دبیر کل سازمان ملل متحد که در ماه های اخیر اقدامات سوال برانگیری داشته در یاداشتی محرمانه از فعالیت موشکی ایران انتقاد کرد.

وقتی دلارها جواب می دهند/انتقاد «بان» از فعالیت موشکی ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازمهر، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی محرمانه تصریح کرده است که آزمایش‌های موشکی ایران با «روح سازنده» توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی (برجام) سازگار نیست.

به اعتقاد بان کی مون این برعهده شورای امنیت سازمان ملل متحد است که در این خصوص تصمیم گیری کند.

دبیر کل سازمان ملل در حالی این یادداشت را منتشر کرده که هنوز انتقادها از وی به دلیل خارج کردن نام عربستان از لیست کشورهای کودک کش ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز که یک نسخه از گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد را رویت کرده می نویسد: فقدان صراحت‌ بان گی مون در خصوص اینکه آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت است، باعث می‌شود زمینه برای تصویب تحریم‌های تاز علیه ایران تضعیف شود

بان کی مون در خصوص اینکه آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت است، باعث می‌شود زمینه برای تصویب تحریم‌های تاز علیه ایران تضعیف شود.

پیشتر کشورهای غربی از آزمایش‌های موشکی ایران انتقاد کرده و گفته بودند این آزمایش‌ها «بی‌اعنتایی» به قطعنامه شورای امنیت است.

بان کی مون در این گزارش به اعضای شورای امنیت سازمان ملل نوشته است: از ایران خواسته می‌شود تا از آزمایش موشک‌های بالیستک خودداری کند چرا که چنین آزمایشی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرده است: با وجود اینکه تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت برعهده این شورا است، اما من نگرانم که این آزمایش‌های موشکی با روح سازنده‌ای که درامضای توافق هسته‌ای نشان داده شد، ناسازگار است.

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در فروردین ماه سال جاری در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران شده و گفته‌ بودند در این آزمایش‌ها موشکی‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده و این «بی‌اعتنایی» به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

این کشورها همچنین ازبان کی مون خواسته‌ بودند که اعلام کند، آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ ناسازگار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
    0 1
    وقتی سردار ایرانی در 22 بهمن از آمادگی برای شلیک 100 هزار موشک برای نابودی یگ کشور صحیت می کند حرف دبیرکلی سازمان ملل کاملا منطقی است و جهان از او این را می خواهد. آنها فقط ار حرفهای خودمان برای محکومیت مان استفاده می کنند نیاز به دلار و هزینه کردن نیست. آنها که هزینه این حرفها رامی دهند ملت ایران هستند.