۱۷ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: 399406

سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قاره آفریقا در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان یکی از اهداف این سفر را افزایش صادرات تسلیحات ارزیابی می‌کنند.

 هدف نتانیاهو از سفر به قاره سیاه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در سفر به منطقه آفریقا به سر می‌برد وی در این سفر  به اوگاندا، کنیا و در نهایت آفریقای جنوبی سفر می‌کند. این سفر جنجال برانگیز با محکومیت عمومی روبرو شده است. بسیاری از تحلیلگران می گویند نتانیاهو با هدف تقویت صادرات  اسلحه به آفریقا سفر کرده است. دانیل آراپموی خبرنگار پرس تی وی در این باره گزارش می دهد:

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در سفر به شرق آفریقا به سر می برد. این اولین سفر نخست وزیر این رژیم به قاره آفریقا پس از حدود 30 سال محسوب می‌شود. وی هدف از این سفر را تقویت روابط دوجانبه عنوان کرده اما گزارش‌ها حاکی از آن است  که نتانیاهو با هدف فروش اسلحه به آفریقا سفر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می گوید: «ما ظرفیت‌های خاصی را توسعه داده‌ایم که به نظر من برای دفاع از دنیا در برابر تروریسم جهانی اهمیت دارد.»

به گفته تحلیلگران زمانی که صحبت از تروریسم است نتانیاهو آخرین نفری است که باید در این زمینه اظهار نظر کند.

جانسون سماگاندا، تحلیلگر مسایل سیاسی اوگاندا می گوید: «نتانیاهو چه وجهه اخلاقی دارد که به آفریقا بیاید و پند و موعظه کند و علیه تروریسم داد سخن دهد درحالی که ما همگی به خوبی می دانیم همسایه اسرائیل، فلسطین وضعیت خوبی ندارد؟»

بنابر آمارها، فروش تسلیحات اسرائیل به آفریقا در سال 2012 و2013 دو برابر شده و در سال 2014 میلادی  به 40 درصد رسیده است.  این در حالی است که هنوز مشخص نیست که آیا این آمار مربوط به  تسلیحات و آموزش نظامی به اوگاندا و یا احتمالا روانداست و یا غرامتی برای پناهجویان آفریقایی است که از اسرائیل اخراج شده‌اند.

نیکلاس اوپیو، تحلیلگر مسایل سیاسی در این‌باره گفت:«اسرائیل و اوگاندا مدت‌های طولانی است که در زمینه انتقال پناهجو در ازای اسلحه توافق کرده‌اند. انتقال پناهجویان سومالیایی، اریتره و جیبوتی از اسرائیل برای مدت‌ها مخفیانه انجام شده است.»

به گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم، اسرائیل جزئیات اطلاعات درباره قراردادهای تسلیحاتی‌اش را که عمدتا با واسطه دلالان از جمله پرسنل نظامی بازنشسته اسرائیلی و یا مهاجران غیرنظامی صورت می گیرد، فاش نکرده است.

به باور بسیاری از تحلیلگران تسلیحات اسرائیلی به ناآرامی‌ها در آفریقا دامن زده است و برخی از تحقیقات از جزئیات مداخله نظامی ارتش اسرائیل در این قاره پرده برداشته‌اند.

جانسون سماگاندا می گوید: «این یک حقیقت انکار نشدنی است که اسرائیل مقادیر زیادی تسلیحات به کشورهای جنوب آفریقا و آفریقا می‌فروشد اما دنیا نمی‌داند که این تسلیحات در نهایت به دست عوامل ناخلف مانند بوکوحرام در غرب آفریقا و الشباب در سومالی می‌افتد.»

بنابر گزارش‌ها، کنیا با لابی نتانیاهو برای تضمین یک جایگاه نظارتی برای اسرائیل در اتحادیه آفریقا موافقت کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.