یکی از اعضای مذاکره‌کننده گفت: برخورد اعضای کمیسیون برجام حرفه‌ای بود، حالا ممکن است بعضی از اعضا مقداری تندتر رفتند، برخی اعضا کندتر، ولی در مجموع برخورد حرفه‌ای براساس مقررات مجلس با این موضوع انجام گرفت.

تخت‌روانچی: تحریم‌های اولیه آمریکا پابرجا است

به گزارش قدس آنلاین ، روزنامه آفتاب‌یزد امروز شنبه 95/4/19 گفت و گویی با مجید تخت‌روانچی از اعضای تیم مذاکره کننده انجام داده است که بخش‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

- کمیسیون برجام مصوبه مجلس بود تا برجام را بررسی کند و افرادی که برای بحث پیرامون مسائل هسته‌ای در جلسات کمیسیون برجام شرکت می‌کردند به نظر ما مفید بودند. آن چیزهایی که از تلویزیون نشان داده شد، برای عامه مردم هم خوب بود تا بدانند تیم مذاکره‌کننده نظراتش نسبت به مذاکرات و مباحث هسته‌ای چیست و منتقدانش چه می‌گویند،‌این خودش یک فرایند سالم بود و می‌توانست به آگاهی دادن جامعه کمک کند که این کار را کرد. در انتهای کار هم اعضای کمیسیون گزارشی دادند که به مجلس رفت و در صحن علنی مجلس قرائت شد و با اصلاحیه‌هایی مجلس برجام را تأیید کرد، همان‌طور که شورای امنیت هم با یک سری اصلاحات ان را مورد تأیید قرار داد.

- من فکر می‌کنم برخورد اعضای کمیسیون برجام حرفه‌ای بود، حالا ممکن است بعضی از اعضا مقداری تندتر رفتند، برخی اعضا کندتر، ولی در مجموع برخورد حرفه‌ای براساس مقررات مجلس با این موضوع انجام گرفت.

- از همین روی من فکر می‌کنم به نفع همه است که برجام به فرجام برسد، یعنی اجرای برجام به نحو احسن به نفع همه است که انجام بگیرد، چون هیچ‌کدام از طرفین نمی‌خواهند به دوره سابق بازگردند. اگر طرف مقابل ما بداخلاقی و بدعهدی کند و دبه دربیاورد، خودش می‌داند امکانات ما چیست و خودش بر این موضوع آگاهی دارد که توانایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته‌ای چه هست و می‌داند که ما از نظر علمی در چه سطحی قرار داریم.

- این نوع نگاه که برجام تمام مشکلات اقتصادی ما را حل می‌کند،‌نگاه درستی نیست، برای اینکه برخی از مشکلاتی که ما داریم مربوط می‌شود به تحریم‌های اولیه آمریکا، تحریم‌های اولیه آمریکا، تحریم‌هایی است که خود دولت آمریکا علیه ما اعمال کرده و موضوع مذاکرات هسته‌ای هم نبوده است،‌ یعنی ما در مذاکرات بحثش را اصلا باز نکردیم، چون اصلا قرار نبود چنین کاری انجام شود. آن تحریم‌ها پابرجاست که خب یک سری از آنها هم اقتصادی بوده است، در مورد تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای، مذاکره کردیم و آنها بر روی کاغذ لغو شده‌اند،‌ ولی سایر تحریم‌ها چه تحریم‌های اولیه آمریکا و چه تحریم‌های حقوق‌بشری و تحریم‌های تسلیحاتی همه آنها سر جایش است.

- جدای از این به نظر من اگر همه تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای همین امروز لغو شود هم لزوماً به این معنا نیست که مشکلات اقتصادی حل می‌شود.

رسانه ملی در تلاش بود تا مذاکرات را به خوبی پوشش دهد و در طول مذاکرات صداوسیما همراه ما بوده و مثل سایر جامعه خبری مذاکرات را به صورت ریز دنبال می‌کردند، هرچند وقت یکبار آقای دکتر ظریف و دکتر عراقچی در صداوسیما صحبت می‌کردند و بنده خیلی کم‌تر. از نظر خود من صداوسیما بعضی چیزها را در طول مذاکرات برجسته می‌کرد که برای ما مسئله‌ساز بود. از همین روی می‌توانست بهتر عمل کند و نوع رویکردش به مذاکرات بهتر باشد. در مجموع من فکر می‌کنم بهتر بود این چنین عمل می‌شد، خود صداوسیما بر این باور است که ما این تریبونی که در اختیار تیم مذاکره‌کننده گذاشتیم، در اختیار منتقدان برجام نگذاشتیم، منظورش آنهایی بود که از ریشه با مذاکرات مخالف بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.