نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مدت پنج روز برای اولین بار ظرف سه دهه گذشته به کشورهای شرق و مرکز آفریقا سفر کرد.

نگاهی به سفر نتانیاهو به آفریقا و تحولات مرتبط با آن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دوشنبه 14 تیرماه تا پنجشنبه به مدت پنج روز برای اولین بار ظرف سه دهه گذشته به کشورهای شرق و مرکز آفریقا از جمله کنیا، اوگاندا، رواندا، اتیوپی و ... و همچنین شرکت در نشست هفت کشورهای آفریقایی سفر کرد.

گفته می شود این سفر به منظور  جلب آراء کشورهای آفریقایی، گسترش روابط تجاری، بهبود جایگاه رژیم صهیونیستی، تطهیر و اصلاح چهره منفور این رژیم در قاره سیاه، خروج از انزوای بیشتر، یافتن دوستانی در قاره سیاه و ... صورت گرفت. 

نتانیاهو ابتدا در چهلمین سالگرد عملیات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در فرودگاه اِنتبه واقع در اوگاندا سخنرانی کرد. رژیم صهیونیستی در سال 1972 درپی ربودن شده یک هواپیمای مسافربری اسرائیلی با 260 سرنشین و انتقال آن به فرودگاه انتبه، بدون اطلاع کشور میزبان به این منطقه حمله کرده و گروگان‌ها را آزاد کردند. در این عملیات، برادر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی کشته شد.

اسرائیل با چهل کشور آفریقایی روابط دیپلماتیک دارد و سفارتخانه‌های آن رژیم علاوه بر مصر در 10 کشور آفریقای جنوبی، کنیا، نیجریه، کامرون، آنگولا، اتیوپی، اریتره، گینه، ساحل عاج و سنگال فعال می باشند. در بقیه کشورهای قاره سیاه  سفرای آن رژیم غیرمقیم هستند. از سوی دیگر 15 کشور قاره آفریقا نیز سفارت‌های دائم در اسرائیل دارند.

اهداف سفر از نگاه نخست وزیر و مقامات رژیم صهیونیستی

1- بازگشت همه‌جانبه اسرائیل به آفریقا

2- گسترش شرکت‌های تجاری اسرائیل در کشورهای آفریقایی

3- افتتاح دفاتر این رژیم در کشورهای کنیا، اوگاندا، رواندا، اتیوپی و ...

4- امضاء چند سند همکاری و توسعه مناسبات با کشورهای آفریقائی.

5- کمک سیزده میلیون دلاری به عنوان "بسته کمک اقتصادی" جهت تقویت روابط مالی و همکاری‌های تجاری با کشورهای آفریقایی.

6- ارائه پیشنهادی تحت عنوان  "طرح آموزش امور امنیت داخلی به کشورهای آفریقایی" توسط رژیم صهیونیستی. 

7- جذب و حمایت از یهودیان ساکن در آفریقا.

8- دستیابی به منابع راهبردی مانند اورانیوم، مس، طلا و الماس.

9-  تضمین حمایت کشورهای آفریقایی از رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و پایان دادن به دهه‌ها خصومت میان تل‌آویو و کشورهای افریقایی و جلب آراء آن ها در سازمان ملل متحد به نفع رژیم صهیونیستی.

10- توسعه روابط تجاری با آفریقا. گفته می‌شود هشتاد بازرگان از پنجاه شرکت اسرائیلی نتانیاهو را در این سفر همراهی کرده و با امضای یادداشت‌های تفاهم همکاری، روابط تجاری با شرکت‌ها و کشورهای آفریقایی تقویت نمایند.

11- نخست وزیر رژیم صهیونیستی با تاریخی خواندن سفرش به آفریقا گفته است  اسرائیل به سوی آفریقا بازمی‌گردد و آفریقا نیز به سمت اسرائیل می‌آید.

12- وی در نشست با سران هفت کشور اتیوپی، کنیا، رواندا، سودان جنوبی، تانزانیا و زامبیا را طی صدور بیانیه مشترکی، آغازی بر دوره جدید در روابط میان اسرائیل و کشورهای آفریقایی توصیف کرد.

13-  مقامات رسمی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اخیرا در کنفرانسی درباره روابط این رژیم و آفریقا در حضور ده‌ها شخصیت برجسته و دیپلمات آفریقایی گفته‌اند "امروزه روابط اسرائیل با قاره آفریقا در اولویت اول سیاست خارجی ما قرار دارد".

14- تاکید بر افزایش همکاری رژیم صهیونیستی و کشورهای آفریقایی در مبارزه با تروریسم. در این رابطه چهارشنبه شانزده تیر ماه نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشستی تحت عنوان "امنیت و تروریسم" با مشارکت روسای کشورهای کنیا،‌ رواندا، اتیوپی، سودان جنوبی، زامبیا و مالاوی مدعی شده است که اسرائیل  در این برهه از زمان بهترین متحد کشورهای آفریقایی می‌توانند باشند. 

15-  جلب حمایت و تایید این رژیم از سوی کشورهای آفریقایی در سازمان‌های بین‌المللی. سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز پنجشنبه هفده تیر ماه  نیز گفته است که این رژیم به دنبال کسب رای کشورهای آفریقایی در مجامع بین المللی است. همچنین پنجشنبه هفت جولای برابر با هفده تیر ماه نیویورک تایمز نیز نوشته است که برنامه راهبردی اسرائیل در خصوص آفریقا این است که با کمک های مالی خود به کشورهای آفریقایی می خواهد از حق رای آن ها در مجامع بین المللی استفاده نماید. در سال 2014 شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ای را برای اجبار اسرائیل به عقب نشینی از سرزمین های اشغالی طرح کرد که با رای ممتنع دو کشور نیجریه و روآندا در آن زمان، مورد تصویب قرار نگرفت. 

اعطای سمت و عضو ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا

نخست وزیر اتیوپی پنجشنبه هفده تیر ماه اعلام نمود که کشورش از پیوستن اسرائیل به اتحادیه آفریقا حمایت می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی نشستی با سران برخی کشورهای آفریقایی تاکید کرده است که جایگاه ناظر به حضور این رژیم در اتحادیه آفریقا ضمن مشروعیت بخشیدن به طرفین باب همکاری مشترک را باز کند.

نخست وزیر اتیوپی دو روز بعد از اتخاذ موضع مشابه از سوی دولت کنیا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اسرائیلی خود از پیوستن رژیم صهیونیستی به اتحادیه آفریقا حمایت نموده و اظهار داشت که اسرائیل با تلاش های زیادی در برخی از کشورهای آفریقایی " فعال " بوده و دلیلی وجود ندارد که آن را از عضویت ناظر در اتحادیه آفریقا محروم کنیم. ما می خواهیم اسرائیل بخشی از نظام آفریقایی ما باشد. ما موضعی را اتخاذ می کنیم تا اسرائیل بخشی از اتحادیه ما باشد " .  نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به اظهارات مقامات کنیا و اتیوپی گفته است که آفریقا برای اسرائیل هدفی بزرگ و استراتژیک بوده و همه کشورهای آفریقایی می توانند از تحکیم همکاری با آن رژیم استفاده کنند.

برخی از اهداف پشت پرده سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آفریقا

1- صادرات اسرائیل به آفریقا در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد دلار بوده که تقریبا دو درصد از کل صادرات این رژیم را به خود اختصاص داده است.

2- با تشدید فعالیت‌های رو به رشد نیروهای تکفیری از جمله الشباب وابسته به گروه القاعده و بوکوحرام مرتبط با گروه تروریستی داعش در آفریقا، رهبران اسرائیل به دنبال فروش سلاح و تجهیزات نظامی خود به کشورهای این قاره هستند.

3-  روزنامه دیلی نیشن نایروبی، طی گزارشی نوشته است  سفر نتانیاهو برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری و توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی به خصوص در زمینه نظامی و امنیتی، بهداشت و درمان بوده این حاکی از آن است که  وی به دنبال متحدان تجاری جدید در قاره سیاه است. این روزنامه افزود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حضور در کشورهای آفریقایی به دنبال تغییر جایگاه خود در میان مردم این قاره است.

توافق نخست وزیر رژیم صهیونیستی و هفت کشور آفریقایی بر سر همکاری اقتصادی و امنیتی

چهارشنبه شانزده تیر ماه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و  و روسا و نمایندگان هفت کشور آفریقایی زامبیا، اوگاندا، اتیوپی، سودان جنوبی، اوگاندا، کنیا و تانزانیا طی نشستی توافق کردند تا همکاری های خود را در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی را افزایش دهند.

محورهای توافقات به عمل آمده  در نشست فوق الذکر  به نقل از بنیامین نتانیاهو که در خبرگزاری های بین المللی منتشر شده به شرح ذیل می باشد:

1- اسرائیل یک شریک عالی برای کشورهای آفریقایی در زمینه‌های متفاوت به ویژه توسعه اقتصادی و امنیتی محسوب می‌شود.

2- اسرائیل و هفت کشور آفریقایی با "ترغیب راه‌های جدید همکاری بر مبنای ظرفیت انسانی و استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای توسعه پایدار " موافقت کردند.

3- اسرائیل ظرفیت مبارزه با تروریسم را توسعه داده است.

4- اسرائیل تکنولوژی کشاورزی را در کشورهای آفریقایی ارتقا می دهد.

5- اسرائیل به آینده آفریقا و همکاری دو جانبه باور دارد.

6- من معتقدم اسرائیل نزد آفریقا و آفریقا نزد اسرائیل بازمی‌گردد.

7- نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری با رئیس جمهور کنیا که در نایروبی برگزار شد، گفت ما با همکاری هم می‌توانیم با پدیده شوم تروریسم مقابله کنیم.

8- نتانیاهو در نطقی که از تلویزیون اوگاندا پخش شده است گفت که تروریسم بلایی است که باید با آن مقابله شود.

9- وی از رئیس جمهور اوگاندا بخاطر برقراری روابط خوب با اسرائیل تشکر کرد.

برخی تنش‌ها و موانع بین رژیم صهیونیستی و کشورهای آفریقایی

1- روابط رژیم اشغالگر قدس با  برخی کشورهای افریقایی که از آرمان فلسطین دفاع می کرده اند به لحاظ تاریخی تنش های فراوانی داشته است.   از زمان سفر اسحاق شامیر، هفتمین نخست وزیر اسرائیل به آفریقا در سال 1987 تاکنون هیچ نخست وزیر اسرائیلی به قاره  سیاه سفر نکرده است.

2- روابط کشورهایی که نتانیاهو در حال دیدار از آن ها است در پی جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 قطع شد اما این مناسبات در دهه 1990 بار دیگر احیا گردید.

3- کشورهای آفریقایی که آثار شوم استعمار را و سیاست های مزورانه غرب را در دوره‌های اخیر چشیده‌اند روابط با تل‌آویو به دیده تردید می‌نگرند.

4- شهرک‌سازی‌ در کرانه باختری رود اردن و محاصره فلج کننده باریکه غزه همواره در سازمان ملل متحدآن رژیم تحت شدیدترین انتقادات قرار می دهد. از این روی رژیم صهیونیستی تلاش می کند تا  کشورهای افریقایی را به رای ندادن علیه اسرائیل در سازمان های بین المللی متقاعد نماید . سفیر سابق اسرائیل در کنیا و اوگاندا به خبرگزاری ها گفته است که در سازمان ملل متحد قطعنامه‌های زیادی وجود دارد که اسرائیل را هدف قرار می‌دهند و ما می‌خواهیم با کمک آفریقایی‌ها این وضعیت را تغییر دهیم.

برخی ملاحظات

1- با توجه به ماهیت و سابقه رژیم صهیونیستی و وجود برخی زمینه ها و بسترهای مساعد در آفریقا در صورت تحقق اهداف سفر نتانیاهو ، باید منتظر بروز بحران های همه جانبه مخرب و ویرانگر در قاره سیاه بود.

2- راه اندازی جنگ های شورشی، کشوری و منطقه‌ای در کشورهای آفریقای سیاه و  نقش آن در شکل گیری بحران های فلج کننده مانند ابولا در غرب آفریقا نقش در ایجاد بحران های کشوری و از جمله سیاست های راهبردی رژیم اشغالگر قدس برای تحقق اهداف شوم خود را در آفریقا  می باشد؛ همچنین نقش این رژیم در تشدید نزاع سودان جنوبی، جنگ داخلی در آنگولا ، نزاع یمن و اریتره و ... از طریق تجهیز یکی از طرف‌ها یا دو طرف به سلاح ، ارائه اطلاعات و آموزش ، اعزام کارشناسان نظامی ، کوشش برای از بین بردن تلاش‌هایی که برای توافق سیاسی به عمل می آید از طریق تحریک طرف‌های درگیر برای ادامه جنگ و ... از جمله سیاست های راهبردی رژیم صهیونیستی برای تحقق اهداف شوم خود در قاره آفریقا بوده است.

3- سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای  آفریقایی را با توجه به اهداف پشت پرده تلاشی برای ورود به آفریقا با هدف دستیابی به الگوهای منبعث از رویکرد پسا استعماری این رژیم ارزیابی می شود.

4-  سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آفریقا تلاشی برای تطهیر چهره  رژیم صهیونیستی ، تغییر رویکرد آفریقایی‌ها به کشورهای اسلامی بویژه به ج.ا.ایران و  ایجاد امید به اسرائیل ارزیابی می شود.

5- با توجه به گسترش فزاینده فرهنگ و معارف نجات بخش اسلام ناب و بیداری ناشی از آن ملت های مستضعف آفریقا و از سوی دیگر موج منفی که تکفیری‌ها و افراطیون علیه اسلام ناب به راه انداخته‌اند، باعث شده است که رژیم صهیونیستی با شعارهای دروغین جای خود را در میان کشورهای آفریقایی باز کند.

6- کشورهای آفریقایی که سال‌ها تحت استعمار و استثمار  غربی ها بودند، اکنون باید آثار شوم رژیمی را که سابقه هفتاد ساله‌ای در اشغالگری و تصرف سرزمین دیگران دارند  تحمل نموده و باید منتظر اشغال معنوی به دست صهیونیست‌ها باشند.

7- وعده های پوچ و توخالی کمک های مالی اسرائیل به کشورهای بحران زده آفریقایی تبلیغاتی بوده و به شدت موجبات مخالفت اذهان عمومی قاره سیاه را فراهم خواهدآورد.

8- اهداف و ماحصل سفر نتانیاهو به آفریقا هیچ نتیجه مثبتی برای ملت های مستضعف آن قاره نداشته و عملا یک هیچ بزرگ ارزیابی می شود که  تنویر افکار عمومی و آگاه سازی آن ملت ها را توسط شخصیت ها و منابع آگاه محلی در مطبوعات و محافل علمی و فرهنگی می طلبد.

9- ورود رژیم صهیونیستی به قاره آفریقا  باعث شده است که  این رژیم کنترل بر بخش منابع استخراجی را دنبال کرده و سرمایه‌گذاری‌های خود را در منابع طبیعی آفریقا متمرکز نماید.  سرمایه گذاری در تجارت الماس کشورهای کنگو، سیرالئون، غنا، آفریقای مرکزی و اورانیوم در نیجر  نمونه هایی از ورود آن رژیم در غارت منابع معدنی آفریقا می باشد. 

محمدرضا قزلسفلی رایزن سابق ایران در سیرالئون

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.