این که افرادی به صورت مبهم و ناشناس، اخباری را مبنی بر هشدار برای حضور داعش در خانه ها و محله های کشور در شبکه های مجازی منتشر می کنند، تنها تهدید نرم و برپایی جنگ نرمی است برای بر هم زدن امنیت روحی و اجتماعی مردم.

ماجرای همدستی تلگرام با داعش

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، اخیرا اخباری مبنی بر هشدار جدی به کاربران شبکه اجتماعی تلگرام در خصوص حضور مشکوک گروه تروریستی داعش منتشر شده است که متاسفانه گاه منجر به تضعیف روحیه کاربران می شود؛ اخباری از این دست که: «همان گونه که مستحضرید عقرب زخم خورده داعش در صدد ضربه زدن به ایران عزیزمان است. در این راه نیز تلاشهای بی رحمانه ای در جهت قتل و کشتار مردم بی گناه کرده که به شکرانه خداوندی و همت سربازان گمنام امام زمان(عج) همه عقیم مانده اند. از آنجایی که شیوه داعش بمب گذاری در اماکن شلوغ و پر ازدحام است لطفا دقت فرمایید:

۱-خانه ای که توسط چند جوان مجرد اجاره شده و رفت و آمد های مشکوک و بی سر و صدادارند.

۲- خانه ای حیاط دار که توسط چند غریبه اجاره شده و کم کم ماشین خریداری کرده و به خانه آورده ولی از آن استفاده نمی کنند و ظاهرا مشغول تعمیر آن هستند.

۳-رفت و آمد ساکنین خانه باساک به منزل مشکوک.

۴-خرید مواد غذایی آماده مصرف (تن ماهی، کالباس، سوسیس، ...) در حجم بیش از عرف توسط غریبه ها و بردن به منزل مجردی

در صورت مشاهده به شماره تلفن ۱۱۳ ستاد خبری اطلاع دهید تا مورد بررسی شود. باشد تا آرزوی کشتار جمعی شیعیان رابه گور ببرند.

هموطنان عزیز! به محض دیدن هر گونه تحرکات مشکوک چه در فضای حقیقی، چه در فضای مجازی، سریعا آن را به مراجع ذیربط گزارش نمایید.»

 

در خصوص پشت پرده انتشار اینگونه پیام ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و آثار و پیامدهای آن بر سبک زندگی با یک کارشناس به گفت و گو نشسته ایم که در ذیل از نظرتان می گذرد:

 

حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال باید به چند مساله توجه کرد؛ نخست آن که امروزه شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی میلیون‌ها کاربر را از سراسر دنیا به خود جلب کرده‌اند، کاربرانی که شاید کمترین اطلاع و آگاهی را از کارکرد این شبکه ها داشته باشند.

 

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات رسمی سایت های بین‌المللی انتشار بدافزارها در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است، و این امر باعث شده تا امنیت کاربران شبکه‌های اجتماعی به شدت آسیب دیده و مورد سوءاستفاده های گوناگون قرار گیرند.

 

به گفته وی در حقیقت شبکه‌های اجتماعی حقیقی تاریخچه ای به قدمت تاریخ داشته و انسان بر اساس طبیعت اجتماعی خویش در هر فضایی، از شبکه ارتباطی خاص خود برخوردار بوده است. با شکل گیری دنیای مجازی به موازات دنیای حقیقی، ظرفیت‌های ویژه و حجم اطلاعات غیر قابل تصوری که در آن مبادله می شود و همچنین سیاست‌های خاص موسسان آن، جامعه جهانی برای عضویت در دنیای مجازی ترغیب و به تدریج حضور در دنیای مجازی به یکی از نیازهای اساسی افراد تبدیل شد چنانکه در حال حاضر بیش از یک پنجم جمعیت جهان از کاربران شبکه‌های اجتماعی هستند.

 

حجت الاسلام بهداروند با یادآوری اینکه البته روند رو به رشد عضویت در شبکه‌های اجتماعی در کمتر از پنج سال آینده کُند خواهد شد، اضافه کرد: دوم اینکه شبکه های اجتماعی که یکی از جدیدترین و پرمخاطب ترین سرویس های اینترنتی است، از جنبه های مختلف قابل کنکاش و ارزیابی است.

 

وی با بیان این که طراحی و عرضه شبکه های مجازی و نرم افزارهای تلفن همراه نظیر؛ وایبر، واتس آپ و. .. از سوی کشورهای غربی، خطرات جدی در زمینه های مختلف به‌ویژه حوزه فرهنگی و اجتماعی برای جامعه اسلامی دارد، افزود: دستاوردهای بشر از صنعت و فناوری‌های نوین علاوه بر منافعی که برای بشر داشته و رفاهی که برای او به ارمغان آورده است، همواره آسیب هایی را نیز به همراه داشته است.

 

این جامعه شناس ابراز کرد: اگرچه بسیاری از ابداعات و نوآوری‌ها با انگیزه تأمین رفاه و آسایش و تحکیم ارزش های انسانی و در جهت نیل به کمال شکل گرفته است، اما در عین حال به دلیل برخی کج فکری ها و استفاده های نادرست از ابزارهای جدید، این اختراعات، گاه جسم و جان و اخلاق و روان انسان ها را مورد آسیب قرار داده و گاه فرهنگ و اعتقادات و رفتارهای اجتماعی وی را دگرگون کرده است.

 

وی با بیان این که اینترنت به‌عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در قرن اخیر، با قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده اش، بخش های مختلف زندگی انسانی را تحت تأثیرات مثبت و منفی خود قرار داده  است، ابراز کرد: سوم آنکه ارتباط مراکز امنیتی و اطلاعاتی با جامعه، ارتباطی تعریف شده و مسوولیتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و نظامات اجتماعی تبیین کرده اند و پل ارتباطی مردم و جریان امنیتی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران است و این دو نهاد و نهادهای ذیربط دیگر، برای وقوع هر گونه اتفاق، راهکارهایی به مردم ارائه می دهند.

 

وی ادامه داد: به طور مثال اوایل پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) رهنمودهایی به مردم از جمله آن که همه ملت عضو سازمان اطلاعات هستند، ارائه کردند و طی این راهنمایی ها و اخبار و اطلاعاتی که مردم در اختیار سپاه پاسداران قرار می دادند، بسیاری از خانه های تیمی منافقان افشا شد و این افراد خائن دستگیر  ویا بهلاکت رسیدند.

 

وی تاکید کرد: امروز نیز اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد و مثلا کشور از جانب گروه های تکفیری تهدید شود، وزارت اطلاعات ابزارهایی در اختیار دارد که از طریق آن ها اقدام های جدی انجام داده و به مردم اطلاع رسانی می کند اما این که افرادی به صورت مبهم و ناشناس، اخباری را مبنی بر هشدار برای حضور داعش در خانه های کشور و محله های سرزمین ایران در شبکه های مجازی منتشر می کنند، این تنها تهدید نرم و برپایی جنگ نرمی است برای بر هم زدن امنیت روحی و اجتماعی افراد جامعه.

 

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه دشمن می داند ایران امن ترین کشور در مواجهه با داعش است، گفت: در این راستا افراد و کشورهایی که مهد دموکراسی و امنیت هستند همچون فرانسه، از هجوم و توطئه داعش در امان نماندند اما ما شاهد هستیم تا کنون هیچ انفجاری از سوی این گروه تروریستی در کشورمان رخ نداده و همین مساله نشان دهند امنیت جدی و قوی کشور است که دشمن آن را برنمی تابد و در پی آن است که توسط افرادی ناشناس، التهاب سیاسی و روانی ایجاد کند.

 

وی با بیان این که البته این افراد در پی بر هم زدن امنیت روحی جامعه بوده و قصد قربت ندارند، ابراز کرد: دشمن نمی خواهد در کشور ما امنیت برقرار باشد و شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای مهمی است که با کمک آن می توانند این امنیت و آرامش را بر هم زنند.

 

حجت الاسلام بهداروند تصریح کرد: طبیعی است اخباری که در شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام منتشر می شوند، در حقیقت با روح و ذهن کاربر بازی می کنند و هر خبر یا روحیه فرد را تقویت یا تضعیف می کند و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند در برابر این اخبار، حالتی خنثی دارد.

 

وی اذعان کرد: در واقع راه اندازی شبکه های اجتماعی با جهت گیری های سیاسی و اجتماعی همراه است که در کشور ما دنبال می شود و می توان طبق آمار رسمی ادعا کرد، عضویت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی تلگرام، بیش از سایر کشورهاست که دشمن از این ابزار برای پیشبرد اهداف خود و مقابله با نظام استفاده بسیاری می کند.

 

وی تصریح کرد: اخبار دروغ و ناپسند، تحلیل های آلوده، ترویج روابط نامشروع و ... از جمله مسائلی است که از یک فرهنگ سیاسی، اجتماعی و اخلاقی خاصی پیروی می کند که به دنبال بد مطرح کردن باورهای اجتماعی و زدن رنگ و بوی دینی به آن هاست و وقتی افراد این اخبار را می خوانند و رصد می کنند، به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر قرار می گیرند؛ به طور مثال در مورد خبر یادشده، وقتی کاربر خبر را می خواند، دچار التهاب شده و حتی نسبت به همسایه خود بدبین می شود که نکند داعشی باشد!

 

این جامعه شناس با اشاره به تاثیر اخبار کذب در شبکه های اجتماعی بر سبک زندگی عادی و روزمره مردم به شبستان گفت: در حقیقت افرادی که پشت این ماجرا هستند، کار آن ها مدیریت و تربیت است یعنی ابتدا مدیریت کرده و در جامعه ایجاد التهاب می کنند یا بی حجابی پنهانی، ارتباطات نامشروع، ارتباطات سیاسی و جاسوسی و ... را ترویج می دهند، سپس افراد را تربیت می کنند در حقیقت دشمن با حرف های زیبا و شکیل، بنای مدیریت و تربیت جامعه هدف را می گذارد و آن ها می توانند با پیشبرد این رویکرد، سبک زندگی اسلامی را به غیراسلامی تغییر دهند و گرایش ها و باورها و تفکرات، زبان و گویش، روابط اجتماعی و ... افراد را زیر و رو کنند.

 

 حجت الاسلام بهداروند تاکید کرد: باید نهادهای ذیربط به ویژه شورای عالی فضای مجازی بر این مساله نظارت داشته از سوی دیگر کاربران نیز با راه اندازی گروه های بامهارت، به مقابله با دشمن و ترویج سبک زندگی اسلامی و ارائه اخبار و تحلیل های صحیح و فرمایشان رهبر انقالب پرداخته تا دست دشمن از رسیدن به هدف خود کوتاه شود.

 

وی بیان کرد: در این راستا رهبر معظم انقلاب با دستور تشکیل شورای‌ عالی فضای مجازی حمله دشمن به اعتقادات جامعه را پیش‌بینی کرده بودند و لزوم برنامه‌ريزي و هماهنگي به منظور پيشگيري از آسيب‌هاي ناشي از آن و بهره‌گيري از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفيد به مردم را از دلايل اصلي ضرورت تشكيل شوراي عالي فضاي مجازي برشمردند اما متاسفانه تاکنون شاهد حرکت پویایی از آنها نبوده ایم!

 

وی با بیان این که شبکه های اجتماعی امروز جزو لاینفک روابط اجتماعی افراد است، یادآور شد: وظیفه تمام کاربران است که در مواجهه با اخبار اولا هرگز اعتماد کامل نداشته باشند بلکه پس از بررسی و تحقیق، در صورت صحت خبر، عکس العملی صحیح را اتخاذ کنند و در درجه دوم پیش از ارسال خبر به دیگران و فوروارد کردن آن، مدیریت صحیح را در پیش بگیرند و با مراکز ذیربط در ارتباط باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.