معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان روز همه پرسی خروج انگلیس را روز بدی برای اروپای متحد دانسته و مرکل را مسئول دلسردی ها و فقدان همبستگی در این اتحادیه دانست.

 روز بد برای اروپای متحد /  مرکل مسئول است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "رالف اشتگنر"، معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان در گفتگو با روزنامه "دی ولت" آلمان در پاسخ به این پرسش که خروج انگلیس چه مفهومی برای اروپا دارد گفت: روز همه پرسی انگلیس یک روز بد برای اروپای متحد و اما بخصوص یک روز بد برای انگلیس بود.

وی در عین حال انصراف دادن از برگزاری همه پرسی ها را پاسخ درستی به همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ندانسته و درباره خطر پوپولیست ها و احزاب راست افراطی برای اروپا هشدار داد.

اشتگنر در پاسخ به این پرسش که آیا باید همه پرسی دومی در انگلیس وجود داشته باشد گفت: ما نباید به انگلیسی ها هیچ مشاوره ای در این باره بدهیم. انگلیس در حال حاضر به سختی می داند چه چیزی می خواهد. در مجلس انگلیس هیچ اکثریتی برای اجرای همه پرسی خروج وجود ندارد. اینکه آیا زمانی یک همه پرسی دوم یا انتخابات جدیدی در این کشور وجود خواهد داشت مسئله ای است که انگلیسی ها خود باید درباره آن تصمیم بگیرند.

وی همچنین گفت: اروپا نباید به عنوان مجموعه ای از تکنوکرات ها به نمایش درآید. اروپا باید به عنوان یک پروژه دموکراتیک مطرح باشد که زندگی انسان ها را بهتر کند. در اروپا باید جوانان که به آن ها نیاز است دوباره زندگی کنند.

ما نباید اجازه دهیم که پنجاه درصد این گروه در برخی کشورها بیکار باشند. اروپا در رقابت با دیگر مناطق دنیا تنها زمانی شانس دارد که همه کشورهای اروپایی مشترکا و با عشق و شور از جمله در زمینه سیاست صلح، امنیت و سیاست خارجی اقدام کنند. ناسیونالیسم و ملی گرایی نباید در اولویت قرار گیرد. متاسفانه همچنین صدر اعظم آلمان در این راستا نقش داشته است.

وی در ادامه به انتقاد بیشتر از صدر اعظم آلمان پرداخته و گفت: کسی که برای مدت بسیار طولانی به مسئله غرق شدن پناهندگان از جمله در لامپدوسا علاقه ای نشان نمی داد نباید درباره فقدان همبستگی شکایت کند.

اشتگنر همچنین به موضع گیری مرکل در برابر یونان انتقاد وارد کرده و گفت: خانم مرکل تا حدی در این راستا مسئول است که همبستگی در اتحادیه اروپا دیگر قدرتمند نیست. آلمان خود سال های طولانی سیاست پناهندگان مشترکی را با دیگر کشورهای اروپایی در پیش نگرفته است.

این سیاستمدار بلند پایه حزب سوسیال دموکرات همچنین تصریح کرد که در انگلیس حالا بسیاری متوجه می شوند که خروج یک تصمیم درست برای کشورشان نبود. این باید نمونه هشدار دهنده ای باشد. پوپولیست ها خواستار بازگشت به ناسیونالیسم و نابودی اتحادیه اروپا هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.