قدس آنلاین –ارا ک –الهه موحد: کریمی اظهار کرد: در سطح کشور تلاش های انجام شده برای سازماندهی مجموعه شهرداری ها متاسفانه تا به حال به سرانجام نرسیده و به طور شفاف می توان گفت که شهرداری ها سازمان های رهایی بوده و در ساختار کلان کشور بین دولت و ملت معلق هستند

 شهرداری ها سازمان های رهایی بوده و در ساختار کلان کشور  بین دولت و ملت معلق هستند

وی گفت: علیرغم اینکه وزارت کشور سازمان شهرداری ها و دهیاری ها را تاسیس کرده و مدعی تولیت آنهاست در واقع این تولیت انجام نمی شود و شهرداری ها رها هستند. علیرغم وظیفه گسترده و انتظارات و مطالبات گوناگون مردم اما در ساختارهای شهرداری به اداره امور شهرداری ها پرداخته نشده و نمونه آن مشکلات اداری و استخدامی شهرداری ها در سطح کشور است. این مشکل هنوز حل نشده هرچند لایحه ای در دستور کار دولت برای رفع مشکل امور اداری و استخدامی شهرداری ها وجود دارد.

کریمی افزود: نظامات حاکم بر شهرداری ها به گونه ای است که ساختار درآمدی پایداری در شهرداری ها وجود ندارد و درآمد آنها به منابعی همچون درآمد حاصل از صدور پروانه و امثال آن گره خورده است و این وابستگی درآمدی باعث شده آنها از وضعیت مالی بسیار متغیری برخوردار بوده و از شرایط روز متاثر باشند برای مثال در سال های گذشته که صنعت ساختمان راکد شد درآمد شهرداری ها هم کاهش یافت. متاسفانه هیچ مکانیزم جبرانی هم برای کاهش درآمدها پیش بینی نشده است.

وی یکی از لایحه های در دستور کار دولت را تامین درآمدهای پایدار برای شهرداری ها عنوان کرد و گفت: در بسیاری کشورها از محل بودجه یا از محل سهمی از مالیات بودجه شهرداری تامین می شود. در ایران نیز از سال 88 با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و سهمی که از این محل به شهرداری ها اختصاص یافته یکی از شیرین ترین درآمدها برای شهرداری ها حاصل شده است که البته میزان این درآمد بستگی به شانس شهرداری هاست که در حوزه کارشان چقدر درآمد مالیاتی وجود داشته باشد.

کریمی با بیان اینکه بخشی از درآمد برخی شهرداری ها نیز از محل عوارض آلودگی هواست گفت: در مجموع شهرداری ها در سطح ملی هم وضعیت مطلوبی ندارند. اط رف دیگر با توجه به رشد شهرداری های کلانشهرها دولت به نوعی این سازمان ها را رقیبی برای خود می داند و در سال های اخیر هر اقدامی که باعث تقویت جایگاه سیاسی، اجتماعی و ... شهرداری ها شود مهار می شود و این برخورد سکته در کار شهرداری ها ایجاد کرده است.

وی اظهار کرد: امروزه بودجه برخی شهرداری ها به راحتی به بودجه کلان استان ها و دولت تنه می زند. حتی در برخی مراکز استان ها بودجه شهرداری ها از کل اعتبارات عمرانی استان بیشتر است و این نشانگر این نکته است که مدیریت چنین شهرداری قدرت مانوری به مراتب بیشتر از دولت در اداره جامعه حتی در مسایل اقتصادی دارد و همین امر باعث ایجاد شرایط رقابتی بین دولت و شهرداری ها می شود و مشکلاتی را برای شهرداری های ایجاد می کند.

کریمی در ادامه تشکیل شوراها را تحولی در مسیر حرکت شهرداری ها دانست و افزود: شوراها آثار مثبتی بای شهرداری ها به همراه داشته و باعث استقلال شهرداری ها از دولت شدند و از طرفی به نوعی مشکلاتی نیز با تشکیل آنها ایجاد شد که از آنجمله عدم نظارت مراجعی بود که برای مثال در سطح وزارت کشور وجود داشتند. همچنین مشکلاتی همچون فرایند انتخاب اعضای شورا باعث شد شهرداری ها دچار مشکلات مضاعفی شوند.

وی اظهار کرد: اصلاحیه قانون شوراها و تلاش مجلس برای بازنگری مجدد در قانون شوراها در حوزه انتخابات و وظایف شوراها و نوع رابطه آنها با شهرداری ها همه در راستای کاستن آثار منفی عملکرد شوراهاست.

کریمی همچنین به عضویت دو نماینده اراکٰ کمیجان و خنداب در فراکسیون توسعه و عمرانی شهری اشاره کرد و افزود: مسایلی که در حوزه شهرداری ها و شوراها و در مجموع توسعه عمران شهری است مورد توجه اعضای این فراکسیون قرار دارد.
 
 

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ فضای سبز کهنسال و کارآمد منطقه سه ده(کرهرود، سنجان و فیجان) یکی از اقدامات مهمی است که باید برای کاهش آلودگی هوای اراک مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: موضوع تعدد و تنوع وظایف شهرداری شرایط خاصی را بر آن حاکم کرده و با توجه به تنوع وظایف این سازمان مطالبات مردم نیز متنوع و متعدد است و این موضوع هم دلیلی است بر اهمیت این سازمان و هم دلیلی است بر حساسیت انجام وظیفه در این سازمان.


وی در خصوص شهرداری اراک نیز گفت: یکی از معضلات امروز اراک آلودگی هواست و شهرداری به عنوان سازمانی که با زندگی مردم درگیر است وظیفه جدی در این حوزه دارد . بخشی از اقداماتی که برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا و کاهش آلودگی زیست محیطی توسط شهرداری ها انجام می شود در طرح جامع کاهش آلودگی اراک برای شهرداری پیش بینی شده که ساماندهی ترافیک شهری، توسعه وسایل نقلیه عمومی، توسعه فضای سبز و ... از آن جمله است .

کریمی با بیان اینکه شهرداری در این حوزه باید تلاش بیشتری بکند چراکه کاهش اثرات سوء آلودگی از مطالبات مردم است، افزود: یکی از زمینه هایی که شهرداری اراک می تواند وارد شود حفظ فضای سبز منطقه سه ده (کرهرود، سنجان و فیجان) است به عنوان فضای سبز موجود است که متاسفانه در حال نابودی است و ما به جای اینکه فرایند ایجاد فضای سبز که بسیار هزینه بر و زمانبر است را دوباره تکرار کنیم بهتر است نسبت به حفظ درختان کهنسال این مناطق اقدام شود . متاسفانه بخش وسیعی از این باغات خشک شده اند و هر روز کامیون های چوب از این منطقه خارج می شوند.  جبران خسارت در این منطقه امکانپذیر نخواهد بود.

وی گفت: شهرداری اراک شهرداری یک کلانشهر است و اولین نکته ای که در خصوص کلانشهر در مقایسه با یک شهرداری عادی باید مورد توجه قرار دهد رویکرد کلان نگر است که باید در شهرداری حاکم باشد.

کریمی اظهار کرد: امروز اداره امور مردم توسط شهرداری اراک در واقع به محدوده میان مهاجران تا شهر جدید امیرکبیر پیوند خورده و نمی توان آنرا نادیده گرفت. هزاران نفر از نیروهای صنایع نفتی در اراک زندگی می کنند و تردد بافت گسترده صنایع جاده تهران نیز بر اراک اثر می گذاردٰ از سویی ساکن شدن مردم در شهر جدید امیرکبیر نیز بر اراک اثرگذار است.

وی با بیان اینکه شهرداری اراک باید نگاه خود را به این پهنه وسیع معطوف کند افزود: اتفاقاتی که در حریم اراک در جاده تهران می افتد قطعا در آینده گریبان اراک را خواهد گرفت و غفلت از آنها جایز نیست و از امروز باید برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم تا در آینده به مشکل برنخوریم.


 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    یکی از مشکلات بزرگ در اراک عدم وجود سیستم جامع حمل و نقل عمومی ست به شکلی که شهرداری اراک به جای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد خطوط جدید و مناسب برای تمام شهروندان پیشنهاد هایی مبنی بر دو طبقه کردن خیابان های محدوده مرکزی شهر را می دهد که خود موجب تردد بیشتر خودروهای شخصی ست. در حالی که با همین مقدار اعتبار مالی می توان به تجهیز بیشتر ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام کرد. به طور مثال در شهر ساوه با جمعیت حدود دویست هزار نفر حدود ۹۵دستگاه اتوبوس فعال است اما در اراک با جمعیت بالغ بر ششصد هزار نفر تنها حدود ۱۴۰ دستگاه، که این خود نشان دهنده ی ناکارآمدی سیستم اجرایی اتوبوسرانی اراک و حومه است.