اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه ها و پرهیز از کشتار غیرمجاز دام را از مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو دانست.

مراقب تب کریمه-کنگو باشید

به گزارش قدس آنلاین، معاون سلامت این اداره کل ضمن اعلام مطلب فوق افزود: با توجه به شروع فصل گرما و در نتیجه گسترش فعالیت  کنه های عامل بیماری، احتمال بروز بیماری در دام هایی نظیر گوسفند و بز، شترمرغ و گاو وجود دارد و در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت. به همین دلیل لازم است جهت جلوگیری از انتقال این بیماری، هنگام قطعه کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت به عمل آید.
دکتر محمد رشتی باف اعلام داشت: تلاش هایی در خصوص پیشگیری از این بیماری در استان انجام شده که نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی اماکن دامی، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه ها در پیش سرد از جمله این اقدامات بوده و توصیه اکید می شود دام ها قبل از جابجایی سم پاشی شده و برای حمل و نقل آنها گواهی بهداشتی دامپزشکی اخذ و نیز بازرسی قبل و بعد از کشتار دام ها در کشتارگاه ها انجام شود.
وی گفت:  بيماري در دام ها علائم قابل توجهي ندارد و پس از گزش كنه آلوده، ويروس كمتر از يك هفته در بدن دام باقي مي ماند و تنها علامت آن، تب خفيف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت، کنه های سخت به ویژه خانواده «هیالوما» است که در تمام مراحل تكامل كنه، در بدن باقي مي ماند و از طريق تخم به نسل هاي بعد منتقل مي گردد.
دکتر رشتی باف  عمده ترین راههاي انتقال بيماري به انسان را شامل؛ تماس با دام هاي آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش كنه يا دستكاري و له كردن آن، تماس با خون،ترشحات و نمونه هاي بافتي بيمار آلوده ذکر کرد و از دامداران خواست در نگهداری دام ها و تماس با آنها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده ترین راه های پیش گیری از بیماری شامل؛ ذبح دام در كشتارگاه هاي مجاز، استفاده از وسايل ايمني مانند؛كلاه،عينك،ماسك،روپوش،پيش بند پلاستيكي،دستكش و چكمه در هنگام ذبح دام، حفاظت فردي جهت جلوگيري از گزش كنه، تعويض لباس،چكمه و دستكش پس از تماس با دام و شستشوي آنها، عدم جداسازي كنه با دست بدون دستكش از بدن دام و سم پاشي دوره اي عليه انگل هاي خارجي دام می باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.