یک روزنامه اسکاتلندی نوشت کودتای اخیر برای برکناری رهبر حزب کارگر به دلیل نتیجه همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا نبود بلکه به دلیل جلوگیری از هر اقدامی از سوی وی برای محاکمه نخست وزیر اسبق این کشور در موضوع جنگ عراق بود.

کودتا علیه کوربین برای جلوگیری از محاکمه بلر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سیزده سال بعد از جنگ عراق و 7 سال بعد از شروع تحقیقات سر جان چیلکات درباره نقش بریتانیا در جنگ عراق، بالاخره پس از تاخیرهای متعدد گزارش چیلکات چهارشنبه این هفته منتشر می‌شود.

اسکاتلند هرالد در یادداشتی نوشت، اشتباه است این باور وجود داشته باشد که چیلکات و رویدادهای اخیر بدون ارتباط هستند و ارتباط آن‌ها در حزب کارگر است.

نویسنده به کودتای اخیر درحزب کارگر اشاره کرد و نوشت، کودتای علیه جرمی کوربین رهبر کنونی حزب کارگر در این زمان و تلاش‌ها برای برکناری وی طی هفته قبل نمی‌تواند تنها به دلیل نتیجه همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا باشد بلکه دلیل دیگری هست.

در ادامه آمده، مساله کنار زدن کوربین با این سرعت و این فرآیند بدون معرفی کردن رقبا مانند عملکرد حزب محافظه‌کار دلیل دارد.

نویسنده افزود «من گفت‌وگویی با دنیس اسکینر از اعضای سابق کارگر در این مساله داشتم وی یک کلمه پاسخ داد، عراق.» اسکینر گفت که این کودتا طوری زمان‌بندی شده بود تا جلوی خواسته کوربین برای محاکمه بلر را بعد از انتشار گزارش چیلکات بگیرد. تاهفته گذشته سخنگوی امور خارجی کوربین، هیلاری بن بود که خودش از حامیان جنگ عراق بوده و هست.

این یادداشت ادامه داد، کوربین که در زمان نخست وزیری بلر از مخالفان جنگ بریتانیا در عراق بود می‌تواند از فرصت انتشار گزارش چیلکات استفاده کند تا تفاوت بلر و خودش را به تصویر بکشد. حتی این فرصت می‌تواند به برخی اعضای حزب کارگر یادآوری کند که اصلا چرا به کوربین رای دادند و آنها می‌بینند که در مقابل کوربین برای رهبری کارگر خانم آنجلا ایگل حضور دارد که خودش از حامیان جنگ بود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.