قدس آنلاین / ساری/ حسین احمدی: صدای خیس دریا می آید . آواز موج های خسته ای که خوب می خوانند.

پای اسباب و اثاث میهمان نوازی در سواحل خزر می لنگد

اینجا خزر است. خزر ابرها و پرنده ها وآدم ها. شلوغی قشنگی دارد. رنگ هایش جان را دوباره زنده می کنند.

اینجا خزر است. هر که بیاید به باد و موج میهمان می شود، به نقاشی پر رنگی که آبی آبی ست.

با فرا رسیدن فصل گرما، همه ساله با حضور مسافران بی شمار، دریا رونق می گیرد ولی همچون گذشته خبری از امکانات نیست!

علیرغم استفاده ميليون ها نفر از سواحل مازندران، هيچ گاه نگاه ملی به دریا را شاهد نبوده ایم و ايجاد امكانات و زيرساختهای لازم، مورد توجه قرار نگرفته است.

هرچند نمی توان دغدغه های مدیران برای ساماندهی سواحل را ناديده گرفت، اما هنوز با معيارهای آبرومند و استاندارد گردشگری ساحلی دنيا، فرسنگ ها فاصله داريم.

تاکنون هرآنچه در سواحل مازندران انجام شده، از اعتبارات و امكانات استانی بوده، در حالی كه استفاده كنندگان از دریا، ميليون ها ايرانی اند.

سالانه صدها نفرعزیزانشان را دریای مازندران از دست می دهند و به واقع ما نظاره گر این خانواده های داغدار بوده و در امورات ابتدایی مدیریت سواحل از جمله پرداخت حقوق ناجیان غریق، درمانده ایم.

همچنین خبر تشکیل "سازمان عمران سواحل " وعده ای بود که پس از گذشت سالها همچنان برروی کاغذ ماند و اقدامی در این راستا صورت نگرفت.

مدیران مازندرانی نیز به ناکافی بودن امکانات سواحل مازندران اذعان دارند و تشکیل سازمان عمران سواحل و تخصیص اعتبارات ملی را راهگشا می دانند.

تشکیل سازمان عمران سواحل نسخه ای شفابخش است به شرط آنکه به سازمانی صرفا تشریفاتی و ناکارآمد تبدیل نشود.

 

دولت ها مقصراصلی عدم ساماندهی سواحل

نماینده مردم قائم شهر، جویبار،سوادکوه و سیمرغ در مجلس شورای اسلامی، مقصرعدم ساماندهی سواحل را دولت ها می داند و می گوید: متاسفانه طی سالهای گذشته برنامه ریزی درستی برای سواحل نداشتیم.

عبدالله  رضیان در گفتگو با خبرنگار قدس، با اشاره به اینکه با نظرسنجی های صورت گرفته 70 درصد از گردشگران انگیزه سفر به شمال را استفاده از دریا اعلام نمودند، می افزاید: دولت باید با ایجاد زیرساخت ها و امکانات در سواحل و کاهش غریق، ضریب امنیتی را بالا برده و فضا را برای فعالیت بخش خصوصی آماده نماید.

وی تاکید می کند: مدیریت ارشد استان باید با تامین امکانات و امنیت، فضا را برای گردش اقتصادی مناسب و اشتغال فراهم نموده تا بخش خصوصی با فراغ بال به فعالیت بپردازد.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس شورای اسلامی تشکیل سازمان عمران سواحل را مهم می خواند و اضافه می کند: این سازمان باید مدیریت سامان یافته ای داشته باشد تا موفق عمل نماید.

 

امکانات گردشگری دولتی، رویایی دست نیافتنی

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه اساسی ترین معضل سواحل، راه های دسترسی آنتنی به سواحل بود که نسبت به گذشته چندین برابر شده است، می گوید: آنچه که باید اتفاق بیفتد تا ساحل خودش را نشان دهد، فعالیت بخش خصوصی ست.

دلاور بزرگ نیا در گفتگو با خبرنگار قدس، می افزاید: دولت باید دو کار را به سرانجام برساند که یکی ایجاد نوار سبز ساحلی ست که این اقدام، حریم 60 متری دریا را کاملاً جدا نموده و می توان در کنارش، مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی برای گردشگران ایجاد کرد.

وی تاکید می کند: اقدام مهم دیگر، عمومی نمودن امکانات و تاسیسات دولتی کنار سواحل می باشد تا عموم مردم از این امکانات گردشگری و اقامتی استفاده نمایند.

بزرگ نیا با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف بوده امکانات دستگاه های اجرایی را از حالت رفاهی- آموزشی کارکنان به امکانات عمومی تبدیل نماید، یادآور می شود: متاسفانه از 12 کیلومتر سواحل ساری تنها برخی از دستگاه های اجرایی تاسیسات گردشگری خود را عمومی نمودند!

 

به "فراساحل" بی اعتناییم

مدیرکل گردشگری مازندران با ذکراین نکته که به فراساحل بی اعتنا می باشیم، ایجاد تاسیسات گردشگری در دریا را مهم می خواند و می گوید: از سوی بخش خصوصی تقاضای ایجاد 6 اسکله گردشگری داریم که متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاده است.

از بزرگ نیا در رابطه با حمل و نقل دریایی و سرانجام کشتی "میرزا کوچک خان" پرسیدم که وی با اشاره به اینکه این کشتی مکان توقف نداشته و در سواحل مازندران سرگردان است، می افزاید: این شناور برای پهلوگیری اسکله ندارد! و به ناچار در بندر نوشهر پهلو می گیرد که از نظر امنیت جان مسافران، مکان مناسبی برای پهلوگیری نیست.

مدیرکل گردشگری مازندران ایجاد مدیریت واحد در سواحل را مهم می خواند و می گوید: بهترین شکل در این رابطه، تشکیل سازمان عمران سواحل بوده تا با استفاده از اعتبارات ملی، ساماندهی سواحل با ایجاد نوار سبز ساحلی به سرانجام برسد.

 

شهرک های ساحلی حیات خلوت گردشگران نیست

مازندران همیشه کانون توجه گردشگران و مسافران بوده و باید به دغدغه ها و انتظارات مردم پاسخ شایسته داده شود.

همچنین باید با برنامه ریزی اصولی و ایجاد زیر ساخت ها، در راستای بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی دریا تلاش نمود تا شاهد رونق گردشگری در مازندران باشیم.

مساله مهم دیگری که نیازمند توجه واقعی ست، تامین امنیت برای گردشگران می باشد تا آنان، داغدار، مازندران را ترک نکنند و در این راستا ایجاد حوضچه های آرامش در کنار سواحل لازم است تا خانواده ها دغدغه ای برای شنا نداشته باشند.

و نکته آخر اینکه شهرک های ساحلی حیات خلوت برخی گردشگران نبوده و آنان باید شئونات اسلامی و اخلاقی را در این محیط ها رعایت نموده و نیروی انتظامی نیز باید نظارت بیشتری بر این مناطق گردشگری داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.