امتیاز ۵ یا ۹۵ برجام مهم نیست. مهم، فرصت‌طلبی و سهم‌خواهی ما از هر امکان ایجاد شده پس از برجام است. امروز اما وقتی به یکسال گذشته نگاه می‌کنم،می‌بینم در حوزه اقتصاد حتی از ۵ امتیاز فضای پسا برجام هم بهره برداری نکرده‌ایم.

 اقتصاد از ۵ امتیاز فضای پسا برجام هم بهره نبرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی ایران - برجام هم یک ساله شد.فصل دیگری از داستان پر ماجرای ما با غرب ورق خورد و حالا زمان آن رسیده که ببینیم عایدی ما از این فصل چه بوده است.

زمان زود می گذرد. از روزی که مشعوف توافق شدیم تا امروز بارها به این فکر کرده‌ام که چرا وقت ما صرف دعوای خوبی و بدی برجام شد به جای این که تلاش کنیم عایدی بیشتری از باز شدن فضا داشته‌باشیم.

این‌جا،آن‌جا و خیلی جاهای دیگر گفته بودم که " امتیاز 5 یا 95 برجام مهم نیست. مهم، فرصت‌طلبی و سهم‌خواهی ما از هر امکان ایجاد شده پس از برجام است". امروز اما وقتی به یکسال گذشته  نگاه می‌کنم،می‌بینم در حوزه اقتصاد حتی از 5 امتیاز فضای پسا برجام هم بهره برداری نکرده‌ایم.

اگر باور داشته‌باشیم که مشکل اصلی کشور،امروزمسئله قتصاد است و اگر بپذیریم که خروج از رکود و رونق تولید و ایجاد  اشتغال،هدف اصلی سیاست‌گذار است، آن‌گاه مفهوم زمان برای ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای اشتغال نیاز به رونق و برای رونق نیاز به امید و انگیزه داریم.  

برجام می‌توانست موتور محرک انتظارات باشد و بذر امید و انگیزه در جامعه بکارد که کاشت اما با جوانه ها چه کردیم؟

اتاق‌ها در ایران و تشکل‌های بخش خصوصی با درک این واقعیت، از همان روزهای آغازین امضای برجام،احساس کردندکه وظیفه اصلی شان استفاده حداکثری ازاین فضابرای حل معضلات اقتصادی و رونق بخشی به اقتصاد و حرکت به سمت افزایش اشتغال است و به همین جهت بدون نگاه به دیگرجوانب برجام،  تلاش کردند در جامعه امید و انگیزه بیافرینند.

در نشست‌ها، ملاقات‌ها و دیدارهای داخلی و خارجی، سعی کردیم انتظارها را تعدیل کنیم و با تکیه بر ظرفیت های واقعی برجام،امید و انگیزه بیافرینیم.

نگاه ما این بود که برجام می‌تواند موتور محرک انگیزه آفرینی در دو سوی عرضه و تقاضا باشد و در سایه امنیت و آرامش برجام می‌شود سرمایه‌گذاری را تقویت کرد و تولید و بازار‌گشایی را هدف گرفت.تکاپوی ما همین بود و بس.

حالا یک‌سال از برجام گذشته است و ما دو گلایه داریم.گلایه اول از دولت عزیز است که حتی در این یک سال،چندان بندی از دست و پای بخش خصوصی باز نشد و آن‌جا که می‌توانست این پرنده را از قفس رها کند،نکرد. یک‌سال پس از برجام،هنوز فضای کسب وکار مساعد نیست و مشکلات زیادی پیش روی تولید و تجارت قرار دارد.

پس از دولت، روی سخنم با مخالفان برجام است.کاش می دانستند نقش آنها درمخالفت با برجام چه صدمه ای به فضای  امیددرفضای کسب وکار زد . همان‌ها که در یک‌سال گذشته تا توانستند بذر نا امیدی در جامعه پراکندند.کاش گروه‌های سیاسی در این شرایط حساس درک می کردند که برجام برای رونق بخشی اقتصاد ایران یک فرصت است و باید غنمیت شمریمش.

کاش یک سال،اختلاف های سیاسی کنار گذاشته می شد و همه حواس ها به منافع ملی جلب می شد.به قول رئیس جمهور در اجلاس اقتصاد ایران درپساتحریم " سال‌های طولانی است که اقتصاد به سیاست یارانه می‌دهد،اکنون زمان آن رسیده که سیاست به اقتصاد یارانه بدهد"
آیا سیاست، زیر بار بدهکاری چند دهه گذشته به اقتصاد می رود؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.