معاون نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه به همه پناهجویان سوری حاضر در ترکیه تابعیت این کشور داده نمی‌شود اعلام کرد تابعیت ترکیه تنها به سوری‌های تحصیل کرده و دارای شرایط لازم براساس یک توافق مشخص اعطا می‌شود.

آنکارا به همه پناهجویان سوری تابعیت ترکیه را نمی‌دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا،  نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: مطالعات درباره اینکه چگونه این پناهجویان سوری می‌توانند برای ترکیه منافعی به همراه داشته باشند در حال انجام است.برهمین اساس بررسی‌هایی انجام خواهد شد تا به سوری‌هایی تابعیت داده شود که به هیچ وجه در عملیات تروریستی مشارکت نداشته و پلی میان ترکیه و سوریه باشند.

وی ادامه داد: در میان پناهجویان سوری افراد دارای قابلیت و توانایی وجود دارند که می‌توانند برای ترکیه سودمند باشد.

به گفته این وزیر ترکیه‌ای هنوز جزئیات طرح اعطای تابعیت به طور کامل از سوی وزارت کشور ارائه نشده است.

کورتولموش با اشاره به اینکه اقدامات لازم در این باره در حال انجام است گفت: هنوز وزارت کشور درباره اعطای تابعیت به پناهجویان سوری اقدامات خود را به پایان نرسانده است.

وی در ادامه با اشاره به درگیری که در نهم ژوئن در شهر قونیه میان کردها و سوری‌ها به وقوع پیوست گفت: این اتفاقات نگران کننده است اما باید آنها را یک اقدام داخلی و محلی دانست. من بر این باورم چنین اتفاقاتی یک مساله داخلی و براساس اقدامات تحریک آمیز انجام شده است. نمی‌توان این اقدامات را براساس نژاد پرستی و یا بیگانه هراسی در ترکیه تلقی کرد. چنین  رفتارهایی هرگز با موفقیت در ترکیه اجرا نخواهد شد.

در همین حال وزیر گمرک و بازرگانی ترکیه نیز اعلام کرد تعداد مشخصی برای سوری‌هایی که تابعیت ترکیه ای به آن‌ها اعطا خواهد شد مشخص نیست و تابعیت ترکیه به افراد دارای قابلیت های لازم و کسانی که در جرایم تروریستی دست ندارند اعطا خواهد شد.

در همین راستا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه احتمال اعطای تابعیت ترکیه به پناهجویان سوری وجود دارد گفت: ما می‌خواهیم چنین فرصتی را برای کمک به برادران و خواهران سوری خود در اختیار آنها قرار دهیم.

 این اظهارات اردوغان با مخالفت‌ها و انتقاداتی رو به رو شده است.

در همین راستا کامیل اوکیای سینیر، از حزب مردم جمهوری خواه با انتقاد از این اقدام حزب عدالت و توسعه آن را نوعی اقدام تبعیض آمیز میان پناهجویان براساس مهارت‌های آنها اعلام کرد.

همچنین حزب جنبش ملی گرای ترکیه این پیشنهاد اردوغان را یک اقدام "پوپولیستی" دانست. حزب "دموکراتیک خلق" نیز هشدار داد که این سیاست می‌تواند باعث تعمیق پیشداوری‌ها و تعصبات علیه سوری‌ها شود. همچنین برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی کمپینی را با هشتگ "نه به سوری‌ها" آغاز کرده اند.

براساس گزارش روزنامه هابرترک، آنکارا در نظر دارد که پناهجویان سوری تحصیل کرده و ثروتمند را با اعطای تابعیت به آنها در کشور نگه دارد. این اعطای تابعیت به صورت گام به گام انجام می‌شود که در این طرح اولیه قرار است به 30 هزار تا 40 هزار سوری شهروندی ترکیه اعطا شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.