دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در تشریح ویژگی‌های شهید بهشتی وی را مجاهدی دانست که به همراه دیگر یارانش همه وقت و زندگی خود را صرف اسلام و انقلاب کردند و در همین راه نیز به لقاء پروردگارشان نایل آمدند.

شهدای‌ هفتم تیرتمام زندگی خود را صرف اسلام و انقلاب کردند/ باید بنی امیه زمان را شناخت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدجواد لاریجانی در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد فاجعه هفتم تیر که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) که توسط سیدبن طاووس در کتاب اقبال نقل شده است گفت: امام در این حدیث به نقل از جد بزرگوارشان امیر المومنین علی علیه السلام از معامله بزرگ مومنان با خدا سخن می گوید که در در این معامله پنج بند وجود دارد و هرکه به این پنج بند وفادار و متعهد بماند در این معامله بزرگ با خدا موفق خواهد بود و مزد آن لقاء پروردگار خواهد بود.

لاریجانی با بیان اینکه اجرای تعهدات مطرح شده در این معامله بزرگ با خدا کار هرکسی نیست گفت: امثال شهید بهشتی تا به خاطر پای تعهدات خود ماندند و آنها از جمله کسانی بودند که این معامله بزرگ با خدا را با موفقیت به انجام رساندند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با تشریح حدیث گفت: پنج بند مطرح شده از سوی مولای ما امیرالمومنین در این معامله بزرگ با خدا عبارت است از: فهم درست از دین ، انجام فرایض دین که همان التزام عملی به حرام حلال خداست، تلاش برای اقامه دین، تلاش برای معرفی دین و دفاع عملی از دین است.

محمد جواد لاریجانی در ادامه گفت: شهید بهشتی فهم درستی از دین داشت، به حرام و حلال خدا ملتزم بود و از همه مهمتر اینکه برای اقامه و معرفی دین تلاش می کرد و به نحو احسن از دین خدا دفاع می کرد.

او با بیان اینکه دینداری با تلاش برای اقامه و معرفی و دفاع از دین متفاوت است گفت: برخی دین دار و مسلمان هستند اما تلاشی برای اقامه و معرفی و دفاع از دین نمی کنند. همه ما خصوصا کسانی که ملبس به لباس روحانیت هستند باید نسبت به دین غیرت داشته باشند. امروزه شاهدیم برخی که لباس روحانیت دارند به جای دفاع از دین و معرفی آن مواضعی می گیرند که شاید آن مواضع مناسب با افراد غیر روحانی است.

معاون امور بین الملل رئیس قوه قضائیه با تاکید براینکه نمی توان در این معامله بزرگ با خدا موفق بود مگر اینکه هر پنج بند یاد شده را به درستی اجرا کرد گفت: شهید بهشتی و یارانش در این مسیر بودند و نشان دادند که می توان در این معامله بزرگ با خدا که بالاترین موفقیت است سربلند و پیروز بیرون آمد.

لاریجانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی دشمنانی واقعی دارد و این یک توهم نیست. ما نگران این نیستیم که دشمن داریم چراکه ما در دنیا صاحب سخنیم و این حرف و سخن ما منافع کشورهای سلطه‌گر را نیز به خطر انداخته و طبیعی است که آنها با ما دشمنی کنند. ما نباید از مکر و کیّد دشمنان غافل شویم بلکه باید آن را بشناسیم و با آن مقابله کنیم و این همان بصیرت سیاسی است که از سوی مقام معظم رهبری تاکید می‌شود.

لاریجانی در ادامه گفت: همه ما باید در اقامه دین، معرفی دین و دفاع از دین کوشا باشیم. هرکسی در هرجایگاهی که هست می تواند برای اقامه دین، معرفی آن و دفاع از آن کوشا باشد. آن کسی که امروز کارشناس موشکی است و برای بقا و دفاع از نظام اسلامی کوشش می کند در حال تلاش برای اقامه دین است یا آن معلم، استاد دانشگاه، پرستار، بقال و دیگرانی که در این مسیر حرکت می کنند همه از این جنس خواهند بود.

وی افزود: شهید بهشتی انقلاب اسلامی را صرفا یک حادثه تاریخی نمی دانست و این تجربه بزرگ که همانا تاسیس یک نظام سیاسی مدنی کامل براساس عقلانیت اسلامی بود را باور داشت و برای حفظ و تعالی آن کوشش می کرد.

لاریجانی به زمینه‌های تشکیل نظام اسلامی در جریان انقلاب در کشور اشاره کرد و گفت: انجام این کار پایه‌های استوار فکری دارد و در زمان خود پرچالش بوده است اما از آنجایی که در مکتب اهل بیت، اسلام دینی پویا و به حوزه خصوصی محدود نمی‌شود و حوزه عمومی را نیز در بر می‌گیرد و همچنین اسلام مخصوص عرب یا عجم نیست بلکه مربوط به همه نژادهاست، مجموعه این شرایط سبب تلاش برای شکل‌گیری نظام اسلامی می‌شود.

وی تصریح کرد: عده‌ای از ابتدای انقلاب اسلامی تصور می‌کردند ایجاد یک نظام اسلامی در ایران ممکن نیست. از ابتدای انقلاب نیز هم غربی‌ها و هم کسانی که در داخل کشور حضور داشتند، مانند غربی‌ها فکر می‌کردند و می‌گفتند که اسلام یک دین قدیمی است و دوران فعلی دوران مدرنیته است و اسلام در این شرایط نمی‌تواند یک جامعه بزرگ را اداره کند.

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه افزود: شهید بهشتی معتقد بود که بر خلاف دیدگاه‌های غربی‌ها و کسانی که در کشور بودند اما مثل غربی‌ها فکر می‌کردند، این شرایط وجود دارد که اسلام برای شکل‌گیری یک نظام حکومتی به کار گرفته شود.

وی با بیان این که آمریکا و کشورهای غربی معتقد بودند که اسلام نمی‌تواند الگوی مناسبی برای حکومتداری ارائه دهد، بیان کرد: در آستانه انقلاب کشورهایی همچون آمریکا و سایر دول غربی معتقد بودند که با آخوند و حلال و حرام نمی‌شود مملکت را اداره کرد و وعده‌ها می‌کردند که ایران در آینده از افغانستان نیز عقب افتاده‌تر می‌شود اما ایران امروز به جایی رسیده که از لحاظ علمی در شرایط مطلوبی قرار دارد و سرعت پیشرفت در این کشور به قدری افزایش پیدا کرده که همان غربی‌ها به این که بتوانند سرعت پیشرفت ایران را کاهش دهند افتخار می‌کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه‌قضائیه مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات به دنبال این بودیم که به دنیا اثبات کنیم که کشورهای غربی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما دروغ می‌گویند، اما امروز که بحث مذاکرات به پایان رسیده، شاهدیم که کشورهای معاند دشمنی خود را با ما ادامه می‌دهند و هدف آنها از این کار کاهش توانمندی ایران است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره مجدد به حدیث امام صادق (ع) گفت: امام علیه السلام یاران خود را توصیه می کرد که ساعاتی از ایام هفته را به شناخت معارف دین، شناخت اهل بیت و دشمن شناسی و از جمله بنی امیه اختصاص دهند. اگر آدم فکر کند که منظور از بنی امیه، همان بنی امیه تاریخی بوده سخت در اشتباه است. الان هم بنی امیه وجود دارد، الان هم راه و روش بنی امیه وجود دارد و باید مصداق بنی امیه زمان را شناخت. این سفارش اهل بیت به شناختن دشمن و تامل در رفتار و مشی دشمن موضوعی نیست که مربوط به یک برهه تاریخی بوده و تمام شده باشد.

لاریجانی گفت: بنی امیه ویژگی هایی داشتند که الان هم برخی از دشمنان جمهوری اسلامی چه در داخل و چه در خارج این ویژگی ها را دارند. مصداق بارز بنی امیه مروز رژیم سعودی است و تفاوتشان با معاویه در این است که نسبت به او هوش کمتری دارند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه باید دید چه کسانی امروز ویژگی های بنی امیه را تبلیغ می کنند گفت: مشی بنی امیه از لحاظ فکری بر دو پایه تئوریک استوار بود . اینها اول مرجئه و دوم قدریه بودند و اندیشه های انحرافی خود را در قالب این و تئوری ترویج می کردند و همه اقدامات ننگین و ضد دین خود را با همین دو پایه فکری توجیه می کردند.

لاریجانی در تشریح این دو پایه تئوریک گفت: مرجئه همان اندیشه ای است که می گوید دلت پاک باشد، نیازی به فرایض نیست. فرایض را لق می کردند و به جای اینکه دین را به درستی بفهمند و به فرایض آن ملتزم باشند و برای اقامه آن تلاش کنند و آن را معرفی و از آن دفاع کنند می گفتند دین برای این است که آدم دلش پاک باشد دیگر نیازی به این ها نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: پایه تئوریک دیگر بنی امیه که اولی را تقویت می کرد این بود که آنها اندیشه قدریه را ترویج می کردند و می گفتند این خواست خداست که کسانی را بر کسان دیگر تفوق و سیطره داده است، حال آنکه از نگاه اهل بیت علیهم السلام حکومت و سیطره بدون مجوز اهل بیت (ع) برای هیچکس مشروعیت ندارد.

اهل بیت علهیم السلام این دو اندیشه را رد می کردند و قبول نداشتند. الان هم برخی به همین دو اندیشه تمسک می جویند. اینکه می گویند واقع گرا باشیم به هرحال آمریکا قدرت برتر جهان است و باید این سیطره او را به رسمیت شناخت و مبارزه و مقاومت فایده ای ندارد، ادامه همان اندیشه قدریه است که بنی امیه آن را ترویج می کردند.

یا وقتی صحبت از حجاب می شود می گویند حالا حجاب کمی هم شل شد عیب ندارد باید آدم ها دلشان پاک باشد در صورتیکه این درست نیست علما باید در خصوص این امور حساس باشند و نسبت به اجرای حرام و حلال خدا از همه جلوتر باشند. نباید فریب خورد و بی تفاوت بود. چه فرقی می کند آن کسی که می گوید مثلا من اگر رئیس جمهور شوم 250 هزار تومان یارانه می دهم، این به همان اندازه پوپولیسم است که یکی دیگر بگوید اگر من بیایم مردم هرجور که خواستند لباس بپوشند و در خیابان بیایند. این ها هر دو پوپولیسم است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.