کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی در جلسه خود به بررسی توافق آشتی این رژیم با ترکیه پرداخت و موافقت خود با این توافق را اعلام کرد.

موافقت کابینه نتانیاهو با آشتی با ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، رسانه های خبری فلسطین به نقل از منابع صهیونیستی گزارش دادند که کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با موضوع امضای توافقنامه آشتی با ترکیه موافقت کرد.

پیش از این برخی منابع سیاسی از وجود اختلافات در میان اعضای کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بر سر این توافقنامه خبر داده بودند.

ترکیه و اسرائیل رسما عادی شدن روابط سیاسی و دیپلماتیک را اعلام کرده‌اند.

اسرائیل موافقت کرده است تا 20میلیون دلار غرامت به قربانیان و زخمی‌های حادثه حمله به کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه به نوار غزه در سال 2010 میلادی پرداخت کند.

یک مقام ارشد ترکیه نیز این توافق را یک پیروزی دیپلماتیک برای آنکارا ارزیابی کرده است، چرا که تل آویو شرایط ترکیه را قبول کرده است.

روابط آنکارا و تل‌آویو در سال 2010 میلادی پس از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک های انسان دوستانه برای نوار غزه که منجر به کشته شدن 10 نفر از شهروندان ترکیه شد، به‌شدت متشنج شده بود.

ترکیه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سه شرط را مطرح کرده بود؛ عذرخواهی رسمی تل‌آویو از آنکارا، پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان و پایان دادن به محاصره غزه. اسراییل با پادرمیانی آمریکا شرط اول را به‌طور جزئی به‌جا آورد و بخشی از غرامت‌ها را نیز پرداخت کرد، ولی درخصوص شرط سوم هنوز اقدامی نکرده است.

بر اساس توافقنامه جدید، شرط سوم ترکیه که لغو کامل محاصره غزه بود، به شکل تسهیل در ارسال کمک‌های انسانی برای مردم غزه قید شده است، بدین شکل که کمک‌های انسان‌دوستانه ابتدا به بندر اسرائیلی اشدود رفته و پس از بازرسی به غزه انتقال داده خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.