هنگامه طاهری : طرح کم کردن بار ترافیکی پل پرتویی در حالی در شهرداری معطل مانده که همچنان دست اندرکاران مدعی هستند این طرح در دست بررسی است.

پل ۳۰ ساله «مهندس پرتوی» تاب ۴۳ میلیون تردد سالانه را ندارد

این مطلب را فرماندار بینالود می‌گوید و عنوان می‌کند: چون با ورود جمعیت زیاد گردشگر به طرقبه و شاندیز مواجهیم، نیاز داریم مسیر‌های دسترسی دیگری تعریف کنیم تا بار ترافیکی پل پرتویی کاهش یابد.

شهرستان بینالود با مرکزیت طرقبه و شاندیز از دیر باز نگین گردشگری خراسان و بخصوص مشهد بوده، از همین رو سالانه میزبان آمار بالایی از گردشگران است. ورود به این دو شهر از مشهد بجز پل پرتویی مسیر دیگری ندارد، از این رو این پل بویژه در ایام خاص باید بار ترافیکی زیادی را متحمل شود.

اگر چه چند سال است بحث کم کردن بار ترافیکی پل پرتویی مطرح است، ولی تصمیمی مؤثر در این خصوص گرفته نشده است.

شهریور 1394فرماندار بینالود در این خصوص اعلام کرد، قرار شده برای حل مشکل ترافیک در این مسیر کار گروهی ویژه متشکل از سازمان‌های حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری‌های طرقبه و شاندیز و شورای ترافیک تشکیل شود و نسبت به تهیه طرح اقدام کنند.

وی حتی دی ماه پارسال عنوان کرد طبق بندهای یک و دو صورتجلسه مورخ 19/8/94 مقرر شد مطالعات اتصال کمربندی جنوبی مشهد به محور حصار طرقبه توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک مشهد و از طریق مشاور ذی صلاح حداکثر تا پایان سال جاری به انجام رسیده و نتایج حاصله برای سیر مراحل بعدی به مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک استانداری منعکس گردد.

اما چنانکه بر می‌آید، هنوز طرح در کش و قوس تأیید و اجرا قرار دارد.

فرماندار بینالود در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار می‌دارد: از آنجا که تنها مسیر دسترسی به طرقبه و شاندیز پل پرتویی است و این مسیر هم در روزهای تعطیل دچار ترافیک سنگین می‌شود، برای تقویت ورودی به این شهرها امکان سنجی کرده و دو مسیر را تعریف کردیم.

سید حسن حسینی این دو مسیر را ادامه بلوار امام علی به شاندیز و ادامه مسیر جنوبی مشهد (شهید برونسی) به طرقبه عنوان می‌کند.

او بیان می‌دارد: گزارش آن تهیه و تقسیم کار آن صورت گرفته تا شهرداری مشهد مطالعات ترافیکی آن را بررسی و اعلام هزینه کند.

وی می‌افزاید: با وجود این که حتی تقسیم هزینه‌های آن هم مشخص شده، اما نتیجه مطالعات هنوز اعلام نشده و طرح همچنان مسکوت مانده است.

او خاطر نشان می‌کند: طبق تصمیمات، قرار شد 25 درصد هزینه‌های آن توسط شهرداری طرقبه و شاندیز، 25 درصد دیگر توسط شهرداری مشهد و 50 درصد آن هم توسط دولت و از محل بودجه‌های ملی و استانی پرداخت شود.

در این خصوص مهندس مسعودی، رئیس مرکز طراحی و مطالعات پروژه‌های شهری شهرداری مشهد ضمن اعلام استعفای خود طی حدود یک هفته پیش عنوان کرد تا زمان حفظ سمت، وی هیچ طرحی در این خصوص رؤیت نکرده است .

از آنجا که طرح مذکور باید از سازمان ترافیک به مرکز طراحی و مطالعات پروژه‌های شهری شهرداری مشهد می‌رسید، به پیگیری موضوع از این سازمان پرداختیم. 

مدیر روابط عمومی سازمان ترافیک در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: علاوه بر بررسی دو مسیر دسترسی به طرقبه و شاندیز، بحث ایمن سازی پل پرتویی هم برای تحمل بار ترافیکی مطرح شده که از طریق مشاور منطقه 12 شهرداری در حال آماده شدن است.

وی اضافه می‌کند: مطالعات و طراحی امتداد بزرگراه امام علی به شاندیز انجام و به استانداری ارسال شده است.

به گفته او، امتداد بزرگراه جنوبی و اتصال آن به جاده طرقبه نیز از تکالیف معاونت شهرسازی است که قرار است با همکاری سازمان ترافیک انجام بشود.

***

از آنجا که قدمت پل پرتویی به عنوان شریان ورودی به شهرستان بینالود به حدود 30 سال می‌رسد، ایمنی آن بعد از این همه سال مورد بحث است . از همین رو ،این پُل در سال ۱۳۹۲ بهسازی شد و در دو جاده رفت‌ و برگشت با عبور چهار خودرو شخصی در کنار هم امکان عبور از عرض رودخانه را فراهم ساخت، ولی به دلیل عمری 30 ساله، سازمان ترافیک در صدد افزایش نصب تجهیزات ایمنی روی این پل است.

اما در حال حاضر در روزهای پیک از آنجا که مسیر دسترسی به مشهد تنها پل پرتویی است، اگر مردم دچار مشکل جسمانی ناشی از حوادث یا بیماری شوند یا مورد فوریتی چون آتش سوزی پیش بیاید، امکان امداد رسانی سریع و بهنگام با وجود ترافیک‌های دو ساعته وجود نخواهد داشت.چنانکه که سال گذشته مدیرکل بهزیستی خراسان رضوي بخشی از معلولیت‌های حوادث رانندگی در این استان را نشأت گرفته از این جاده ییلاقی عنوان کرد.

در این خصوص باید بگوییم طبق آمار رسمی، ۴۳ میلیون تردد و بازدید در طول یک سال توسط وسایل نقلیه در شهرستان طرقبه شاندیز و صرفا از پُل پرتویی صورت می‌گیرد که بیانگر حساسیت این پل در مقاطع مختلف زمانی است و توجه بیشتر مسؤولان امر را می‌طلبد. این در حالی است که هنوز طرحی که قرار بود سه ماهه به نتیجه برسد و برای این مسیر تصمیم گیری شود، هنوز در دست بررسی است!

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.