قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: «برج سلمان بدون پایان کار ساخته شد!» این جمله ای بود که تب خبرنگاران را در نشستی با معاون خدمات شهری شهرداری مشهد و مدیرعامل سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد بالا برد.

۴۸ ساختمان نا ایمن دیگر در نوبت آتش سوزی

طی نشست فوریِ معاون خدمات شهری و مدیرعامل سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با خبرنگاران پس از مهار حریق برج سلمان، نداشتن پایان کار برج مذکور لو رفت.

هر چند خلیل الله کاظمی سعی داشت از پاسخگویی شفاف به این موضوع طفره برود و در نهایت هم توپ را در زمین اتوبوسرانی انداخت، اما خبرنگاران تا انتهای جلسه، همچنان نداشتن پایان کار برای یک برج در ذهن شان علامت سؤال شد.

مدیرعامل سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد هم در همین خصوص تصریح کرد: با اینکه همیشه دغدغه آتش نشانی در خصوص این برج‌ها، داشتن حداقل سامانه‌های اطفای حریق است، اما برج سلمان نصب و تجهیز این امکانات را به طور کامل رعایت نکرده بود، به طوری که سامانه‌های اطفای خودکار داخل واحدها تعبیه نشده بود و حتی پنجره‌ها نیز به سامانه اطفای آب فشان مجهز نبود.

این در حالی است که اگر پنجره‌ها به این سامانه مجهز بودند و حتی یکی از آن‌ها فعال می‌شد، از گسترش آتش جلوگیری به عمل می‌آمد.

برج سلمان مهندس ناظر نداشت

با اینکه دکتر کاظمی اصرار داشت شهرداری در ساخت برج سلمان مشارکت نداشته و کنترل همه موارد ساختمان در نهایت وظیفه نظام مهندسی است  که  به آتش نشانی محول شده ،اما یکی از بازرسان نظام مهندسی به خبرنگار ما گفت: این برج بدون نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده است.

در این خصوص معاون فنی نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم اعلام کرد، هر ساختمان در حال ساخت باید مهندس ناظر داشته باشد، حال آنکه در سال 1382 همزمان با پروانه ساخت برج سلمان از نظام مهندسی، هیچ درخواستی برای معرفی مهندس ناظر نشد و در آن زمان وقتی اداره راه و شهرسازی وقت در مورد مهندس ناظر و مجری ذی صلاح این ساختمان استعلام کرد، ما پاسخ دادیم این ساختمان مهندس ناظر ندارد.

نکته!

طبق تحقیقات خبرنگار ما زمین این برج متعلق به اتوبوسرانی بود که با واگذاری آن به شرکت «فلات توس» شامل سهامداران جهاد کشاورزی در 17 طبقه بدون پایان کار بالا رفت.

 خیابان‌های اطراف حرم در معرض خطر

کاظمی با تأکید بر فرهنگ سازی مردم در خصوص عدم تجمع در مساحت نزدیک به آتش سوزی‌ها بیان کرد: یکی از مشکلات ما هنگام ارایه خدمات تجمع مردم است که احتمال آسیب دیدگی آن‌ها بشدت افزایش می‌یابد.

او گفت: با توجه به اینکه کامپوزیت‌های بدنه ساختمان مانند تکه‌هایی از آتش به اطراف پرتاب می‌شد، احتمال گسترش خسارت و حوادث را افزایش می‌داد.

او علاوه بر این در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص بسته بودن فضای برج و نبود امکان دسترسی خودروهای آتش نشانی اظهار داشت: این مشکلی است که در صورت بروز حادثه در خیابان‌های اطراف حرم هم  با آن روبه رو خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به اینکه 55 درصد واحدهای اقامتی کشوردر مشهد قرار دارد و 95 درصد آن‌ها در بافت اطراف حرم مطهر واقع شده اند، در نتیجه بالابرها به کانون اصلی حادثه دسترسی نخواهند داشت.

وی بیان داشت: این در حالی است که اکنون با توجه به ورود زائران، خیابان‌های اصلی و فرعی اطراف حرم هم به پارکینگ خودرو تبدیل شده اند و قابلیت ورود خودروهای آتش نشانی و امداد را با مشکل مواجه می‌کنند.  

 

آتش نشانی پس از 4 دقیقه رسید

مدیرعامل سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی مشهد با اعلام ریز امداد رسانی خدمات آتش نشانی گفت: وقتی ساعت 52/19آتش سوزی برج سلمان به همکاران ما اعلام شد آن‌ها موفق شدند 4 دقیقه بعد خود را به محل حادثه برسانند و با انجام دقیق ترین و سریع ترین اقدامات در ساعت 30/23 آتش سوزی مهار شد و پس از آن بود که آتش نشان‌ها توانستند داخل ساختمان شده و عملیات کاوش را انجام دهند.

حسن جعفری اظهار داشت: آنچه برای ما اولویت داشت، مهار آتش بود نه رفتن به دل حریق، زیرا اگر آتش به بخش تجاری در طبقات اول سرایت می‌کرد، حتی یک مغازه هم سالم نمی‌ماند، این در حالی است که از مجتمع‌های تجاری فقط یکی تا 80 درصد و دیگری تا 20 درصد دچار حریق شده و خسارت دیدند و بقیه آن‌ها سالم ماند.

او افزود: لذا آب را به سقف طبقه پنجم که حریق در آن رخ داده بود پاشیدیم تا از کنده شدن قطعات سقف و ریختن آن بر مجتمع‌های تجاری جلوگیری کنیم.

48 ساختمان ناایمن در مشهد

جعفری بیان داشت: 48 ساختمان ناایمن در شهر مشهد داریم که برای سامانه اطفای حریق به آتش نشانی مراجعه نکرده‌اند و به طور حتم یکی از آن‌ها برج سلمان است.

وی تأکید کرد: ضابطان قضایی ما سال گذشته بیش از 10 هزار مورد از ساختمان‌هایی را که به لحاظ اطفای حریق ناایمن هستند، شناسایی کرده‌اند.

جعفری همچنین با اشاره به وجود خلأ‌های قانونی در برخورد با ساختمان‌های ناایمن بیان داشت : در 70 درصد ساختمان‌های مشهد موارد ایمنی رعایت نشده است، با این حال نمی‌شود یک واحد تجاری را با حدود 500 مغازه به جرم نداشتن موارد ایمنی و اطفای حریق پلمب کرد .

 

سازه‌ها ذوب نشدند

با اینکه در این جلسه بیان شد داخل ساختمان خسارات جزئی دیده و نمای بیرونی آن به دلیل رعایت نشدن موارد ایمنی از جمله استفاده از مواد نسوز بین کامپوزیت‌ها در برخی جاها آسیب دیده، اما تصاویر برج سلمان پس از آتش سوزی بیانگر از بین رفتن بیش از 80 درصد نمای این برج است.علاوه بر آن بخش‌های اداری که عنوان شد خسارت زیادی ندیده است تا حد زیادی سوخته است.

با این همه از آنجا که شایع شده بود سازه‌ها سست شده و کل برج باید بازسازی شود، اما مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: آتش به سازه‌ها نرسیده و اسکلت ساختمان آسیب ندیده است و صرفاً نمایی که اجرا شده نیاز به بازسازی دارد.

بررسی میدانی خبرنگار ما از داخل مجتمع سلمان مشهد از گستردگی حجم خسارت حکایت دارد، به طوری که اکثر واحد‌های اداری در طبقات بالایی این برج عظیم بین 30تا80درصد خسارت دیده است.

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.