وقتی که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ فنونیک برنامه‌های خود را مبنی بر ساخت یک یخچال فریزر Solid-State خود را ارائه کرد، فناوری نیمه رساناها به تنهایی فقط در دستگاه‌هایی مثل چراغ های LED و رایانه‌هایی مثل MacBook Air اپل وجود داشت.

کاهش مصرف انرژی قابل توجه یخچال با فناوری جدید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از کلیک، از آن زمان به بعد کاربرد چنین فناوری در یخچال فریزرها، توجه شرکت سازنده لوازم خانگی و الکتریکی، هایر، را به خود جلب کرد که از آن زمان با شرکت تولید کننده دستگاه خنک کننده نوشیدنی همکاری دارد.
اکنون تونی آتی مدیر عامل فنونیک، در گفتگویی جدید با Mad Money در CNBC اعلام کرده است که این شرکت دوباره با هایر همکاری می کند تا برنامه هایی را جهت تولید یک یخچال فریزر “حالت جامد” در ابعاد واقعی اجرا کنند.

اما نکته قالب توجه در مورد یخچال فریزری با فناوری حالت جامد چیست؟ برای شروع، یک یخچال فریزر مجهز به نیمه رسانا، هیچ یک از قسمت‌های متراکم کننده، قسمت‌های حرکت کننده و مایعات خنک کننده ای ندارد و با دقت بسیار بالایی کار می‌کنند. به علاوه، فناوری دمابرقی (Thermoelectric) این امکان را به یخچال فریزر می‌دهد تا با مصرف ۲۵% انرژی کم‌تر نسبت به یخچال فریزرهای استاندارد، کار کند و همچنین با این که از یک فناوری نسل آینده بسیار پر سود استفاده می‌کند، قیمت آن نیز تقریباً مشابه همان یخچال فریزرهای عادی است.

در حال حاضر، یخچال فریزرهای فنونیک در بیمارستان ها و آزمایشگاه‌های علمی به کار می‌روند، گرچه همکاری بین هایر و فنونیک قرار است این فناوری را تا پایان امسال در قالب لوازم خانگی در دسترس مشتریان و کاربران قرار دهد.

زیبایی ابداع نیمه رسانا که پشت نام فنونیک است، توسط ما در حال ارتقا دادن کاری است که نیمه رساناها مدت‌ها پیش انجام داده بودند.  این ترانزیستور دنیای IT را به ما هدیه کرده است. طی ۱۰۰ سال اخیر بر خلاف سود ۳۰ میلیارد دلاری بازار تجارت جهانی، هیچ گونه تغییری  در فشرده کننده‌ها (compressor)، سینک‌های گرما و فن‌ها صورت نگرفته است.

آتی با اشاره به این که هر شرکت جوان و نوپایی هنگام ورود به بازار تجارت عظیم، با هجوم سنگینی از انتقادها و عدم اعتمادها روبرو می‌شود ادامه داد. این گفته آتی موجب شد تا جیم کرامر، میزبان آتی در Mad Money این احساس را دریافت کرده و این پرسش را مطرح کند که آیا یخچال فریزرهای فنونیک واقعاً وسایل را خنک نگه می‌دارند؟ کرامردر همین زمینه ادعا کرد که یکی از مسایل مربوط به قطع کننده‌ها که به طرزی باور نکردنی در مورد تمامی آن‌ها صادق است، این است که باور کنیم این وسایل قرار است واقعاً کار کنند!

با این حال، آتی با دادن یک بطری آب خنک از داخل این یخچال به میزبان برنامه ثابت کرد که نه تنها فناوری فنونیک قادر است تا تمام محتویاتش را خنک و تازه نگه دارد، بلکه تمام المان‌های لازم را نیز برای ساکت کردن منتقدان و کسانی که نسبت به آن مشکوک هستند دارا است. و این دقیقا دلیلی است برای آن که یک غول لوازم خانگی مانند هایر به این فناوری پیوسته است. وی در ادامه افشا کرد که هایر قرار است کار مونتاژ قطعات محصول را انجام دهد در حالی که فنونیک تولید قطعات و محتویات نیمه رسانا را توسط اداره کل خود در دورهام کارولینای شمالی به عهده خواهد داشت.

آتی این طور ادامه داد که محصولاتی که ما قیمت گذاری می‌کنیم در تساوی با محصولاتی هستند که هم اکنون در بازار به چشم می‌خورند علی رغم این واقعیت که ویژگی‌های عملکرد آن‌ها برتر است و ما به دنبال بازارهای عمده جالب توجه هستیم.

با این وجود کرامر به بهانه گیری‌های خود در مورد این فناوری ادامه داد و گفت اگر این فناوری یکی از ساخته‌های تسلای الون ماسک (Elon Musk) بود، چه کسی حاضر نبود این یخچال فریزرهای انقلابی را بخرد؟ آتی پاسخ داد: نخستین گروه یخچال فریزرهای هایر-فنونیک در اواخر ۲۰۱۶ در چین در دسترس بازار قرار خواهد گرفت. ارزان‌تر، قابل اعتمادتر و به شدت ایمن در برابر خطرات کارکرد نادرست. این محصول فقط یک بازی تبلیغاتی جدید از صنعت یخچال فریزر نیست، بلکه آمده است تا برای این که تنها بازیگر این عرصه شود گرد و خاک به پا کند!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.