​سیاست- ساحل عباسی: مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و مسؤولان قوه قضاییه، ضمن تأکید بر سلامت دستگاه قضا و تلاش مستمر برای جلب رضایت مردم و دفاع از ملت مظلوم فلسطین در روز قدس، موضوع مهم سرقت و برداشت غیرقانونی آمریکا از اموال ملت ایران را مورد توجه قرار داده و از مسؤولان این قوه خواستار بررسی موضوع، برخورد با آن و احقاق حقوق ملت ایران شدند. «قدس» در گفت‎وگو با کارشناسان به بررسی تشدید رفتارهای ظالمانه آمریکا در پسابرجام و غارت اموال ملت ایران به بهانه‎های واهی و نیز، راهکارهای مقابله با آن پردا

لزوم مقابله به مثل قوه قضاییه با آمریکا

 

آمریکا تابع قانون جنگل است

دکتر محمدعلی فتحاللهی، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی، با بیان اینکه آمریکا تابع نظم عادلانهای نیست، گفت: آنها قانون جنگل که همان قانون زور است را در قبال کشورهای مستقل و مظلوم به کار میگیرند.

وی افزود: عدم مقابلهبهمثل با آمریکاییها در سالهای اخیر بستر  توطئه و تهدید را برای آنها مهیا کرده؛ بهنحوی که به خود اجازه میدهند مستقیماً و بهصورت آشکار در امور داخلی کشورها دخالت کنند. متأسفانه یکی از مسایلی که به وقاحت آمریکا و اتخاذ سیاست‌های مداخله‎جویانه و ضدحقوق و قوانین بشری این کشور دامن زده، عدم اقدام لازم از سوی کشورهایی است که مورد ظلم این دولت واقع شدهاند.  هنگامی که آمریکاییها مانعی بر سر راه خود مشاهده نمیکنند، به افعال و اعمال زورگویانه خود ادامه میدهند. بدیهی است که یکی از مسایل مهم در کاهش استیلای آمریکا و زورگوییهای او، تغییر رفتار در سیاستهای سنتی کشورها در برابر آن دولت و دیگر زورگویان عالم است.

برآیند عملکرد قوه قضاییه در برخورد با آمریکا ضعیف بوده است

دکتر فتح‌اللهی با اشاره به اینکه عملکرد قوه قضاییه در برابر سلطهگران قابل دفاع نیست، اظهار داشت: متأسفانه برآیند عملکرد قوه قضاییه در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برخورد با آمریکا و سلطه‏گران ضعیف بوده است. به نظر میرسد قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران نیز مانند بسیاری از کشورهایی که از توطئه‏های آمریکا در امان نبودهاند، پیوست قوی بینالمللی با مجامع حقوقی و قضایی جهانی در راستای محکومساختن آمریکا نداشته است.

قضات احکام فراملّی صادر کنند

این استاد دانشگاه افزود: ارتقای قوه قضاییه مهمترین خواسته مقام معظم رهبری و جامعه ایران است. انتظار میرود که عملکرد این نهاد فراتر از مجموعه فعالیتهایی باشد که تا کنون در برابر قدرت‏های زورگو از خود نشان داده است. مجموعه گستاخیها و قوانینی که دادگاههای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی ما صادر میکنند حاکی از این واقعیت است که قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و بویژه قضات باید بهصورت جدی وارد عرصه شده و احکامی صادر کنند که آثار فراملّی داشته باشد.

قوه قضاییه وضعیت حقوق بشر در آمریکا را رصد کند

دکتر فتحاللهی با بیان اینکه ایران می‏تواند مسایل حقوق بشر آمریکا را پیگیری و از آن علیه این کشور در مجامع قانونی استفاده کند، تصریح نمود: یکی از مسایل دایمی که آمریکا به بهانه آن در امور داخلی ایران دخالت میکند، وضیت حقوق بشر در جمهوری ایران است؛ به‎نحوی که قضات دادگاههای آمریکا در این باره رأی صادر کرده و به دنبال اعمال تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی هستند. بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکا یکی از حوزههایی است که قوه قضاییه به راحتی میتواند این دولت را در مجامع بین‏المللی زیر سؤال برده و محکوم کند. عدم رعایت حقوق بشر و کشتار روزانه شهروندان سیاه‏پوست و برخوردهای ناعادلانهای که در دادگاههای این کشور با سیاهپوستان و خانوادههای مقتولین میشود، بیانگر عدم توجه نظام قضایی آمریکا به حقوق بشر است. دولتمردان این کشور در حالی به خود اجازه دخالت در امور دیگر کشورها را میدهند که با شهروندان خود طبق قوانین و حقوق شهروندی کشورشان نیز رفتار نمی‏کنند.

رفتارهای مغرضانه آمریکا در پسابرجام تشدید شده است

 این کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اینکه رفتارهای آمریکا پس از برجام خصمانهتر شده، گفت: رفتارهای غیرقانونی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بیانگر آن است که این کشور به هیچ معیار و میزان قانونی پایبند نیست. سیاستهای آمریکا در قبال کشور ما نشان داد که دولتمردان آمریکا منتظر بهانه و فرصتی برای غارت اموال ملت ایران هستند. یعنی با هر دلیل پیشپاافتادهای در پی مصادره اموال جمهوری اسلامی ایران هستند تا با ضربهزدن به منافع عمومی ملت ایران مقاصد خود را دنبال کنند. مجموعه عملکرد آمریکاییها بعد از برجام بیانگر تشدید رفتارهای مغرضانه این کشور با جمهوری اسلامی ایران است. به نظر می‌رسد دولتمردان این کشور وارد فاز جدیدی از عداوت با ملت ایران شده اند، به صورتی که فارغ از هر ملاحظهای، درصدد ضربهزدن به جمهوری اسلامی هستند. تشدید برخوردهای خصومتآمیز آمریکا با ایران در پسابرجام نیازمند اقدام متناسبی از سوی نظام جمهوری اسلامی و بخصوص دستگاه قضاست. بیشک، لازمه برخورد با این سیاستهای خصمانه ارتقای کارآیی تمامی دستگاه ها و نهادهای نظام است تا برای این وضعیت تمهیدات لازم اندیشیده شود.

عملکرد قوه قضاییه همچنان سنتی است

  وی افزود: متأسفانه عملکرد دستگاه قضایی همچنان صرفاً سنتی است؛ در حالی که برای دفاع و پیگیری حقوق یک ملت لازم است دادستان پیگیر حقوق عمومی ملت باشد زیرا دادستان مدعیالعموم است و  دستگاه قضایی باید حقوق عمومی ملت را دنبال نماید تا احکام متناسب با آن را صادر کند. وقتی آمریکا به دنبال دستاندازی بر ثروت ملی ایران است، مسؤولیت قوه قضاییه بیش از پیش حساس میشود. از این رو، باید با پیگیریهای بینالمللی، رفتارهای بینالمللی داشته باشند؛ بهنحوی که در مجامع بینالمللی علیه آمریکا پروندهای را مطرح کرده و در برابر مجازاتهای حقوقی و کیفری که آن دولت برای جمهوری اسلامی ایران و اتباع آن صادر میکند، مقابلهبهمثل کند.

سوراخ شدن لایه اوزون را هم به گردن ایران خواهند انداخت

این  کارشناس مسایل سیاسی معتقد است که در برابر رفتارهای مغرضانه آمریکا نباید سکوت کرد. وی در این باره میگوید: بدیهی است که اگر قوه قضاییه رفتار متناسبی در قبال سیاستهای آمریکا اتخاذ نکند، هر روز شاهد بهانهگیری‏های مختلف و روزافزون مسؤولان این کشور خواهیم بود؛ بهانههایی اعم از حقوق بشر تا سوراخ‌شدن  لایه اوزون! دست آمریکا را برای مصادره اموال ایران باز میگذارد تا بخشی از اموال ملت ایران را سرقت کند.

هوشیاری، درایت و مستندات؛ روش مقابله با آمریکا

علی اکبری، نماینده مجلس، با بیان اینکه دولت، مجلس و قوه قضاییه باید در برابر زیادهخواهی‏های آمریکا بسیج شوند، گفت: مجموعه قوه قضاییه با همکاری مجلس و دولت محترم با جمعآوری مستندات لازم باید در پی استیفای حقوق ملت ایران از مجامع بینالمللی باشند. پیگیری حقوق ملت ایران امری تخصصی است که بخشی از آن به تحقیق، پژوهش و جمعآوری مدارک و مستندات لازم باز میگردد. بخش دیگر نیز به درایت دولتمردان و مسؤولان قوه قضاییه مربوط میشود که به دولت آمریکا یا هیچ دولت دیگری اجازه تعرض به اموال و منابع عمومی ملت ایران را ندهند. مسؤولان جمهوری اسلامی ایران نباید دست روی دست بگذارند تا آمریکا به  بهانههای مختلف حقوق ملت ایران را تضییع نماید.

وی با اشاره به تضییع حقوق ازدسترفته ملت ایران بعد از جنگ تحمیلی، میگوید: جنگ تحمیلی و حمله عراق به ایران که با حمایت و پشتیبانی مستقیم آمریکا صورت گرفت، از نمونه خسارتهایی است که آمریکا به ملت ایران وارد کرده است. پیگیری خسارتهای ناشی از جنگ تحمیلی به ایران نیازمند استفاده از یک تیم تخصصی و قوی است که با اراده جدی مطالبات و حقوق ملت ایران را دنبال کنند.

مقابلهبهمثل به معنای زورگویی نیست

اکبری با بیان اینکه عقبنشینی در برابر آمریکا وقاحت دولتمردان این کشور را افزایش میدهد، تصریح کرد: تجربه نشان داده هرقدر در برابر زورگویی‏های آمریکا عقبنشینی کنیم آنها وقیحانه تر عمل میکنند. از این رو، مقابلهبهمثل با آمریکا امری ضروری است. مقابلهبهمثل به معنای زورگویی نیست بلکه به معنای استیفای حقوق ایران است. اغماض و چشمپوشی از عداوتها و سیاستهای کینهتوزانه آمریکا در قبال ملت ایران، خرده‌گیری، بهانهتراشی و حیف و میل منابع مردم ایران را در دستور کار آمریکا قرار داده است. بنابراین، لازم است که قوه قضاییه وارد مجادلات چالشی جدی با نظام سلطه شود تا با استفاده از تواناییها و ظرفیتهای حقوقی و بینالمللی، در مجامع بینالمللی علیه آمریکا و برداشت دو میلیارد دلاری این کشور از منابع ملت ایران طرح  دعوا کنیم. ما اگر بعد از پایان جنگ تحمیلی از آمریکا و قدرتهای حامی صدام شکایت میکردیم، قطعاً آنها نمیتوانستند بیش از پیش به ملت ایران ظلم نمایند. به هر حال، طرح دعوا علیه آمریکا و شکایت از دستاندازیهای این کشور به منابع ملت ایران زمانبر است. شاید در ابتدا کار سختی باشد اما باید از همین امروز مورد توجه مسؤولان جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد زیرا با دست روی دست گذاشتن کاری از پیش نمی‏رود و همچنان اموال ایرانیان غارت خواهد شد.

حقوق بشر ابزار تاخت و تاز آمریکا در ایران است

دکتر محمدصادق کوشکی هم با بیان اینکه مباحث حقوق بشری عرصه تاخت و تاز دشمن علیه ایران شده، میگوید: متأسفانه یکی از عرصههایی که سالهای متمادی جولانگاه نبرد دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی شده و منافع و امنیت کشور را مورد تعرض و تهدید قرار داده، بحث امنیت قضایی حقوق بشری و مباحث حقوقی است که تمهیدات اساسی برای مقابله با آن اندیشیده نشده است. با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، بیتوجهی و ضعف مسؤولان ایرانی در مباحث حقوق بینالملل عملاً این حوزه را به ابزار فشاری علیه جمهوری اسلامی ایران مبدل ساخته تا دشمنان انقلاب و نظام به اشکال مختلف از ان بهرهبرداری کنند.

برداشت پولی آمریکا و کانادا سرقت آشکارا از ایرانیان است

وی با بیان اینکه کانادا هم در عرصه برداشتهای غیرقانونی از رفتارهای آمریکا کپیبرداری میکند، گفت: علاوه بر فشارهای حقوق بشری که بر سیستم قضایی کشور وارد میشود، مجازات و تنبیه و تحریمهای بینالمللی نیز از جمله مسایل مهمی است که نظام سلطه با ساز و کارهای حقوقی بر ما تحمیل کرده است. این مسأله متأسفانه ناشی از عدم شناخت صحیح ما از حقوق بینالملل  یا بیدقتی در موارد آن است. علاوه بر تحریمهای بینالمللی، موضوعی که اخیراً به زیادهخواهیها و خصومتهای آمریکاییها و دیگر کشورها افزوده، مشارکت دستگاه قضایی آمریکا و کانادا و دادگاه‌های داخلی آنها برای فشار بر جمهوری اسلامی است. طبیعتاً قوه قضاییه جمهوری اسلامی باید در این عرصه ضمن دفاع  از مواضع جمهوری اسلامی، حالت تهاجمی نیز داشته باشد. متأسفانه عملکرد این نهاد در مباحث حقوق بشر در حد محکومکردن آمریکاست اما محکومکردن پاسخ درخوری نیست. مسلماً دستگاه قضایی باید فعال باشد و دشمنان ایران را در مجامع بینالمللی به دلیل  نقض حقوق بشر به چالش بکشد.

ایران منفعلانه عمل کرده است

 متأسفانه سیاستهای جمهوری اسلامی منفعلانه است. به عنوان نمونه، ما تا کنون در ژنو، رژیم  آلخلیفه را به خاطر نقض حقوق بشر محکوم نکردهایم، در حالی که پادشاهی بحرین در تلاش است تا ایران را به دلیل نقض حقوق بشر، در ژنو متهم کند. جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای خود میتواند عربستان سعودی، -گروههای تروریستی و حامیان آنها را به دلیل  نقض حقوق بشر به چالش بکشد.

 یقیناً، قوه قضاییه باید عمل متقابل دفاعی داشته باشد و حتی در پروندههای بینالمللی با حالت تهاجمی وارد شود. مقابلهبهمثل با محاکم داخلی آمریکا و کانادا نیز امری بسیار ضروری است زیرا ممکن است دیگر کشورها هم با تبعیت از آمریکا به دنبال غارت اموال ملت ایران باشند. از این رو، جمهوری اسلامی ایران باید زیانهای وارده از سوی آمریکا به ایران در هشتاد سال گذشته را مطرح کرده تا با اقامه پروندههای متعدد علیه آمریکا مانع زیادهخواهی و زورگوییهای دولتمردان این کشور شود. انتظار میرود که قوه قضاییه  با جذب نیروهای توانمند، متخصص و انقلابی از فعالیتهای سنتی ناکارآمد خود فاصله گرفته و مطابق با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و برای دفاع از حقوق ملت ایران در مجامع بینالمللی حضوری پر رنگتر داشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.