الموسوی با بیان اینکه بحران تروریسم تکفیری مختص سوریه و عراق نیست خاطرنشان کرد که به گفته سید حسن اگر المنار نبود پیروزی ممکن نبود .

در یک جنگ رسانه ای تمام عیار هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، شبکه ماهواره ای «المنار» وابسته به حزب الله لبنان بدون شک یکی از ارکان اصلی جنگ رسانه ای محور مقاومت با جریان غربی ـ عبری ـ عربی ضد مقاومت در منطقه است. این شبکه به واسطه وابستگی مستقیم به سازمان حزب الله لبنان همواره مورد حمله دشمنان مقاومت قرار گرفته اما با وجود همه این تهدیدات و تحدیدات نوانسته تا حدود زیادی رسالت خود را هم در روشنگری و تبیین حقیقت مقاومت و هم در مقابله با تحرکات رسانه ای و جنگ روانی دشمن به انجام برساند. در همین رابطه و شرایط کنونی بحران تروریسم تکفیری در منطقه با معاونت خبر و مسئول برنامه های سیاسی این شبکه به گفت و گو نشستیم. مشروح این گفت و گو را در زیر بخوانید:
با توجه به شرایطی که امروز در آن قرار داریم، به ویژه جنگ رسانه ای شدید در دو سوی میدان، حضرتعالی به عنوان مدیر اخبار در شبکه المنار، وضعیت کنونی رسانه های جبهه مقاومت را در این مواجهه چگونه ارزیابی می کنید؟
شرایط امروز و نبردی که امروز به لحاظ رسانه ای در آن قرار داریم، نبردی پیچیده است. این خود یک جهاد بزرگ است. ایالات متحده آمریکا، انگلیس و عمال آنها یعنی ترکیه، عربستان سعودی و داعش جنگی گسترده و تمام عیار را در این خصوص آغاز کرده اند. این نمونه جنگی پیشرفته است. نقش رسانه ها در این معادله بسیار پررنگ است. بدیهی است که ما در این معرکه سکوت نخواهیم کرد و با وجود محدودیت های زیادی که وجود دارد به مجاهدت خود در این جنگ رسانه ای تمام عیار ادامه خواهیم داد. همانطور که می دانید بارها رسانه های مقاومت از جمله المنار را از روی ماهواره ها حذف کرده اند تا شاید بتوانند با اثرگذاری آنها نزد افکار عمومی مقابله کنند، اما در همین حال و با وجود تعداد کمتر رسانه های مقاومت، ما کارنامه خوبی را به عنوان یکی از اجزاء اصلی جنگ حاضر داشته ایم. البته باید توجه داشت که این نبرد تنها محدود به رسانه های تصویری نمی شود و در فضای مجازی و به ویژه در حوزه شبکه های اجتماعی نیز ظهور و بروز دارد. بر این اساس؛ اگرچه شرایط و امکانات رسانه های مقاومت و از جمله المنار تکافوی لازم را نمی کند اما روحیه جهادی، نیت های پاک و عزم راسخی که وجود دارد در کنار اتکال به نیروی لایزال الهی موجب شده تا در این نبرد سهمگین عقب نمانیم.
به طور خاص، نقش شبکه تلویزیونی المنار را در این نبرد پیچیده رسانه ای چگونه ارزیابی می کنید. آیا این شبکه توانسته است به رسالت خود در این شرایط پیچیده عمل کند؟
من در اینجا به جمله رهبر مقاومت اسلامی لبنان سید حسن نصرالله اشاره می کنم؛ «اینکه اگر المنار نبود پیروزی مقاومت ممکن نبود». این خود نشان دهنده اهمیت نقش رسانه در نبرد امروز است. المنار صدای مقاومت است. حتی پس از حذف شبکه المنار از ماهواره «عرب ست» ما به فعالیت خود ادامه دادیم. ما خود را در نبرد با دشمن می دانیم و گام های متعددی را در مواجهه با تبلیغات رسانه های دشمنان مقاومت برداشته ایم. کم اینکه در جریان جنگ سی و سه روزه نیز دشمن به برتری المنار اذعان کرد.

الان در برخی رسانه ها اینگونه القا می شود که بحران موجود تنها به سوریه و عراق اختصاص دارد، در حالی که اتفاقات زیادی رخ داده که این نظر را رد می کند. از سویی؛ حضرتعالی هم در ابتدای صحبت خود به حمایت رسانه ای و نظامی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و عربستان از گروه های تکفیری اشاره کردید. آیا به نظر شما آنچه تکفیری ها صورت می دهند تنها محدود به سوریه و عراق است؟
مسلما خیر. انتشار و سرایت تروریسم تکفیری به نقاط دیگر جهان موضوعی نیست که نیازمند استدلال باشد و روشن است که شر تروریست های تکفیری هم اکنون دامن صاحبان آنها را گرفته است. آنچه در جریان حملات پاریس، آمریکا و بروکسل گذشت این موضوع را به خوبی اثبات می کند. ما بارها عنوان کرده ایم که مشکل تروریسم محلی و منطقه ای نیست، بلکه معضلی جهانی است. تفکر تکفیری به مکان و زمان محدود نمی شود و آل سعود دارد این تفکر و عمل تروریستی را در سرتاسر دنیا گسترش می دهد. این در حقیقت تفکر وهابی است که خود را در قالب تروریسم نشان می دهد. این تفکر خطرناک زمان و مکان نمی شناسد. شر تروریسم وهابی امروز گریبانگیر صاحبان و حامیان آن شده است. به عنوان مثال کشور ترکیه که در جریان منازعات اخیر در سوریه از تروریسم حمایت می کرد، امروز خود دچار بحران امنیت شده است.
به عنوان یک شخصیت رسانه ای حیله ها و هجمه های رسانه ها و سیاستمداران غربی علیه جریان مقاومت اسلامی لبنان و محور مقاومت در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟
آنچه مشخص است اینکه غرب و دشمنان مقاومت و رسانه های وابسته به آنها سعی دارند مقاومت را به عنوان جنبشی تروریستی جلوه داده و حزب الله را مورد هجمه قرار دهند. این قاعده در خصوص محور مقاومت نیز صادق است. آنها با صرف هزینه های هنگفت و با توسل به پول و دروغ سعی دارند چهره ای نادرست و مخدوش را از حزب الله و محور مقاومت جلوه دهند. آنها ظرفیت تلوزیونها، رادیوها، ماهواره ها، شبکه های اجتماعی و منابع محلی و مجلات خود را علیه جریان مقاومت به گردش در آورده اند.
با توجه به آنچه بیان کردید، آینده نبرد رسانه ای میان جریان مقاومت و ضد مقاومت و به طور کلی آینده تقابل میان این دو جریان را چگونه پیش بینی می کنید؟
آنچه مسلم است اینکه در این نبرد پیروزی با جریان مقاومت خواهد بود. همان گونه که اشاره کردم این یک جنگ و نبرد رسانه ای تمام عیار است و در آینده نیز معرکه ای باز و مستمر خواهد بود. مثلا بارها با ترفندهای کثیف سعی کرده اند که حزب الله را شکست خورده نشان داده و در شمار شهدای مقاومت مبالغه کنند تا از این رهگذر روحیه مردم را تضعیف کنند. این اتفاق از کانال تمام ظرفیت های رسانه ای اعم از جرائد، شبکه های تلویزیونی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رخ می دهد.  رژیم صهیونیستی نیز سعی دارد در قالب این نبرد تمام عیار، جریان مقاومت را تضعیف کرده و موضوع مهم فلسطین را از اولویت جهان اسلام خارج نماید. از این رو باید در چنین معرکه ای هشیارانه و با تمامی قوا عمل کنیم.

در حال حاضر و با توجه به آنچه از شرایط کنونی ترسیم کردید، برآورد شما از آینده بحران جاری در منطقه چیست؟  
الان دشمن صهیونیستی در تلاش برای فرعی کردن موضوع اشغال فلسطین و انتقال درگیری ها به نقاط دیگر است. کما اینکه ایالات متحده آمریکا از ابتدا ایجاد بحران در سوریه و عراق را با توجه به همین مسئله برنامه ریزی و عملیاتی کرد تا بلکه افکار عمومی جهان اسلام و همچنین افکار جهانی را از مسئله فلسطین منحرف سازد. با این وجود اما تاکنون نتوانسته با تمام خواسته خود برسد. لذا من معتقدم که این نبرد همچنان ادامه دارد و ما نیز با تمام توان در صحنه حاضر هستیم و به نصر الهی ایمان داریم. 
به مسئله فلسطین به عنوان اولویت محور مقاومت اشاره کردید. هم اکنون در آستانه برگزاری تظاهرات روز قدس قرار داریم. اهمیت برگزاری این راهپیمایی جهانی در افشای چهره رژیم صهیونیستی و دفاع از فلسطین و محور مقاومت را چگونه می دانید؟
ما در راستای تحقق کلام امام خمینی (ره) مسئولیت بزرگی بر دوش داریم. حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک انسان بزرگ و الهی در عصر ما، نه تنها رهبر جمهوری اسلامی ایران، بلکه رهبر نظام اسلامی محسوب می شوند. ایشان و حضرت آیت الله خامنه ای طنین آزادسازی قدس را در سرتاسر دنیا و در قالب برپایی راهپیمایی روز قدس بدون هیچ ملاحظه ای فراگیر کرده اند. مقاومت در مسیر آزادسازی قدس یک فرهنگ سازی می خواهد. از این رو راهپیمایی روز قدس نماد و نشانه ای بزرگ از فرهنگ مقاومت است. اهمیت برگزاری راهپیمایی روز قدس به مانند برگزاری مراسم های تاسوعا و عاشورای حسینی در جهان اسلام اهمیت دارد. در واقع از آنجا که  در میان بسیاری از ملت های مسلمان این فرهنگ و این شور انقلابی وجود نداشت امام خمینی(ره) با تاسیس روز قدس سعی کرد این شور را ایجاد کند و امروز نیز همین اتفاق به برکت رهبری های امام خامنه ای ادامه دارد. به بیان دقیق تر؛ بزرگداشت روز جهانی قدس و فریاد آزادی اولین قبله مسلمین از چنگال صهیونیست های غاصب، منجر به بیدار شدن وجدان ها و همراه سازی آنها با جریان مقاومت در مسیر آزادسازی قدس و بالاتر از آن خیزش و مبارزه مستضعفین عالم با استکبار جهانی خواهد شد. لذا از آن جا که این موضوع با وجدان بشریت سر و کار دارد، شاهد استمرار آن طی سال های متمادی هستیم.
نظر شما در خصوص سلب تابعیت «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین از سوی رژیم آل خلیفه چیست؟ آیا چنین رفتارهایی می تواند آتش انقلاب را در میان مردم بحرین خاموش کند با بر عکس بر شعله ور شدن آن می افزاید؟
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم والله یتم نوره ولو کره الکافرون»، پس قطعا چنین رفتارهایی نمی تواند ندای مردم مظلوم بحرین را خاموش کند. لذا به نظر من سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، آن هم ۵ سال پس از آغاز تحولات بحرین و مقاومت صلح آمیز مردم این کشور در برابر ظلم بی حد نظام حاکم در این کشور، نشان دهنده استیصال آل خلیفه است و اینکه آل خلیفه حتی مقاومت صلح آمیز را نیز نمی پذیرد. سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم اقدامی خصمانه، غیر قانونی و غیر انسانی است که در هیچ یک از کشورهای دنیا شاهد آن نیستیم، آن هم در حالی که شیخ عیسی قاسم قبل از استقرار آل خلیفه در بحرین بوده و فرزند آن آب و خاک است. لذا به نظر من این رفتار از سوی آل خلیفه، مردم بحرین را بیشتر بر می آشوبد و عمر این رژیم را کوتاه تر می کند، که انشاءالله نتایجش به زودی مشاهده خواهد شد.   

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.