رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ضمن اشاره به بُعد مهدویتی روز قدس گفت که تفکر امام روح‌ال(ره) نشان‎دهندۀ رویکرد مهدویتی است که می‎گوید در آخرالزمان، تمام جبهۀ حق در مقابل تمام جبهۀ باطل می‎ایستد.

اهمیت نگاه آخرالزمانی نسبت به قدس در رفتار امام (ره) / سناریوی انحرافی صهیونیست‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم سیدمجید امامی, رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران به مناسبت روز جهانی قدس در گفتگو  با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» گفت: اعلام آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس توسط امام (ره)، از سه منظر ارتباط تامّی با آیات مهدوی و ماهیت آخرالزمانی انقلاب اسلامی دارد؛ جهت اول این است که توجه جدی جهان اسلام را به مرجعیت، معنویت و حساسیت‎های روحانیت شیعه به عنوان امناء و نواب عام امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) جلب کرد. شاید جهان اسلام تا این حد متمرکز به نقش فقها و ولایت فقیه و رهبری دینی برای عبور از مشکلات معاصر خود نبود.

وی افزود: جهت دوم روز قدس که کاملاً در نگاه آخرالزمانی و مهدوی جالب توجه است، مواجهۀ تمام عیار جبهۀ حق با جبهۀ باطل است که در زمان ما در صهیونیست بین‎الملل متجلی شده است. در واقع در دیدگاه امام (ره)، انقلاب اسلامی و  مهدویت ناب، اگر با دشمن امروزینِ ولی‎الله الأعظم و با کسی که مظهر تمرد و عصیان امروزین از جریان ولایت الهی هست به مبارزه بر نخیزیم،‌ اهل حق نیستیم بلکه با سکوت خودمان آب به آسیاب اهل باطل خواهیم ریخت.

روز قدس نماد تغییر روند جبهه حق بر ساختار جامعه جهانی
امامی ادامه داد:‌ نکتۀ سوم در بحث عنصر دشمن‎شناسی و دشمن‎ستیزی در نگاه مهدویت این هست که روز قدس، نماد بازسازی و تغییر روند جبهۀ حق بر آرایش و ساختار و سرنوشت جامعۀ جهانی است، همان طور که در دیدگاه ما، ظهور و نیز مقدمات ظهور همراه با تغییرات خلاف آداب در نظم موجود و نظم ظالمانۀ زمین هست، اعلام روز قدس و بپا خواستن جهان در مقابل امری که با حیله و نیرنگ به عنوان یک امر بدیهی قلمداد شده، مصداقی بارزی از تغییر آرایش زمین بازی است.

رویکرد امام (ره) در مقابل صهیونیست, بر اساس آموزه‎های مهدویت
وی افزود:‌ در واقع مواجهه و مقابله با صهیونیست بین‎الملل و البته دعوی نابودی اسرائیل و نابودی یک رژیم تروریست، جعلی و کاملاً دست‎ساز برای حاکمیت جبهۀ باطل، چیزی بود که حتی برخی از مذهبی‎ها به ذهن‎شان نمی‎رسید و در جهان اسلام کمتر سراغ داریم که اینگونه مورد توجه قرار گرفته باشد. بسیاری از جنبش‎های اسلامی که در غرب عالم اسلام فعال بودند، اگر با اسرائیل مواجهه داشتند، مواجهۀ ناسیونالیستی داشتند و یا از آن جهت مواجهه داشتند که خاک‎شان به عنوان حق مادی و حق جهانی‎شان غصب شده بود. در واقع داشتند دفاع از وطن می‎کردند؛ ولی وقتی امام (ره) و انقلاب اسلامی با جریان صهیونیست اینگونه مقابله می‎کند و می‎فرماید این جریان باید از زمین محو شود، تبعاً نشان‎دهندۀ رویکرد مهدوی و رویکرد نابی است که می‎گوید در آخرالزمان، تمام جبهۀ حق در مقابل تمام جبهۀ باطل بدون نقص و مماشات و تعارف می‎ایستد, بنابراین باید با صهیونیست که طبق آیات و احادیث, بیشترین نقش آخرالزمانی را در جبهه باطل در جریان آخرالزمان دارد, مبارزه کرد.


اشغال سرزمین قدس, جهت جلوگیری از حاکمیت امام معصوم بر جهان بود
رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه اساس ماجرای سرزمین قدس بر مباحث آخرالزمانی است، افزود: شکی نیست اساساً موضوع دعوای آخرالزمان از نظر ژئوپولوتیک همان سرزمین و ارض استراتژیک ادیان ابراهیمی است که به ارض موعود مشهور است. هرچند ادیان فقط در این منطقه نبودند، اما خواستگاه ادیان ابراهیمی و خواستگاه تمدن‎های نبوی و ولایی, اساساً منطقۀ جنوب غرب آسیا بوده است؛ البته شاید به خاطر نقشی که به عنوان چهارراه جهان داشته، اینطور بوده است. چپاولی هم که از سمت جریان باطل، از قرون وسطی به بعد در قالب جنگ‎های صلیبی آغاز شد، به گمان خودشان برای جلوگیری از تحقق حاکمیت جبهۀ حق بر این منطقه به رهبری ولیّ معصوم و امام بر حق بود.

امامی ادامه داد: ما اگر بتوانیم این ابعاد آخرالزمانی و این ابعاد دو جبهه‎ای روز قدس و اعلام این روز به مناسبت روز خروش یک مسلمان در انتهای ماه بندگی علیه جریان باطل را نشان دهیم، طبعاً روز راهپیمایی قدس، روزی است که مسلمان روزه‎دار به این رمی جمرات و به این مکمل عبادت ماه رمضانی می‎پردازد.

مسأله قدس را باید از بُعد آخرالزمانی نیز بررسی کرد
وی گفت: متأسفانه مسؤولین ما مسألۀ قدس را بیشتر در نگاه سیاسی مطرح کردند و عموماً از بُعد آینده‌‏نگرانه و آخرالزمانی آن دور شدند. بنابراین از آنجایی که مردم تاکنون فکر کردند که ماجرای قدس, جریان تقابل دو دولت جمهوری اسلامی ایران با دولت اشغالگر قدس است، موضوع ممکن است تقلیل داده شود و از بُعد مهدوی و آینده‎شناسانه دور کند.

امامی تصریح کرد:‌ برای رفتن به سمت نقش مطلوب مردم، ما نیاز به تبیین‎های الهی نسبت به روز قدس داریم، تبیینی که در کلام امام (ره) کاملاً‌ نهفته است؛ اهمیت نگاهی الهی به روز قدس تا حدی است، حضرت امام (ره) که در ماه مبارک رمضان از رهبری سیاسی دور می‎ماندند، اصرار می‎کنند که مسلمانان باید در جمعۀ ماه مبارک رمضان در این رمی جمرات حقیقی حضور پیدا کنند و در خیابان‎ها فریاد بزنند؛ که این رفتار نشان‎دهنده اهمیت نگاه الهی نسبت به نگاه سیاسی است. البته این مقدمات اقدام عملی در برابر صهیونیست بین‎الملل است. بنابراین روز قدس در بستر گفتمان مهدویت شیعه فهمیده می‎شود و اگر به این گفتمان توجه نکنیم، ممکن است این جریان الهی را به یک میتینگ سیاسی تقلیل دهیم و یا بعدها مورد تحریف قرار گیرد تا جایی که برخی در صدد بر آیند که این روز الهی را زیر سؤال ببرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.