پس از سه روز تلاش شبانه‌روزی تمامی عوامل ایمنی و آتش نشانی در بندرماهشهر حریق گسترده و خطرناک در ۲ مخزن ذخیره نفتا و بزرگترین برج پتروشیمی خاورمیانه کنترل و نهایتا دقایقی پیش خاموش شد.

پایان سه روز آتش‌سوزی نفس‌گیر در بندر ماهشهر/ بررسی علل آتش‌سوزی در ۳ واحد پتروشیمی/ پتروشیمی بوعلی به مدار تولید باز می‌گردد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، شعله های آتش مخزن 2001 پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر پس از 3 روز حریق خاموش شد. این خبر در بین کارکنان و مردم منطقه پخش شده و توسط برخی منابع محلی نیز تائید شده است و کاهش دود و رنگ باختن شعله‌هایی که بیش از سه روز برفراز مجتمع پتروشیمی ماهشهر نمایان بود نیز مؤید این موضوع است.

وزیر نفت که از روز گذشته خود را به محل حادثه رسانده است در جمع خبرنگاران گفت: مخزن c2001 بوعلی در ساعت 2 بامداد خاموش شد و  ازهمه برای انجام این کار ملی سپاسگزارم.

وی با بیان اینکه هم اکنون در محل پتروشیمی بوعلی سینا حضور دارد گفت: با تلاش سرسختانه، مجاهدانه و فرماندهی عملیات و همچنین تلاش همه آتش نشانها و همکاری شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، شهید تندگویان، بندر امام و همه دست اندرکاران استان خوزستان، آتش مهار شد.

زنگنه با تاکید بر این که آتش این مخزن هم اکنون مهار شده و در حال تثبیت وضع آن با فوم پاشی داخل مخزن هستند، تصریح کرد: همچنین عملیات خنک کردن مخزن در حال انجام است تا زنجیره آتش تکرار نشود.

وزیر نفت در پایان گفت: کار مهم و دشواری انجام شد و ازهمه برای انجام این کار ملی سپاس‌گزاری می‌کنم.

استاندار خوزستان نیز از پنجشنبه در محل حادثه حضور یافته به بر روند هماهنگی و عملیات بزرگ خاموش کردن آتش نظارت کند در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت: عملیات ضربتی که اجرای آن 2 ساعت طول کشید، با موفقیت انجام شد و آتش در مخزن پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر مهار شد.

وی با اشاره به ضرورت ادامه عملیات تا حصول نتیجه قطعی افزود: اکنون در حال تثبیت وضعیت هستیم.

استاندار خوزستان گفت: این آتش با تلاش مجاهدانه تمام نیروهای آتش نشانی از سراسراستان خوزستان مهار شد و توانستیم این مشکل بزرگ را برطرف کنیم و باید در نخستین فرصت علل آتش‌سوزی در 3 واحد پتروشیمی ماهشهر بررسی شود.

عادل نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس درباره نحوه اجرای عملیات اطفا حریق گفت:  کمیته بحران منطقه ماهشهر همراه با کمیته بحران شهرستان و استان خوزستان چندین جلسه تشکیل داد و نحوه خاموش‌کردن آتش و سناریوهای مختلف را بررسی کرد.

وی افزود: از جمله اقدامات‌مان این بود که مقداری از مواد داخل مخزن را تخلیه کردیم تا سطح مایع در مخزن به حدی برسد که بتوان آتش را خاموش کرد. همچنین اقدام دیگر عملیات خنک‌سازی مخازن نزدیک مخزن 2001 بود که با پیشرفت خوبی این عملیات   انجام شد و توانستیم دمای این مخازن را کنترل کنیم.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در ادامه ضمن اشاره به عملیات ناموفق ساعت 14 روز گذشته به‌منظور اطفای حریق مخزن اصلی گفت: ساعت 14 روز جمعه عملیات ضربتی اطفای آتش انجام شد که یک‌ساعت و نیم به‌طول انجامید اما موفق‌آمیز نبود و اثر خاصی نداشت.

نژادسلیم با تأکید بر اینکه باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر می‌کردیم و از این بابت خطری وجود نداشت، خاطرنشان کرد: باید مخزن را ضمن تخلیه و خنک سازی به حال خود رها می‌کردیم تا مواد داخل به‌طور کامل بسوزد و حریق اطفاء شود؛ و بدین ترتیب ساعت نخست بامداد امروز حریق به طور کامل مهار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.