۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 400998

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای اجرا و نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، می‌توانیم از ظرفیت امامزاگان و نرم‌افزارهای فرهنگی بهره ببریم.

  نتیجه بی‌تفاوتی به نهی از منکر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام والسلمین احمد شرف‌خانی صبح امروز (سه‌شنبه) در اولین نشست تخصصی ائمه جماعات عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی کشور با بیان اینکه شورای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان اوقاف جزء شوراهایی است که هر روز به صورت روزانه جلسات متعددی را برگزار می‌کند، اظهار کرد: ما درصدد هستیم که در این شورا به صورت اجرایی و عملیاتی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم و این واجب را به صورت عملیاتی در سازمان اوقاف اجرا کنیم.

وی گفت: بر همین اساس یک ساختاری را برای این شورا در سازمان اوقاف تشکیل داده‌ایم و از تمام ظرفیت‌های سازمان اوقاف برای اجرای این فریضه بهره می‌بریم. سازمان اوقاف در طول سال در مناسبت‌های مختلف در امام‌زادگان برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کند که ما می‌توانیم از این ظرفیت بی‌نظیر برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر بهره ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در طرح نوروزی آرامش بهاری، 59 میلیون نفر زائر در امامزادگان حضور پیدا کردند و در مجموع در طول یک سال 178 میلیون نفر بار زائر در امامزادگان حضور پیدا می‌کنند که این امر نشانه علاقه آنها به اهل بیت (ع) است و ما می‌توانیم برای اشاعه معروف‌ها از این ظرفیت بهره ببریم.

شرف‌خانی گفت: ساختار امر به معروف و نهی از منکر را باید در امامزادگان اجرا کنیم و در این عرصه باید از ابزارهای فرهنگی، نرم‌افزارها، اندرویدها و ظرفیت سایت‌ها بهره ببریم تا این امر در جامعه نهادینه شود.

وی تأکید کرد: بیان احکام امر به معروف توسط ائمه جماعات در امامزادگان برای مردم مطرح می‌شود. اگر افرادی در رابطه با اجرای امر به معروف در کشور پیشنهادی دارند سازمان اوقاف از پیشنهاد آن‌ها حمایت می‌کند.

بی‌تفاوتی به امر به معروف و نهی از منکر سبب رسیدن به فیش‌های حقوقی نجومی شده است

همچنین در ادامه این مراسم، هاشمیان، معاون امر به معروف و نهی از منکر دولت به مردم ستاد امر به معروف کشور با بیان اینکه 113 شاخصه برای تحقق امر به معروف تعریف شده است، عنوان کرد: از جمله این شاخص‌ها در اموری مثل اقتصاد عبارت است از شاخص سلامت اقتصادی در جامعه، عدم فساد و ربا، بهره پول و... . در بُعد اجتماعی شاخصه‌های امر به معروف عبارتند از آزادی مدنی امر به معروف و نهی از منکر در ارتباط با صاحبان قدرت، رعایت حقوق زنان و در بُعد محیط زیست میزان آلوده نکردن محیط زیست و... است که خداوند در قرآن همواره به این شاخصه‌ها توجه دارد.

وی ادامه داد: این شاخصه‌ها اسلامی است و طبق این شاخصه‌ها اسلامی‌ترین کشور دنیا نیوزلند و پس از آن لوکزامبرگ و سومین کشور اسکاندیناوی است و تا  کشور سی و هفتم هیچ کشور اسلامی نیست. سی‌وهشتمین کشور براساس شاخصه‌های اسلامی مالزی است و ایران در رتبه 163 در این شاخصه‌ها قرار دارد.

این عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: ما می‌توانیم برای بررسی این آسیب‌ها عوامل متعددی را مطرح کنیم، اما من می‌گویم دلیل اینکه ما در برخی از اقدامات و کارهای اسلامی افت پیدا کرده‌ایم این است که در این 37 سالی که از انقلاب می‌گذرد برخی از شاخصه‌ها را در کشور نادیده گرفته‌ایم که از جمله آن‌ها نادیده گرفتن امر به معروف و نهی از منکر است. ما نباید از این فریضه الهی غفلت می‌کردیم.

هاشمیان ادامه داد: خودمان از اجرای فریضه الهی بهره نبرده‌ایم، اما سایرین را به آن توصیه نموده‌ایم. بی‌تفاوتی ما نسبت به این مقوله سبب شده است که به جایی برسیم که فیش‌های حقوقی آنچنانی و یا اختلاف‌های بزرگ را در کشور تجربه کنیم. همه ما از اول انقلاب در وزارتخانه‌ها بوده‌ایم و همواره جزو آمران امر به معروف و نهی از منکر بوده‌ایم. اما اکنون برخی از این مقوله دست برداشته‌اند.

وی تأکید کرد: ما اگر فقط بخواهیم به نماز و روزه اکتفا کنیم و درصدد مطالبه جدی امر به معروف و نهی از منکر نباشیم، راه به جایی نمی‌بریم. ما شورای امر به معروف و نهی از منکر را از حالت تشریفاتی خارج و به اجرایی کردن آن ورود پیدا کرده‌ایم. این شورا باید یک دبیرخانه داشته باشد و به همین جهت ما یاوران معروف را ساماندهی و سازماندهی کرده‌ایم. اگر امر به معروف و نهی از منکر در حد یک سخنرانی باشد، نتیجه‌ای از آن کسب نمی‌کنیم. قوای سه‌گانه، نهادهای دولتی و غیردولتی و سایر ارگان‌ها همگی موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند.

این عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: براساس قانون امروز هیچ مدیری حق ندارد آمر به معروف را توبیخ کند. این پرچم مربوط به روحانیت است و تمام نهادها و تشکرها باید به این فریضه الهی بپردازند. ما با روحیه جهانی و انقلابی باید درصدد اجرای این فریضه باشیم و تا با این روحیه ورود پیدا نکنیم هیچ مشکلی حل نمی‌شود. تهاجم فرهنگی یک دسیسه از سوی دشمن است و باید در مقابل آن بایستیم. ما باید عفت و امر به معروف و نهی از منکر را در نظام اداری خود اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.