معاون رهبر حزب کارگر به رهبر این حزب گفته است که او قدرت خود را بین نمایندگان حزب کارگر در پارلمان بریتانیا از دست داده و اگر در سمت خود باقی بماند، رهبری او به چالش کشیده خواهد شد.

افزایش فشارها بر رهبر حزب کارگر بریتانیا ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس و تام واتسون معاون وی امروز برای بحث درباره بحرانی که پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی اخیر گریبان حزب کارگر را گرفته با هم دیدار و گفتکو کردند.

منابعی در حزب کارگر گفته‌اند که تام واتسون به جرمی کوربین گفته: "به نظر می‌رسد شرایط به سمت انتخابات برای رهبری حزب پیش می‌رود."

واتسون همچنین به رهبر حزب کارگر گفته که این به عهده اوست که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد وارد یک نبرد خونین داخلی بر سر رهبری حزب شود یا نه، آن هم در حالی که انتخابات سراسری بسیار دشواری هم پیش روی حزب است.

این منابع گفتند که گفتگوی رئیس و معاون حزب کارگر گفتگویی متمدنانه بوده اما تام واتسون این را برای جرمی کوربین روشن کرده که او حمایت نمایندگان حزب کارگر در پارلمان را از دست داده است.

با این حال تام واتسون به آقای کوربین گفته که تصمیم‌گیری بعهده خود آقای کوربین است.

یکی از سخنگویان آقای کوربین تأکید کرده است که تام واتسون خواهان استعفای آقای کوربین نشده است.

پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی برای خروج یا ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، جمعی از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان، عملکرد جرمی کوربین را در جریان کارزار انتخاباتی زیر سوال بردند و او را فاقد کفایت و رهبری لازم برای متقاعد کردن رأی‌دهندگان متمایل به حزب کارگر برای ماندن در اتحادیه اروپا دانستند.

نوزده نفر از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان که عضو دولت در سایه بودند، در دو روز اخیر در اعتراض به عملکرد آقای کوربین استعفا کرده‌اند. هیلاری بن، مسئول سیاست خارجی حزب هم پس از آنکه گفت اعتماد خود را به توان رهبری جرمی کوربین از دست داده، از سوی آقای کوربین برکنار شد.

نمایندگان حزب کارگر در پارلمان که مخالف رهبری آقای کوربین هستند در صددند تا 51 امضای لازم برای رأی عدم اعتماد به رهبر حزب را جمع‌آوری کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که فردا رأی‌‌گیری مخفی برای اعلام عدم اعتماد به جرمی کوربین انجام خواهد شد، اما چنین رأیی به خودی خود به معنای پایان رهبری آقای کوربین نیست.

کوربین افراد جدیدی را به جای کسانی که کناره گیری کردند در کابینه در سایه منصوب کرده و گفته که قصد کناره‌گیری ندارد. او تأکید کرده که اگر برای رهبری حزب انتخابات برگزار شود، او نامزد خواهد شد.

رهبر حزب کارگر را صدها هزار عضو و حامی این حزب در سراسر بریتانیا انتخاب می کنند.

جرمی کوربین کمتر از یک سال پیش در انتخابات حزب کارگر با اکثریتی قاطع به رهبری حزب انتخاب شد.

طرفداران کوربین تلاش برای به چالش کشیدن رهبری او را فرصت‌طلبی جناح راست حزب کارگر می‌دانند که از ابتدا با رهبری آقای کوربین موافق نبود.

در همین حال اتحادیه‌های کارگری حمایت خود را از رهبری کوربین اعلام کرده و گفته‌اند که انتخابات مجدد برای رهبری حزب بیهوده خواهد بود چون آقای کوربین باز با اکثریت آرا به رهبری حزب انتخاب خواهد شد.

کوربین از زمان همه‌پرسی سال 1975 برای پیوستن به بازار مشترک اروپایی، که با رأی مثبت مردم تایید شد، یکی از مخالفان اتحادیه اروپا بود، اما در همه‌پرسی اخیر از ماندن در این اتحادیه حمایت کرد هر چند می‌گفت که اتحادیه اروپا به اصلاحات نیاز دارد.

از این رو برخی نمایندگان حزب کارگر در پارلمان که با رهبری کوربین مخالفند در خواست کرده‌اند که وی علنا اعلام کند آیا به ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده است یا به خروج از آن.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.