قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: خوزستان یکی از استان های مطرح جنوبی کشور است که همه نام آن را با انرژی نفت وگاز عجین می دانند.

قطار توسعه خوزستان سرعت می گیرد؟

پس از جنگ، توسعه و پیشرفت این استان با فراز و نشیب هایی همراه بود که به گفته کارشناسان، جابجایی متوالی مدیران در این منطقه حساس صنعتی و تولیدی در مقاطعی کوتاه، فرصت پیشرفت و توسعه همه جانبه را که بر اساس برنامه های توسعه کشور تنظیم شده بود، به این منطقه نداد یا آن را دچار وقفه هایی کرد.

اما وجود ظرفیت های عظیم اقتصادی واجتماعی در خوزستان مانند مرز شلمچه وتبادلات اقتصادی، نیروی کار ماهر در صنعت، کشاورزی وبخش تولید وهمچنین ظرفیت های گسترده تولید نفت وگاز، چشم انداز این نقطه از کشور را بسیار ارزشمندتر از گذشته کرده به گونه ای که دولت یازدهم با تغییرات در سطوح ارشد مدیریتی استان قصد دارد تا کاستی ها و نقایص طرح ها وپروژه ها در بخش های مختلف را جبران کرده و زمینه رشد سریع و همه جانبه استان حاصلخیز خوزستان را در برنامه ششم توسعه فراهم آورد.

 

* انتخابی با منشأ تحول

به گفته کارشناسان اقتصادی وصاحبان صنایع وبخش تولید استان، انتخاب غلامرضا شریعتی استاندار جدید خوزستان از سوی دولت تدبیر وامید یکی از همین سیگنال هایی است می تواند زمینه ساز تحول گسترده در این استان باشد.       

این عده بر این باورند که با توجه به قرار گرفتن خوزستان در همجواری استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، و بوشهر وهمچنین همجواری با کشور عراق، تبادلات گسترده تجاری، فنی و گمرکی و همچنین سایر شاخص های اقتصادی مانند تردد مسافران وگردشگران، می تواند زمینه ساز درآمدزایی وافزایش آمار اشتغال را نسبت به سایر استان های کشور برای خوزستان زرخیز به همراه داشته باشد.  

یکی از صاحبان صنعت در خوزستان که خواست نامش در گزارش عنوان نشود، در این خصوص به خبرنگار ما می گوید: خوزستان دارای جذابیت های گوناگون سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی وحتی فرهنگی است زیرا تمدن در این استان قدمتی چندهزار ساله دارد.

وی می افزاید: حوزه گردشگری، راه اندازی مراکز ایرنگردی وموزه های تمدنی و مردم شناسی، آشنایی با تولیدات استان به خصوص در حوزه صنایع دستی و حتی معرفی کارخانجات غنی صنعتی استان می تواند ظرفیت وچشم انداز مطلوبی را پیش روی سرمایه گذاران بگشاید.

وی تصریح می کند: در این زنجیره به هم پیوسته توسعه، صاحبان صنعت و تولیدکنندگان یکی از ارکان اصلی وپایه های درآمدزایی این استان محسوب می شوند وهر کدام از آن ها می توانند با توجه به توانمندی هایی که دارند به ایجاد اشتغال پایدار در استان کمک کنند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان استان نیز با اشاره به اینکه همه صنایع وحتی بخش های گوناگون استان آماده جهش همه جانبه با حمایت دولت وجذب سرمایه گذار هستند، می گوید: انتخاب استاندار جدید و نگاه ویژه وی به بخش تولید و صنعت بارقه های امید را در دل همه سرمایه گذاران زنده کرد و زمینه ای برای آماده سازی زیربنای صنعت خوزستان برای پیشرفت هر چه بیشتر است.

عریفی بر این باور است که اقتصاد مقاومتی وتکیه بر توانایی های داخلی در پیشبرد اهداف و برنامه های توسعه ای کشور تأثیرگذاری مثبت را به همراه دارد.

 

* برای کاهش بیکاری و رفع موانع برنامه داریم

استاندار جدید خوزستان نیز در خصوص حمایت از بخش صنعت و تولید خوزستان و رفع معضل بیکاری در این استان می گوید: کاهش بیکاری، رفع موانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار را در اولویت کار خود قرار می‌دهیم.

غلامرضا شریعتی می افزاید: برای حل مشکلات اقتصادی خوزستان، دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در اولویت کارهای ما قرار دارد و تلاش می‌کنیم تا در راستای فعال‌سازی صنایع صادرات محور در استان و رونق صادرات در خوزستان به‌ویژه از مرز بین‌المللی شلمچه گام برداریم.

وی اظهار می دارد: این بررسی‌ها با همراهی فرماندار و نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است و امیدواریم این مشکلات و مسایل موجود در منطقه حل و رفع شود.

وی می گوید: در سایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری، تسهیل آن و رفع موانع هستیم که امیدواریم با این اقدام سرمایه‌گذاران زیادی به استان ورود پیدا کنند و به حل مشکلات اقتصادی کمک کنند.

استاندار خوزستان، مرز شلمچه را یکی از مواهب، ظرفیت‌ها و فرصت‌های منطقه خوانده و می افزاید: برای انجام سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار و رونق صادرات تمام تلاش خود را به‌کار می گیریم تا سریع‌تر و بهتر به نتیجه برسیم.

شریعتی می گوید: خوزستان با توجه به ظرفیت‌های موجود دارای مزیت‌هایی در قیاس با بسیاری از استان‌های کشور است، اما افزون بر سرمایه گذاری اندک سرمایه گذاران در بخش خصوصی، این استان در تخصیص سهم قابل توجهی از اعتبارات دولتی هم کم نصیب بوده است.

وی یکی از ملاک های به کارگیری فرمانداران و مدیران شهرستان‌ها را جذب سرمایه گذار عنوان می کند.

باید دید که با وسعت نظر استاندار جدید برای توسعه وپیشرفت خوزستان و همچنین تغییرات در رویه برنامه ها وطرح های پیش بینی شده، قطار توسعه  استان در بخش های گوناگون سرعت خواهد گرفت یا خیر؟ 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.