قدس آنلاین- تبریز: عضو هیات مدیره اتحادیه نان سنگک و لواش تبریز وخزانه دار اتحادیه گفت: تبریزی ها روزانه ۵۲۰ هزار سنگک می خورند.

پخت روزانه ۵۲۰ هزار سنگک در سطح شهر

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، موسی نویدی نیا با اشاره به اینکه سابقه پخت سنگک درایران به زماه شاه عباس برمی گردد، ‌افزود: درتاریخ آمده که ابداع کننده پخت نان بر روی سنگریزه ازآن شیخ بهایی است. سنگک به گفته کارشناسان تغذیه بهترین و مناسب ترین نوع نان از نظر روش پخت بوده ونسبت به سایر نان ها زود هضم تر است.

 

تاریخچه سنگک در ایران

درباره تاریخچه سنگک در ایران در سالنمای نانوایان تهران که در تاریخ 19 اردیبهشت سال 1326 منتشر شده است درباره پیدایش نانوایی و نان سنگک این طور نوشته شده است: «شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهی‌دست و لشگریان خود که غالباً در سفر احتیاج به نان موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می‌رسند نانوایی‌هایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از شیخ بهایی که از علما و دانشمندان بود خواست. شیخ بهایی با تفکر و تعمق، تنور سنگی برای پخت نان را ابداع نمود.» بنابراین می توان گفت که سنگک تاریخی 400 ساله را با خود به همراه دارد.

بیش از نصف اهالی تبریز سنگک می خورند

نویدی نیا با اشاره به وجود 721 واحد سنگک پزی درتبریز، افزود : با در نظر گرفتن سهمیه ماهانه 7 هزار و 200 کیلویی هر سنگک پزی و پخت تخمینی روزانه 720 سنگک توسط این مقدار آرد،‌ حدودا می توان گفت که 520 هزار سنگک به صورت روزانه درتبریز پخته و به مردم عرضه می شود.

وی ادامه داد: همچنین با درنظر گرفتن اینکه هر واحد سنگک پزی برای 1500 نفر دریک محله فعالیت می کند، می توانیم نتیجه بگیریم که سنگک پزیهای تبریز بیش از یک میلیون و 80 هزار نفر مشتری بصورت روزانه دارند که براساس آمارهای جمعیتی بیش از نصف مردم شهرمان تبریز را شامل می شود.

نویدی نیا درادامه سخنان خود با اشاره به اینکه درهر واحد سنگک پزی و درهرشیفت کاری حداقل سه نفر مشغول به کار می باشند، اضافه نمود که با در نظر گرفتن اینکه بعضی سنگک پزی ها دو شیفته فعالیت می کنند لذا می توان گفت بیش از 3000 نفر در سنگک پزی های تبریز اشتغال دارند.

آردی که موجب بی کیفیتی سنگک می شود

عضو اتحادیه سنگک پزان تبریز مهم ترین مشکل درکیفیت سنگک را آرد آن عنوان نموده وگفت: متاسفانه آردی که از طرف اداره غله دراختیار واحد های نانوایی قرار می گیرد آرد کامل دانه گندم نبوده و لذا هم درکیفیت پخت سنگک تاثیر گذاشته وهم در زنجیره تغذیه انسانی مشکلات خاص خود را ایجاد می کند. این موضوع دربحث تغذیه و نیاز بدن انسان مشکلات و عواقبی دارد که در ادامه این گزارش ها و در گفتگویی با یک کارشناس تغذیه به آن خواهیم پرداخت .

عضو اتحادیه نان سنگک درجواب سئوالی درباره عدم استفاده سنگک پزان از کنجد سیاه در پخت نان گفت: این هم موضوعی است که متاسفانه از ده ها سال پیش توسط بهداشت مطرح شده واین مرکز مانع پخت نان با کنجد سیاه که درنان بسیار مفید وبرای تغذیه انسان ها مناسب است، می شود وعلت قانع کننده هم ندارند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.