قدس آنلاین«جامعه» / مسعود حیدری معینی: مدارس «هیأت امنایی» با مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی تفاوت دارند. دست کم نیمی از هزینه‌های احداث و تجهیز این مدارس باید توسط خیران تأمین شده باشد و اگر خیّری تمایل به استمرار حمایت مالی و مشارکت در اداره امور مدرسه داشته باشد، آن مدرسه به پیشنهاد کتبی او و تصویب شورای آموزش و پرورش شهرستان (یا منطقه) زیر نظر هیات امنا اداره می‌شود.

روح مدارس غیرانتفاعی در کالبد مدارس هیأت امنایی

اعضای هیأت امنای مدرسه عبارتند از مدیر مدرسه، نماینده شورای معلمان، خیّر یا نماینده تام الاختیار وی، رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه، یک نفر از شخصیت‌های فرهنگی (ترجیحاً از استادان دانشگاه) با تأیید شورای آموزش و پرورش منطقه. در سال‌های گذشته عملکرد ضعیف و برداشت نادرست شماری از مدیران مدارس، روند اجرایی این طرح را به حاشیه برده و در بسیاری اوقات عملکرد آنان با روح تأسیس مدارس هیأت امنایی در تضاد است و باعث بی‌اعتمادی و مشکلاتی برای مردم شده است.

* هیأت امنایی‌ها، غیرانتفاعی نیستند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد واژه «هیأت امنایی» و عملیاتی شدن آن در گفت‌وگو با «قدس» می‌گوید: باید توجه داشت که هیأت امنایی کردن واقعی مدارس و مدرسه محوری، از جمله گام‌های بزرگ برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است که باید عملیاتی شود. نوید ادهم می‌افزاید: تصور اشتباهی در سال‌های اولیه تأسیس این مدارس شکل گرفت مبنی بر اینکه هیأت امنا‌ها برای تعیین و دریافت شهریه انتخاب شده‌اند و این مدارس همانند مدارس غیر‌انتفاعی هستند. وی همچنین در مورد اختیاری بودن پرداخت شهریه می‌گوید: مبلغی که مدارس هیأت امنایی در مناطق گوناگون آموزشی مطالبه می‌کنند، بر اساس اقتضائات هر منطقه در نظر گرفته می‌شود و پرداخت آن برای دانش آموزان اختیاری است.

البته این سخنان دکتر نوید ادهم در حالی است که بسیاری از مدیران مدارس‌‌ همان ابتدا، مبلغی را با عنوان شهریه یا به عبارتی فوق برنامه از اولیا طلب می‌کنند و با زرنگی به جای پول نقد، چک می‌گیرند و یا می‌گویند، شرایط مدرسه ما چنین است، اگر نمی‌خواهید فرزندتان را اینجا ثبت نام نکنید.

معلم یکی از همین مدارس به گزارشگر ما می‌گوید: ما حتی اعضای هیأت امنا را نمی‌شناسیم و پس از مدتی فقط یک کاغذ روی دیوار نصب می‌شود که هیأت امنا این افراد هستند. مادر یکی از دانش‌آموزان نیز اظهار می‌دارد: 6 سال است که بچه من در این مدرسه درس می‌خواند که در سه سال اخیر این مدرسه را هیأت امنایی اعلام کرده‌اند و تا پول ندهیم، خبری از ثبت نام نیست.

* تبعیض در مدارس هیأت امنایی

مدیر امور شورا‌های وزارت آموزش و پرورش نیز از ممنوع بودن به کارگیری نیرو‌های آزاد در این مدارس می‌گوید. دکتر نور علی عباسپور اظهار می‌دارد: به کارگیری نیرو باید طبق ضوابط آموزش و پرورش همراه با طی مراحل گزینشی باشد.

مادر سعید، دانش آموز یکی از همین مدارس می‌گوید: نمی‌دانم چرا از وقتی مدرسه پسرم هیأت امنایی شده، برخی از مادران اختیاردار مدرسه شده و حتی در دفتر مدرسه برای خودشان میز کار دارند و به تمامی اطلاعات مدرسه نیز دسترسی دارند!

عباسپور، مدیر امور شورا‌های وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به «قدس» می‌گوید: هیچ توصیه‌ای نشده که به صرف هیأت امنایی شدن، معلمان این مدارس توسط مدیر انتخاب شوند و عذر برخی دیگر خواسته شود.

«م. س»، معلم یکی از مدارس هیأت امنایی است که در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: مدت 9 سال در این مدرسه کار کردم و از مجرب‌ترین معلمان مدرسه و بلکه ناحیه و شهر هستم که حسن شهرتم را می‌توانید از مدیران استانی بپرسید. از وقتی که این مدرسه هیأت امنایی شد، کار به جایی رسید که دانش آموزانی که پول نداده بودند، در یک کلاس گذاشته شدند و من که به اوضاع اعتراض داشتم، به عنوان معلم همین کلاس انتخاب شدم! با توجه به اینکه بچه‌ها کلاس ششم بودند و نیاز به رایانه و تخته هوشمند بود مدیر، تمام کلاس‌ها را به جز کلاس من هوشمند کرد و با بچه‌ها، زمستان را در کلاسی با دمای دو درجه زیر صفر گذراندیم و اعتراضمان هم به جایی نرسید. سرانجام مدیر به عناوین گوناگون عذر مرا خواست و کار به جایی رسید که به علت فشار‌های روانی حاصله راهی بیمارستان شدم. البته مسؤولان اداره آموزش و پرورش هم به جای اینکه با مدیر برخورد کنند، از من خواستند در روزهای پایان سال به مدرسه دیگری بروم.

* فهرست ثبت نام، پر شده است!

به دنبال تماس‌های مخاطبان به دلیل ثبت نام نکردن فرزندشان در یکی از مدارس هیأت امنایی، تماسی با یکی از همین مدارس گرفتیم. مدیر مدرسه اعلام کرد، فهرست ثبت نام‌های سال آینده پر شده و جای خالی نداریم. این در حالی است که شاید بیش از ۵۰درصد از دانش آموزان این مدرسه خارج از محدوده هستند و به خاطر پرداخت شهریه‌های ۴۰۰و ۶۰۰ هزارتومانی و وجوه دیگری که در طی سال از آن‌ها با عناوین دیگر دریافت می‌شود، در این مدرسه ثبت نام شده‌اند. لازم به یادآوری است، به منظور ثبت نام بیشتر دانش آموز، این مدیر اقدام به بستن راه‌های اضطراری و ایجاد کلاس کرده است.

عباسپور، مدیر امور شورا‌های وزارت آموزش و پرورش تأکید می‌کند، ثبت نام دانش آموزان داخل محدوده در دستور کار تمامی مدارس هیأت امنایی است و در پایان فرجه قانونی که معمولا وقت آن دو هفته است، اگر ظرفیت استاندارد مدرسه تکمیل نشد، مدیر می‌تواند با کسب مجوز، از دانش آموزان خارج از محدوده نیز ثبت نام کند. وی می‌افزاید: با توجه به اینکه هنوز موعد ثبت نام شروع نشده چطور مدیر این مدرسه از پر شدن فهرست ثبت نامی‌ها خبر داده است؟

عباسپور خاطرنشان می‌کند: اکنون در سطح کشور حدود دو هزار مدرسه هیأت امنایی داریم. هدف اصلی از تأسیس مدارس هیأت امنایی این است که مدیر و هیأت امنا از ظرفیت‌ها و امکانات بومی منطقه و خیران برای توانمند‌تر کردن مدرسه استفاده کنند. قرار نیست به صرف هیأت امنایی شدن، اولیا از جیبشان پول خرج کنند، اما اگر تمایل داشتند می‌توانند به مدارس کمک کنند و این کمک‌ها اجباری نیست.

وی می‌گوید: ما برای ارتقای سطح آگاهی مدیران این مدارس، کلاس‌های ضمن خدمت گذاشته‌ایم و تعریف جامع و کاملی از مدارس هیأت امنایی به آن‌ها ارایه داده‌ایم.

* پول زور می‌گیرند

حسینی، پدر یکی از دانش آموزان می‌گوید: به علت رفتار ناشایست عوامل اجرایی، فرزندم را از یک مدرسه هیأت امنایی برداشتم. یکی دیگر از مادران نیز می‌گوید: با توجه به اینکه ۶ ماه از سال تحصیلی گذشته بود، به علت رسیدگی نکردن و شلوغی کلاس ۴۱نفره، پرونده فرزندم را گرفتم. حمیدی، پدر یکی دیگر از دانش آموزان می‌گوید: پیش از این که پسرم در همین مدرسه بود، وقت اردو مبلغ متعارفی از سوی مدرسه اعلام می‌شد، اما امسال برای یک اردوی ۶ ساعته مبلغ ۳۰ هزار تومان از ما پول گرفتند. وی می‌افزاید: برای عکس دانش آموختگی فرزندم، ۲۰ هزار تومان و برای لوح فشرده و کتاب زبان هم مبلغ ۲۵ هزار تومان گرفتند و این در حالی است که طی سال به هر عنوانی پول‌های دیگر از ما طلب کردند. ما که راضی نیستیم، ولی به خاطر اینکه شخصیت فرزندم جلوی دیگران خدشه‌دار نشود، این پول‌ها را پرداخت کردم.

* کلاس‌های فوق برنامه اجباری

فرزانه. ش، مادر یکی از دانش آموزان همین مدرسه می‌گوید: به دلیل اینکه فرزندم پیش از این در همین مدرسه درس می‌خواند، ما ناچاریم پول کلاس‌های فوق برنامه را پرداخت کنیم، و گرنه مثل خیلی‌ها که یا پول نداشتند، یا تمایلی به فرستادن فرزندشان به این کلاس‌ها ندارند، تحت فشار قرار می‌گیریم و وقتی پنج سال فرزند من با همکلاسی‌اش سر یک میز نشسته‌اند و با هم هستند، من نمی‌توانم فرزندم را به این کلاس‌ها نفرستم. از سویی پرداخت این پول به طور تلویحی اجباری است. ابتدا ۴۰۰ هزار تومان برای شهریه دادیم و۳۰۰ هزار تومان برای کلاس‌های تقویتی و۷۰۰ هزار تومان هم برای تیزهوشان. البته این دو مورد اختیاری بود، ولی به هر دلیلی بچه‌ها را تشویق می‌کردند که در یکی از این کلاس‌ها ثبت نام کنند.

علی. م، معلم یکی از مدارس هیأت امنایی به گزارشگر ما می‌گوید: دو سال پیش یکی از مدارس اقدام به گذاشتن کلاس‌های فوق برنامه در طی ساعات موظف کرد و متأسفانه این روند هنوز ادامه دارد که این کار خلاف قانون است. ضمن اینکه مدیر این مدرسه از نیرو‌های آزاد دعوت به کار کرده بود که گزینش نشده بودند و صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها تأیید نشده بود.

* سلیقه‌گرایی ممنوع است

به منظور روشن شدن هزینه اردوها سراغ دکتر منصوریان، معاون پرورشی استان خراسان رضوی می‌رویم. وی می‌گوید: ما آمادگی داریم با مبلغ ۱۰هزار تومان یک اردوی ایمن را که شامل هزینه رفت و آمد، ناهار گرم، فعالیت‌های هدفمند با مربیان حاضر در محل، هزینه ورودی دانش آموزان و دیگر هزینه‌هاست، تحت پوشش سازمان دانش آموزی اجرا کنیم. اگر مدارسی طبق سلیقه‌های شخصی و با هزینه‌های گزاف اقدام به اجرای اردو می‌کنند، جای بحث و پیگیری دارد.

 یکی از معلمان نیز با اشاره به تخلف یکی از این مدارس می‌گوید: چند روز پیش در تلگرام، تصویری از ژوری نمرات دو سال پیش را که من تکمیل و امضا کرده بودم، دریافت کردم که توسط یکی از شاگردان برایم ارسال شده بود. من تعجب می‌کنم، مگر چون مدرسه هیأت امنایی است، مدیر حق دارد این اسناد را در اختیار دانش آموز یا والدین او قرار بدهد تا از آن عکس تهیه کنند؟ این پرسش را از حقیقی، معاون آموزش ابتدایی و رسولی، یکی از کار‌شناسان ارزیابی و شکایات اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی جویا می‌شویم. هر دوی آن‌ها می‌گویند: درست نیست مدیران، ژوری نمرات را که اکنون به صورت توصیفی تهیه می‌شود، در اختیار اولیا قرار دهند تا از روی آن عکس و فیلم تهیه شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.