قدس آنلاین- تبریز: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در تحلیل سیل های رخ داده در استان از سال ۱۳۷۸ تا کنون، گفت: چهار درصد این سیل ها به خاطر عوامل طبیعی، ۵۳ درصد ناشی از تصرف بستر رودخانه ها و ۳۸ درصد نیز به دلیل ساخت و ساز در مسیر رودخانه ها رخ داده است.

 تصرف غیرقانونی در بستر رودخانه ها دلیل اصلی وقوع سیل در آذربایجان شرقی

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، غلامرضا هاشمی در نشست ستاد پدافند غیرعامل استان افزود: از سال 1378 تاکنون 318 سیل در استان رخ داده که 24 مورد آن در سالجاری به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: این 24 سیل رخ داده در سالجاری هیچ کدام سیلاب 25 ساله نبوده است و اگر زیر ساخت های لازم آماده بود، نبایستی مشکلی بوجود می آمد.
هاشمی اظهار کرد: دستگاه های مختلف با سرعت بالا و تعامل خوب در رفع مشکلات پیش آماده اقدام کردند ولی باید بر روی اقدامات پیشگیرانه بیش از پیش توجه کنیم.
وی تاکید کرد: ساخت و سازهای غیراصولی که در بستر رودخانه ها انجام شده مربوط به سال های گذشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در برخی شهرستان ها شاهد هستیم که مسیر برخی رودخانه ها در داخل شهر بدون ایجاد پل آسفالت می شود که با کمترین بارش سیل ایجاد خواهد شد.
وی اظهار کرد: در خارج از شهرها نیز در طراحی پل ها با توجه به اهمیت جاده برای سیلاب 50 ساله و 100 ساله مراعات نمی شود و با اندک بارش نیز دچار مشکل می شویم.
هاشمی خاطرنشان کرد: در سال 1387 دستورالعملی برای هشدار سیل تعیین شد که با چه روندی قبل از وقوع اطلاع رسانی شود تا خسارت های جانی و مالی آن به حداقل برسد.
وی ادامه داد: در آن زمان این دستورالعملل توسط استاندار وقت به فرمانداری ها ابلاغ کردند ولی اجرایی نشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: از 24 سیلاب رخ داده در استان در سال جاری 10 مورد در شهرستان شبستر و مابقی در شهرستان های مرند، هشترود، مراغه، بستان آباد و جلفا اتفاق افتاده است.
هاشمی با بیان اینکه از نظر رودخانه باید هر مسیلی امکان رد سیلاب 25 ساله را داشته باشد، اظهار کرد: دبی هیچ کدام از سیلاب‌های رخ داده به 25 سال نرسیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه دخل و تصرف ها در بستر رودخانه ها موجب بروز سیل و ایجاد خسارت می شود، گفت: اگر مسیر رودخانه های ما باز بود این اتفاقات رخ نمی داد و آب جاری شده نام سیلاب به خود نمی گرفت.
بر اساس این گزارش، آذربایجان شرقی در 10 روز گذشته بر اثر بارندگی های شدید باران، تگرگ و بروز سیل متحمل سه هزار و 310 میلیارد ریال خسارت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.