نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران گفت: به هیچ وجه کیت‌های درجه دو یا تاریخ گذشته در بازار وجود ندارد و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کیت‌هایشان را از شرکت‌هایی که مجوز آنها از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه مرجع سلامت صادر می‌شوند، خریداری می‌کنند.

آزمایشگاه‌های کشور از کیت‌های دست‌دوم و تاریخ گذشته استفاده می‌کنند؟

به گزترش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سید مهدی بوترابی گفت : آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در امر تشخیص و سلامت جامعه از جایگاه بالایی برخوردار هستند و همیشه در نظام سلامت کشور در زمینه کیفیت و استانداردسازی پیشرو و سرآمد بوده‌اند.

وی افزود: در سال‌های اخیر با وجود مشکلات اقتصادی که در حوزه آزمایشگاه به دلیل تعرفه غیر واقعی و نرخ ارز و همچنین عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها بوجود آمده است، اما آزمایشگاه‌ها با استواری زیادی به ارائه خدمت به مردم ادامه داده‌اند، بدون اینکه مسائل مالی را بر کیفیت ترجیح دهند. بر این اساس آزمایشگاه‌ها با کوشش زیادی در زمینه برآوردن الزامات و استانداردهای مشخص شده که از طرف وزارت بهداشت اعلام شده، همت کرده‌اند.

بوترابی اظهار کرد: از نظر کیفیتی تمام آزمایشگاه‌ها سالی سه بار تحت یک برنامه کنترل کیفی خارجی که توسط وزارت بهداشت هدایت می‌شود، قرار می گیرند و میزان کیفیت آنها مشخص می‌شود. در عین حال همه این موارد جزء الزامات تمدید پروانه‌های آزمایشگاه نیز هست و همین مسئله باعث می‌شود آزمایشگاه‌ها از نظر کیفیت از سطح مقبولی برخوردار باشند.

نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، ادامه داد: آزمایشگاه‌ها تنها بخشی از نظام تشخیص و درمان کشور هستند که تحت ممیزی‌های مستمر هر ساله توسط اداره آزمایشگاهی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرند و آزمایشگاه‌ها به صورت داوطلبانه با استقرار این استانداردها موافقت کرده و اقدامشان نشان‌دهنده توجه مدیران آزمایشگاه‌های تشخیص-طبی کشور به امر کیفیت است .

وی عنوان کرد: آزمایشگاه‌های کشورمان در سال‌های گذشته با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بودند، اما در زمینه استفاده از فناوری‌های روز دنیا پیشرو و همگام با پیشرفت‌های جهانی در زمینه تشخیص آزمایشگاهی با استفاده از روش‌های نوین و برتر در آزمایشگاه خود علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، نسبت به استقرار و انجام آزمایش‌های مورد نیاز جامعه نیز اقدام کردند . بر این اساس تمام روش‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان تجهیزات و وسایلی هستند که در تمام آزمایشگاه‌های دنیا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوترابی همچنین گفت: وجود تجهیزات پیشرفته با برندهای جهانی در آزمایشگاه‌های کشور، به حفظ و تداوم کیفیت خدمات کمک شایانی می‌کند و باعث دلگرمی و اطمینان مردم هم می‌شود. به نحوی که مراجعه به برخی از آزمایشگاه‌های خاص را منتفی کرده و علاوه بر این اکثر آزمایشگاه‌ها در دوردست‌ترین نقاط کشور به همت مدیران خود از بهترین تجهیزات و فناوری برخوردارند که نیاز به مراجعه بیماران به شهرهای بزرگ را هم کاهش داده‌اند. بنابراین، این مسئله که آزمایشگاه‌ها از تجهیزات دست دوم و یا کیت‌های درجه دو و تاریخ گذشته استفاده می کنند، کاملا غیر واقعی است و دلیل موجهی هم برای این قضیه وجود ندارد .

وی تاکید کرد:  به هیچ وجه کیت‌های درجه دو یا تاریخ گذشته در بازار وجود ندارد. زیرا آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کیت‌هایشان را از شرکت‌هایی که مجوز آنها از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه مرجع سلامت صادر می‌شوند، خریداری می‌کنند و براساس بازدیدها و ممیزی‌هایی که در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود وجود چنین کیت‌هایی در آزمایشگاه‌ها غیر قانونی است و به هیچ وجه آزمایشگاه‌ها مجاز به استفاده از چنین کیت‌هایی نیستند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.