​ سیاست- ساحل عباسی: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانشجویان ضمن بررسی مشکلات کشور به مسأله اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از نیازهای مهم کشور و مطالبات دانشجویان اشاره کردند و خواستار سرعت در روند اجرایی شدن آن شدند.

اقتصاد مقاومتی منافع برخی مدیران را تهدید می کند

در حالی که کارشناسان تنها راه برونرفت از مشکلات اقتصادی کشور را تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و دوری از اقتصاد تجارت آزاد عنوان می‏کنند، به نظر میرسد که برخی از مدیران همچنان شوق و رغبت خاصی برای برنامهریزی و عملیاتیکردن سیاستهای اقتصاد مقاومتی از خود نشان نمیدهند. حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری، هدفمندشدن مالیاتها، ارتقای فرهنگ تولید، افزایش صادرات با کیفیت و مصرف بهینه از مواردی است که همچنان مورد غفلت دولت واقع شده است. یقیناً، بی توجهی و عدم اهتمام برخی مدیران به تحقق نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی رابطه دوسویهای با منافع آنان و بیتوجهی به منافع عمومی کشور دارد. «قدس» در گزارش پیش روی به ارزیابی چرایی عدم اهتمام برخی از مسؤولان به اجرای اقتصاد مقاومتی پرداخته است.

*نسخه شفابخش

حجتالاسلام مجتبی ذوالنور، منتخب مردم قم، با اشاره به بیماربودن اقتصاد ایران اظهار داشت: مشکلات عدیده اقتصادی که گریبانگیر اقتصاد کشور شده، به‎نحوی که هر روز شاهد خبر تعطیلی بنگاه‏های اقتصادی کشور هستیم، بیانگر آن است که اقتصاد ایران بیمار است و تنها راه علاج و درمان این بیماری عمل به نسخه مؤثر و شفابخش اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اصول 24 گانه سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که بیش از دو سال و نیم از ابلاغ آن گذشته، تنها راه نجاتی است که کشور را از گرداب های اقتصادی نجات میدهد. اگرچه زمان قابل توجهی از ابلاغ این سیاستها به رئیسجمهور محترم گذشته اما آنچنان که باید و شاید حرکت قابل توجه و قابل دفاعی از مجموعه دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی مشاهده نشده است.

حجتالاسلام ذوالنور عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به دلایل مختلفی محقق نمیشود. زیرا برخی از مدیران که در مسؤولیتهای مهمی قرار دارند همچنان با معضلات واقعی جامعه آشنا نیستند و هنوز به این مسأله واقف نشدهاند بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ریشه در مسایل و مشکلات اقتصادی دارد. هنگامی که بسیاری از مدیران ریشه مشکلات اقتصادی کشور را نمی‏شناسند آیا میتوان از آنها انتظار داشت که با مقوله اقتصاد مقاومتی آشنا باشند و برای تحقق آن بکوشند؟

*اقتصاد نفتی- وارداتی ضد اقتصاد مقاومتی است

ذوالنور در این باره تصریح کرد: یکی از مهمترین چالشهای اقتصاد ما واردات بی‏رویهای است که هر ساله بسیاری از فرصت‌های شغلی و تولیدات داخلی کشور را از بین میبرد. هنگامی که مسؤولان به چنین موضوع مهمی توجه نمیکنند، در حالی که با اتکا به توانمندیهای داخلی بسیاری از کالاهای وارداتی را میتوان در داخل تولید نمود، آیا انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی انتظاری صحیح است؟ اقتصاد ما همچنان بر فروش هرچه بیشتر نفت وابسته است و دولت به این درآمد اتکا می‏کند. آیا در این وضعیت میتوان اقتصاد مقاومتی را محقق نمود؟

*اقتصاد مقاومتی منافع برخی از مدیران را تهدید می کند

نماینده مردم قم در مجلس دهم با بیان بیاعتنایی به مقوله مهم صادرات، تصریح کرد : هنگامی که مدیران به صادرات که یکی از موضوعات مورد توجه اقتصاد مقاومتی است، همچنان بیاعتنایی میکنند و فساد در کشور بیداد میکند، مسلماً برخی از مدیران علاقهای به تحقق اقتصاد مقاومتی از خود نشان نمی‏دهند. چون در صورت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی منافع عمومی تأمین شده و منافع آنها به خطر میافتد. از این رو، برخی در تلاش هستند تا از راههای ممکن با ایجاد موانعی بر سر راه اقتصاد مقاومتی، اجرای آن را به تعویق بیاندازند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه گرهزدن حل مسایل اقتصادی کشور به غرب اشتباه فاحشی است، گفت: با توجه به اینکه غربیها و بویژه آمریکا اصلیترین دشمن جمهوری اسلامی ایران به شمار می‏روند، یقیناً گره‌زدن اقتصاد کشور به تعامل با بیگانگان اشتباه فاحشی است که ستونهای اقتصاد کشور را به لرزه در میآورد. دوستی با آمریکا مانند دوستی گرگ و میش است و هر زمان که آنها اراده کنند میتوانند با کارشکنی، اقتصاد ایران را هدف توطئههای خود قرار دهند.

*اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست

ذوالنور افزود: امروزه قدرتهای بزرگ با توجه بر توانایی‏های اقتصاد دانش‏بنیان رویکرد جدیدی به مباحث اقتصادی نشان دادهاند اما ایران همچنان بر اقتصاد نفتی و واردات‏محور تکیه دارد. اقتصاد مقاومتی برنامهای بلندمدت برای حل مسایل اقتصادی کشور و افزایش توانمندیهای داخلی و استحکام پایه‏های اقتصاد کشور است. تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به همه‏جانبهنگری مدیران است. افرادی که در جایگاه مدیر قرار می‏گیرند باید درک درستی از مسایل اقتصادی کشور داشته باشند. در غیر این صورت، با درک نادرست و ناقص چنین میاندیشند که اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی است. تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند شناخت مشکلات اقتصادی، شناخت ابعاد اقتصاد مقاومتی و اعمال اقتصاد مقاومتی است تا با معنای مورد نظر به مدیران تفهیم شود.

عضوکمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه متأسفانه برخی از مدیران انگیزهای برای تحقق اقتصاد مقاومتی ندارند، گفت: تا زمانی که این باور در مسؤولان و مدیران نهادینه نشود که اجرای اقتصاد مقاومتی برگ برندهای است که اقتصاد کشور را از آشفتگی نجات می‏دهد، نمیتوان در وجود آنها انگیزههای لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی را دید. متأسفانه برخی از مدیران و مسؤولان در جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به کار زیرساختی که آثار بلند‏مدت دارد، ندارند. از این رو، در دوران مدیریت خود با ظاهرسازی سعی میکنند مردم را در مقطع کوتاهی راضی نگه دارند. مثلاً تحرکاتی که در آغاز انتخابات دیده میشود. اصولاً دولتمردان در چنین ایامی در پی تغییر ذایقه مردم و انجام کارهای روبنایی که فقط حفظ ظاهر است، می‎باشند که هدف فقط جلب توجه مردم و دریافت رأی بیشتر است. 

*چهره مشکلات را بزک نکنید

حجتالاسلام مجتبی ذوالنور گفت: بی‏تردید، مدیرانی به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک میکنند که در پی بزک‏کردن چهره امور و کسب رضایت مقطعی و محبوبیت کوتاهمدت در بین مردم نباشند. یعنی رضایت ظاهری مردم را با مصلحت عمومی اما بلند‏مدت کشور عوض نکنند؛ بهنحوی که پاسدار منافع مردم باشند ولو اینکه مردم، به ظاهر، بدانها علاقهای نشان ندهند.

وی در این باره تصریح نمود: مدیرانی که برای رضای خداوند و تأمین منافع عمومی تلاش می‏کنند، به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستند. در مقابل، مدیرانی که برای ظاهر دنیا کار میکنند و ظواهر مدیریتی بیش از منافع بلندمدت مردم برایشان اهمیت دارد، توجهی به اقتصاد مقاومتی ندارند. از این رو، عزم جدی در تکیه بر توانمندی‏های داخلی مشاهده نمیشود. مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولین و نمایندگان مجلس شورای اسلامی همواره بر این موضوع تأکید میکنند که تمامی برنامه‏های کشور باید همانند تکهای از پازل اقتصاد مقاومتی در کنار هم چیده شود تا در هر قدمی که برداشته میشود، یکی از تکههای پازل تکمیل گردد و با کاملشدن قطعات آن در کمترین زمان، اقتصاد مطلوب کشور رقم بخورد.

*ضرورت تغییر مدیران کارشکن  

حجتالاسلام ذوالنور تغییر مدیرانی که باعث تعویق در اجرای اقتصاد مقاومتی می‎شوند را امری پسندیده عنوان نمود و تصریح کرد: تغییر مدیران را نمیتوان فینفسه ارزش یا ضد ارزش، عیب یا حسن و ضعف یا قوت دانست. تغییر مدیری که تحقق اقتصاد مقاومتی را به تعویق میاندازد، امر پسندیدهای است. یقیناً در این مورد نباید ذرهای تردید به دل راه داد زیرا تردید در این مورد، منافع ملی را به خطر انداخته و به خاطر مصلحتاندیشی جناحی، ضربهای مهلک بر ریشه اقتصاد کشور وارد میکند.   

* عدم اعتقاد به کارآیی اقتصاد مقاومتی در دولت

دکتر احمد بخشایش اردستانی، نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه عدم اهتمام به اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت کاملاً مشهود است، گفت: مهم‏ترین مسألهای که در عملکرد دولت یازدهم مشهود است، عدم اعتقاد به کارآیی اقتصاد مقاومتی است. عدم شناخت و اهتمام به لزوم اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی از مهم‏ترین مسایلی است که تحقق این نوع اقتصاد را با مشکل مواجه کرده است. بدیهی است که دو جناح حاکم در کشور باید در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی همراه و همدل شوند و به تعریف واحدی از آن برسند. به نظر می‏رسد دولت شناخت جامعی از اقتصاد مقاومتی ندارد زیرا خصوصیسازی همچنان عملیاتی نشده است.

 وی افزود: به هر حال، دو جناح سیاسی باید به یک تعریف مشترک از اقتصاد مقاومتی برسند تا با کوچک‏کردن دولت و خصوصیسازی، بستر مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی فراهم شود. بیتردید، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که شاخصههای متعددی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار داده‏اند، باید با شفافسازی دولت و کاهش فساد اقتصادی و اداری راه تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار کرد. فراگیرشدن فساد در دستگاههای دولتی ضربه مهلکی بر اقتصاد مقاومتی وارد می‏کند. متاسفأنه جزیره‎‎ای عملکردن نهادهای دولتی و استفاده از رانتهای اطلاعاتی اقتصادی ضربات سختی بر پیکره اقتصاد مقاومتی وارد میکند.

بخشایش اردستانی با بیان اینکه وزرای میلیاردی دولت قادر به درک معضلات عمومی جامعه نیستند، گفت: جامعه بیش از حد سیاسی شده و جناحهای سیاسی دچار افراط و تفریط گشته‎اند و  فساد از دولتی به گردن دولت قبلی انداخته میشود و کسی از حقوق از دسترفته مردم دفاع نمیکند. در این شرایط نمیتوان به تحقق اقتصاد مقاومتی در بازه زمانی کوتاه امیدوار بود. متأسفانه دولت یازدهم تمامی فسادهای اقتصادی را به دولت قبلی نسبت میدهد در حالی که هیچکس نمیتواند از فساد در هیچ دولتی دفاع کند. حال این سؤال مطرح میشود که  مثلاً اگر در دولت قبل فسادی صورت گرفته، این کار مجوزی برای تداوم فساد در دولت فعلی است؟ مسلماً وزرای میانسال هزار میلیاردی دولت یازدهم و مدیرانی که حقوقهای نجومی میگیرند نمیتوانند با مردم به درک مشترکی از سختیها برسند و بنابراین، علاقهای به اجرای اقتصاد مقاومتی از خود نشان نمیدهند.

وی افزود: افزایش رکود، ثروتمندشدن طبقهای خاص و فقیرشدن آحاد مردم از ویژگیهای دولتی است که مسؤولانی اشرافی دارد؛ مسؤولانی که حل معضلات اقتصادی و مشکلات مردم لقلقه زبان آنهاست اما در عمل اهتمامی به حل این مشکلات و  رفع بیکاری جوانان تحصیلکرده ندارند.

*حقوقهای میلیونی کارآمدی نظام اسلامی را زیر سؤال برده است

دکتر بخشایش اردستانی با اشاره به موضوع فیشهای حقوقی که مورد توجه آحاد جامعه قرار گرفته، خاطر نشان کرد: هنگامی که مدیری در جمهوری اسلامی درآمد نامتعارفی دارد و حقوقهای میلیونی و بعضاً میلیاردی دریافت میکنند، در حالی که مردم در بسیاری از امور درماندهاند، این پیام را به مردم می دهند که  جمهوری اسلامی که با ادعای مدیریت جامعه با دین به پیروزی رسیده است، ناکارآمد است. اینگونه است که نظام جمهوری اسلامی و دین اسلام بهواسطه دریافتی‏های برخی زیر سؤال میرود. کسانی که ادعا میکنند پولی برای سرمایهگذاری و رشد اشتغال ندارند، خود فیشهای نجومی دریافت میکنند.

 این کارشناس مسایل سیاسی با بیان اینکه بیتوجهی به اقتصاد مقاومتی و دریافت حقوقهای آنچنانی سرمایه اجتماعی را نابود میکند، میگوید: عدم تحقق اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات جامعه و درآمدهای آنچنانی برخی، موجب از دسترفتن سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به نظام اسلامی میشود. یقیناً با توجه به ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران، شفافیت اولین اصلی است که موجب اعتماد عمومی مردم به دولتمردان میشود. از این رو، توصیه میشود که نظام در مسایل اقتصادی و مالی در یک ساختمان شیشهای فعالیت کند؛ به‎نحوی که تمامی فعالیت‌های اقتصادی دولت برای آحاد جامعه شفاف باشد تا مردم به  عملکرد مسؤولان اعتماد نمایند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.