استاد حوزه و دانشگاه گفت: کابالیست ها از طریق رسانه های جدید تاثیر بسیاری را در جوانان ایرانی دارند، بیشتر این تاثیرات با مباحث مربوط به دین نوین آسمانی پیوند خورده و از طریق موسیقی و سینما به متن جامعه منتقل می شود.

تبلیغ ماهواره ای کابالا با پخش موسیقی!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان های نوظهور و فرق انحرافی (کابالا) و با حضور محمدحسین فرج نژاد، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر ادیان و حمزه اسلامی نسب، پژوهشگر عرفان های نوین روی آنتن رفت.

 

بنابر این گزارش، در این برنامه محمدحسین فرج نژاد با اشاره به دو وجه تاریخی و تبلیغاتی فرقه انحرافی کابالیسم در ایران، گفت: مطالبی چون اسم انگاری خدا و اسطوره گرایی که از ادیان بسیار ابتدایی به فرق امروزی راه پیدا کرده است، یکی از ویژگی های فرقه های مانند کابالا به شمار می رود.

 

وی همچنین در ادامه در خصوص وجه تبلیغاتی این فرقه ی انحرافی افزود: کابالیست ها از طریق رسانه های جدید تاثیر بسیاری را در جوانان ایرانی دارند، بیشتر این تاثیرات با مباحث مربوط به دین نوین آسمانی پیوند خورده و از طریق موسیقی و سینما به متن جامعه منتقل می شود.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم شفافیت تبلیغاتی در فرقه ی کابالیست، اظهار کرد: تبلیغات رسانه ای جدید کابالیست به ویژه در رسانه های مجازی علاوه بر عدم شفافیت موضوع هدف و مباحث خود را به طور دقیق مطرح نمی کنند.

 

وی با اشاره به گرایشات پست مدرنیستی فرقه های امروزی در دنیا گفت: گرایش های کابالایسم امروزی به دلیل گرایشات پست مدرنیستی در دنیا، به یک کابالایسم التقاطی رسیده و در برخی اوقات از طریق موضوعاتی چون محیط زیست اشاعه می یابد.

 

محمدحسین فرج نژاد با اشاره به برخی از کانال ها ماهواره ای، ابراز کرد: بسیاری از کانال های ماهواره ای به واسطه پخش موسیقی های مختلف ریشه های فکری کابالیست را تبلیغ می کنند.

 

وی با بیان این که مباحث مطرح در کابالایسم امروزی از کابالیست سنتی فاصله بسیار دارد، گفت: مسائلی که امروزه در خصوص کابالیست مطرح می شود، علاوه بر تمایز با بنیان های کابالیسم سنتی اشتباه و غلط مطرح می شود.

 

این پژوهشگر ادیان و عرفان های نو ظهور با اشاره به پیشنیه های فرقه کابالیست ها ابراز کرد: از آنجایی که کابالیست ها پیشینه معتبری قبل از کتاب زحر ندارد، همواره تلاش می کنند که این عرفان ها در تاریخ دنیا دامنه دار معرفی کنند.

 

وی در خصوص رابطه ی مذهب یهودیت و فرقه ی کابالا تصریح کرد: ریشه ی مکتوب عرفانی در مذهب یهود به صورت کامل و کافی و معتبر وجود ندارد و این ریشه ها در مذهب مسیحیت و اسلام با توجه به این که بعد از یهود آمده اند به طور بسیار مشخصی وجود دارد.

 

این گزارش می افزاید: در بخش دیگر این برنامه حمزه اسلامی نسب، این پژوهشگر عرفان های نوین با اشاره به تعریف و دیدگاه فرقه ی کابالیسم نسبت به خلقت بشری، گفت: کابالا نامی است که از تصوفی یهودی اطلاق می شود، معنی این واژه در تلفط اروپایی به نوعی تصویر کننده ی گذشته، قدیمی و ... است.

 

وی همچنین در ادامه افزود: پیروان آیین کابالا مکتب خویش را دانش سری و پنهان خاخام های یهودی می دانند، به این عبارت که آن ها برای دیدن یهود ظاهر و باطنی مجزا قائل هستند، با این اعتقاد پوسته ی دین یهود همان تورات است و باطن و هسته ی همین دین فرقه ای به اسم کابالا است.

 

این پژوهشگر عرفان های نوین با اشاره به برخی از اعتقادات کابالیست ها، تصریح کرد: به اعتقاد کابالیست ها خداوند به پیامبران گذشته ی خود وحی فرستاده است که کتاب باطنی آن با نام کابالا در اختیار کابالیست های قرار دارد.

 

وی همچنین در تکمیل این مبحث بیان کرد: افرادی که خودشان را متعلق به فرقه ی کابالا می دانند، مباحث مربوط به فرقه ی خودشان را دریافت شده از افراد و دانشمندان ماندگار تاریخی می دانند.

 

اسلامی نسب در خصوص رابطه آلبرت انیشتین با این ففرقه ی انحرافی، ابراز کرد: کابالیست ها معتقد هستنند که آلبرت انیشتین برخی از نظریات جدید خود را بدون اتصال به کابالا نمی توانست طراحی و تهیه کند.

 

وی با اشاره به بنیان های تاریخی فرقه ی انحرافی کابالا، خاطرنشان کرد: بحث کابالا از قرن 13 به بعد نمود پیدا کرده و مسایلی چون تجلی در پیشبرد این داستان موثر بوده است. تا جایی که در قرن سیزدهم با انتشار کتابی به نام زحر مکتب کابالا شکل گرفته و گسترش یافت.

 

گفتنی است، فایل صوتی برنامه شعبده شوم از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین این برنامه هر پنچشنبه و جمعه از ساعت 17 تا 18 از این شبکه رادیویی پخش می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.