قدس آنلاین: عده زیادی از جوانان دختر و پسر در سن ازدواج هستند اما نمی توانند ازدواج کنند و این مسأله به یک غول و گردنه صعب العبور تبدیل شده است.

مشکلات ازدواج جوانان از زبان آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دوشنبه شب در سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما برگزار شد، با تأکید بر ضرورت پرهیز از اسراف و تبذیر گفت: قرآن می فرماید اسراف کاران اهل دوزخ هستند.

 

وی افزود: این افراد نه تنها در آخرت بلکه در دنیا نیز در آتش هستند، انسان اسرافکار روح آرامی ندارند، افرادی هستند که غذا، خانه و زنگی ساده دارند اما روحشان آرام است اما شخص اسرافکار خواب و زندگی آرامی ندارند و دائم در استرس هستند.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اسراف در مسأله اسراف جوانان اظهار داشت: عده زیادی از جوانان دختر و پسر در سن ازدواج هستند اما نمی توانند ازدواج کنند و این مسأله به یک غول و گردنه صعب العبور تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: در ازدواج از خواستگاری تا آخر زیاده روی صورت می گیرد، در مرحله خواستگاری شرایط سنگینی برای دختر و پسر در نظر گرفته می شود؛ برخی از از همان ابتدا می خواهند برتری جویی خود را نشان دهند، قرآن می فرماید ازواج مایه آرامش انسان است نه این که برای دعوا باشد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که گاهی اوقات درباره مدل بالا بودن ماشین افراد نیز حساب باز می شود، ابراز داشت: بسیاری از اوقات شرایط مملو از اوهام و خیالات باطل وضع می شود، مرحله دیگر جهیزیه است که گاهی به ما گفته می شود وسیله ای به عنوان جهیزیه آوردند که تا آخر عمر به آن نیاز نداریم.

 

وی عنوان کرد: چه ضروری دارد که جهیزیه های سنگین برای ازدواج جوانان در نظر گرفته شود، موضوع دیگر مهریه های سنگین و عجیب و غریب است به عنوان مثال می گویند چون سال تولد دختر 1370 است باید همان اندازه سکه تمام بهار آزادی باشد، پسر نیز داغ است و قبول می کند اما فردایی به اختلاف می خورند و با توجه به این که در عقدنامه عندالمطالبه نوشته شده به مشکل می خورد.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید مهریه عندالاستطاعة نوشته شود، جوانی که برای ازدواج خود وام گرفته چگونه می تواند این مهریه سنگین را پرداخت کند، سابقا می گفتند مهریه بالا جلوی طلاق را می گیرد اما اکنون بنده می گویم مهریه بالا راه طلاق را باز می کند.

 

وی اضافه کرد: ممکن است دختری به دلیل مهریه بالا زندگی و عقد خود را بر هم بزند، جوانان را نباید برای نداشتن مهریه زندانی کرد چون در اسلام کسی را که ندارد زندانی نمی کنند، زندانی کردن برای کسی است که توانایی پرداخت بدهی را دارد اما نمی دهد.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی افراد را برای نداشتن مهریه زندانی می کردند، گفت: اخیرا شنیدم که دیگر زندانی نمی کنند و نباید هم این کار صورت گیرد، مهریه بالا سبب بدبختی می شود اما مهریه و جهیزیه ساده سبب خوشبختی انسان می شود.

 

وی افزود: مرحله بعدی مراسم جشن عقد و عروسی است که با برنامه ها و تشریفات بالا برگزار می شود، از برخی پرسیده می شود که چرا دختر به خانه شوهر نمی رود می گویند نمی توانیم مراسم بگیریم و خرج ها بسیار بالا است؛ شب زفاف باید بهترین شب زندگانی دختر و پسر باشد اما گاهی تلخ ترین شب می شود چون فکر تشریفات، نپسندیدن برنامه از سوی مهمان ها و بازپرداخت وام ها مانع از خوشحالی می شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که تشریفات باعث بدبختی و بیچارگی است، اظهار داشت: با نگاه به زندگی امیرمؤمنان و حضرت زهرا(س) می توانیم ساده زیستی را مشاهده کنیم، حضرت زره ای داشت که به 500 درهم فروخت و پیامبر این مبلغ را برای سه کار بوی خوش، جهیزیه و جشن عروسی تقسیم کرد.

 

وی ادامه داد: می بینیم که مراسم برترین های عالم بشریت به این سادگی است، باید از اسراف پرهیز کرد تا جوانان خوشبخت شوند.

رسا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.