گروه «سیاست» قدس آنلاین/ طیبه مروت: وحدت و یکدلی بین مسؤولان نظام یکی از بدیهی‎ترین اصول برای حفظ شیرازه کشور است. گرچه نمی‎توان از وجود اختلاف سلیقه و نظر در میان افراد چشم‎پوشی کرد اما جداشدن مسیرها از یکدیگر و در برابر هم قرارگرفتنضربات جبران‎ناپذیری بر پیکره کشور وارد می‎کند. با همین استدلال و با وجود گذشت ۳۸ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، غرب هنوز از سیاست تفرقه‎انداز و حکومت‎کَن انگلیسی در قالب‎های جدید استفاده می‎کند.

دوقطبی خوب و بد مسؤولان بازی جدید آمریکایی است/ آمریکا به هیچ شخص و لیستی رحم نمی‌کند

«مسؤولان خوب و بد» یکی از ترفندهای آمریکایی ها برای دستیابی به اهداف خود در ایجاد اختلاف در سطح یک نظام است؛ ترفندی که رهبر معظم انقلاب در دیدار خود با دانشجویان به آن اشاره کرده و دست آمریکاییها را رو کردند.

* بودجههای میلیاردی آمریکا برای براندازی

جعبهسیاه جنایات آمریکا در ایران محدود به بعد از پیروزی انقلاب نیست. ماجرای کاپیتولاسیون که با اعتراض امام خمینی(ره) همراه بود، یکی از نمونههای بارز خیانت استکبار جهانی به ایران است.

اما پس از پیروزی انقلاب، این سیاستها رنگ و بوی دیگری گرفت. آنها از طریق جاسوسی در سفارتخانه گرفته تا اقداماتی همچون حمایت از صدام برای حمله به ایران، ترور مسؤولان ردهاول نظام، کمک به کودتاچیان نوژه، ترور دانشمندان هستهای، تحریم و اینک، ایجاد فضایی دو قطبی بین مدیران و سیاستمداران ایرانی سعی در ایجاد خلل در روند روبهرشد و توسعه ایران داشته و دارند.

چنانکه به گفته سردار یدالله جوانی، سیاست ثابت آمریکا در قبال ایران «براندازی» بوده است.  او با اشاره به فعالیت مستقیم وزرای خارجه آمریکا در پروژههای براندازی نظام ایران در ادوار مختلف، به بودجههای سالیانه کنگره برای تحقق این هدف نیز اشاره میکند.

 چنانکه بودجه این کار در سال گذشته(در بند d از بخش b ماده 7041 برنامه براندازی تحت عنوان «برنامه‌های دموکراسی») مبلغی بالغ بر 2 میلیارد و 308 میلیون دلار ذکر شده است و به جز ایران، چند کشور دیگر از جمله روسیه نیز در آن قرار دارند. این در حالی است که نامی از کشوری چون عربستان سعودی در این برنامه دیده نمیشود.

 * دشمن به دنبال ایجاد بحران در «سطح یک» است

 دکتر مهدی مطهرنیا در گفتوگو با خبرنگار «قدس»، با نگاهی ریشهای به چرایی ایجاد اختلاف توسط دولتمردان آمریکایی در ایران، به نظریه «سطح بحران» میشل برچر و وینکفلد اشاره کرد و گفت: در روابط بینالملل سه حوزه بحران از یکدیگر جدا میشوند. حوزه نخست بحران سطح 3 است که میان هواداران جناحها و جبهههای سیاسی شکل میگیرد اما این بحران متوجه سران احزاب و موجب درگیری آنان نمیشود؛ بهگونهای که آنها بر سر عهد خود برای حفظ منافع ملی هستند و برای همان منافع به وحدت میرسند.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی در ادامه افزود: وقتی بحران وارد سطح 2 میشود، زمینهساز ایجاد درگیری و منازعه میان سران و رهبران جناحهای سیاسی می‎گردد. عمق این بحران زمانی بیشتر میشود که بحران از سطح 2 به سطح 1 نفوذ پیدا کند. بحران سطح 1 دیگر اختلافات و منازعات میان رهبران حزبی نیست بلکه بین رهبران یک حکومت اختلاف به وجود میآید؛ رهبرانی که باید بر اسب سرکش بحران و کشمشهای سیاسی و جناحی مهار بزنند، خود گرفتار اختلافات و چالشهای مدیریتی میشوند. در این صورت است که زمینههای فروپاشی یک حکومت فراهم میشود.

این کارشناس و آیندهپژوه سیاسی با بیان اینکه ما در وضعیتی هستیم که کشورهای مخالفمان در پی ایجاد نوعی عبور از بحران سطح 2 به سطح 1 هستند، اظهار کرد:  این بحران با زمینه‌سازی برای ایجاد اختلاف بین رهبر انقلاب ایران و شخصیتهای تراز اول سیاسی آغاز شده است.

مطهرنیا تأکید کرد: تلاش دشمنان انقلاب اسلامی در دهههای اخیر برای عمیقتر کردن اختلاف سلیقهها به چالش برای نظام در همین راستاست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دشمنان قسمخورده نظام در پی ایجاد افزایش انشقاق و شکاف بین مدیران کلان کشور هستند، تصریح کرد: دشمنان ما تلاش می‌کنند با ایجاد اختلاف بین مدیران حکومتی، زمینهساز جبههبندی درون جامعه و ایجاد جهتگیری برای  رودرویی و تقابل عینیتر باشند.

دکتر مطهرنیا با اشاره به توصیههای رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت حفظ وحدت بین مسؤولان نظام اظهارکرد: هشدار رهبر معظم انقلاب به ایجاد اختلاف بین مسؤولان حکومتی توسط آمریکا در همین راستاست.

* هدف دشمن؛ اختلاف بیشتر، خدمت کمتر

وی افزود: آمریکاییها با سیاست تفکیک رهبران ایرانی به «مسؤولان خوب و بد» زمینههای رودرویی و تقابل میان مسؤولان کشوری را افزایش داده و سپس این تقابل را به سطح عمومی جامعه هدایت میکنند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه، به نمونهای از سوءاستفاده غرب از اختلاف در کشور اشاره کرد و گفت: غرب در حال سوءاستفاده از درگیری جناحهای سیاسی -که در دهه کنونی افزایش پیدا کرده و در سال 88 خود را نمایان ساخت- است. رهبری معظم انقلاب تأکید کردند که به این مسأله باید حساسیت نشان داد. البته این فرمایش رهبری به معنای افزایش درگیریهای جامعه نیست بلکه توصیه ایشان این است که به جای درگیری، با تکیه بر اخلاق سیاسی، وحدت ملی را تقویت کرده و بر اساس منافع ملی حرکت کنیم.

مطهرنیا تأکید کرد: جناح های سیاسی باید تلاش کنند به جای تقابل با یکدیگر، زمینه همگرایی بیشتر حکومت برای برآوردهساختن خواستههای مردم را فراهم کنند. در این صورت است که برنامهریزی آمریکا و غرب برای ایجاد اختلاف بین مدیران مملکتی ناکام خواهد ماند.

وی با اشاره به وظیفه مسؤولان برای رهایی از اختلاف و خدمت به مردم ابراز داشت: مسؤولان باید تنها منافع کشور را در نظر بگیرند نه اینکه با ایجاد درگیری به کسب قدرت بیشتر بیاندیشند. اگر نیت مدیران کشور خالص شود، در برنامهریزی‎های کلان کشور نمود خواهد یافت و موجب همگرایی سیاسی در سطح کلان حکومتی خواهد شد. در این صورت است که حکومت فرصت پیدا میکند تا پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

* تلاش غرب برای سوءاستفاده از افراد بانفوذ

سیدحسین نقوی حسینی در تحلیل سیاستهای آمریکا علیه ایران در عمر 38 ساله نظام، به خبرنگار «قدس» گفت: تاریخ کشور ما شاهد این مدعاست که آمریکا قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جز خیانت و چپاول اموال و داراییهای ملت سابقه دیگری در ایران ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه ذهن تاریخی ملت ایران سرشار از  خاطرات فراموشنشدنی جنایات آمریکا نسبت به کشورشان است، افزود: آمریکاییها در هیچ برههای از تاریخ خواهان عزت، توسعه و رشد ایران و ایرانی نبودند و این ویژگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که دست آمریکاییها از سرزمین ما کوتاه شد، حالت بحرانی به خود گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر امروز دولت آمریکا در برابر ملت ایران زانو میزند، نتیجه این است که کاری از آنها در برابر همت ملت ایران بر نمیآید.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به سیاستهای آمریکایی در برابر ملت و دولت ایران، تصریح کرد: برخورد دوگانه با مدیران و دولتمردان ایرانی یکی از سیاستهای آمریکا برای ایجاد اختلاف در کشور است. نقوی حسینی تأکید کرد: سیاست آمریکا این است که با ایجاد فضایی دو قطبی بین مدیران و مسؤولان کشور، در سطح مدیران اختلاف ایجاد کند و با شکار افراد متنفذ و تأثیرگذار، از نفوذ و کاریزمای آنان در راستای اهداف خود استفاده کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: وقتی رئیس سازمان سیا در چند سال پیش گفت که افرادی در تهران هستند که با انگشت اشاره ما کار میکنند، نشانه تاکتیک نفوذ آمریکاییها در بین مسؤولان نظام است.

وی با بیان اینکه آمریکاییها برای موفقیت در اجرای این استراتژی، از تاکتیکهای ویژهای استفاده میکنند، اظهار کرد: تشویق و تعریف و تمجید برخی مدیران یکی از تاکتیکهای آنان برای ایجاد فضایی دو قطبی در بین مسؤولان نظام جمهوری اسلامی است. روش دوم، ایجاد پروپاگاندای کلان درباره برخی مدیران است تا آنها را جذب سیاستهای خود کرده و بین مواضع مستحکم ضداستکباری ملت و دولت ایران شکاف ایجاد کنند.

* آمریکا به هیچ شخص و لیستی رحم نمی‌کند

نقوی حسینی درباره وظیفه چهرههای سیاسی، مدیران دولتی و رسانهها برای رهایی از این سیاست آمریکایی گفت: دنیای استکبار برای پیشبرد اهداف خود در انتخابات 7 اسفند 94، با اعلام حمایت از یک لیست انتخاباتی سعی در ایجاد شکاف بین مردم و هدایت آرای مردم داشتند. اما باید توجه کرد که آنها به هیچ شخص یا لیستی رحم نمیکنند.

وی تأکید کرد: اگر غرب قدرت داشته باشد تمام کسانی که در نظام جمهوری اسلامی خدمت کرده‌اند را با یک چوب میراند. اگر افرادی فکر کنند مورد توجه آمریکاییها هستند و با تشویقهای آنان راه را گم کنند، گرفتار خطای استراتژیک شدهاند.

نماینده مردم ورامین در مجلس با تأکید بر اینکه همه مدیران نظام ایران معتقد مبارزه با استکبار و سلطهگری آمریکا هستند، اظهارکرد: هیچ یک از مدیران ما موافق رابطه گرگ و میش ایران و آمریکا نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه سیاست لبخند در برابر آمریکا برای پیشبرد اهداف نظام و بهبود اوضاع اقتصادی مردم مردود است، گفت: تمام مصیبتهای کشور محصول جنایتهای آمریکاست. وقتی آنها ملت ایران را حتی برای دریافت داروی سرطان تحریم کردند، دیگر نمیتوان از نیت خیر آمریکاییها سخن گفت. تردیدی در دشمنی آمریکاییها با ملت ایران وجود ندارد. آمریکاییها پیرو مکتب ماکیاول یسم هستند؛ کسی که در کتاب «شهریار» تأکید میکند که سیاستمدار باید در ظاهر لبخند بزند و از پشت به قلب فرد مقابلش شمشیر فرو کند. این سیاستی است که آمریکا دنبال می‏کند. ما در ماجرای برجام به این واقعیت پی بردیم. آنها از یک سو با سیاستمداران ایرانی سر یک میز نشستند، دست دادند و توافق امضا کردند و از سوی دیگر، تحریمها را تشدید و تهدیدها را افزون کردند.

نقوی حسینی برای دستیابی به راهبرد مدّ نظر رهبر معظم انقلاب در دستیابی به وحدت، خاطرنشان کرد: وحدت مسؤولان نظام یک استراتژی مهم و خواستة همه مردم برای مقابله با سلطهگری آمریکاییهاست. بنابراین، لازم است تا همه مدیران و دولتمردان ایرانی مواضع ضدآمریکایی خود را در تراز مردم حفظ کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.