوغان و سیاست های خطرناک وی به گونه ای رفتار می کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

یکی دیگراز نمایندگان حزب سوسیال مسیحی پارلمان آلمان نیز خواستار عقب نشینی نیروهای آلمانی از پایگاه اینجرلیک شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.