قدس ‌آنلاین- تبریز: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: درآمد سرانه استان‌های منطقه دو(شمال‌غرب) نسبت به میانگین کشوری پایین است که این مورد انتظار نیست و شاید دلیل اصلی آن مربوط به بحث‌های مهاجرت است.

درآمد سرانه استان‌های شمال‌غرب نسبت به میانگین کشوری پایین است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، داود بهبودی  در نشست مشترک شورای برنامه ریزی استان های منطقه دو اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سعی کرده به شاخصه درونزایی اقتصاد مقاومتی تمرکز کرده و به پتانسیل‌های داخلی تکیه کند.

وی افزود: سهم جمعیتی و تولید ناخالص بدون نفت منطقه و سهم اقتصادی در سال های 79 تا 92 در این استان‌ها در حال کاهش است و به زیر 9 درصد رسیده است و از طرف دیگر منابع و تسهیلات در مرکز جذب می شود و سرمایه و نیروی انسانی به سمت مرکز تمایل می‌یابد.

بهبودی خاطرنشان ساخت: درآمد سرانه منطقه نسبت به میانگین کشوری پایین است که این مورد انتظار نیست که شاید دلیل اصلی ان مربوط به بحث‌های مهاجرت است و در 10 سال گذشته پروژه بزرگ دولتی در این منطقه انجام نگرفته است و باید نهادهای عمومی در این راستا بسیج شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در این استان ها بالا و نرخ بیکاری پایین است، افزود: سهم بخش کشاورزی منطقه قابل توجه است و صنعت همراه با متوسط کشوری حرکت می کند؛ این درحالی است که سهم اعتبارات تملک دارایی منطقه پایین تر از سهم جمعیتی است، هر چند سهم جمعیتی نمی تواند شاخص دقیقی باشد.

وی اذعان داشت: در بحث آمایش، سرنوشت آمایش در همه استان‌ها مشترک است که از سال 80 شروع شده، بعضا متوقف شده و باز مجدد شروع شده و در حال حاضر در حال جمع‌بندی شدن است.

این مسؤول در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: به نظر می رسد در بحث ماده 27 با چالش اعتماد بخش خصوصی به دولت مواجه هستیم چرا که در مواردی مثل اجرای ناصحیح اصل 44 و بدهی‌های دولت به بخش خصوصی این اعتماد زیرسؤال رفته است.

بهبودی اذعان داشت: نهادهای تامین و توسعه مالی با رویکرد توسعه ای باید در منطقه شکل گیرد تا بدین‌وسیله بتوانیم منابع قابل توجهی را در منطقه تزریق کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین سند تدبیر و توسعه استان تصریح کرد: ما الگوی برنامه‌ریزی هسته‌ای را کشف و مدل‌مند کردیم و ادعا داریم اولین برنامه‌ریزی منطقه‌ای با رویکرد هسته‌های کلیدی است.

وی در عین حال خاطرنشان ساخت: 80 درصد سهم اعتباری پروژه‌های ما غیردولتی هستند و نزدیک به 500 پروژه سند با 48 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بیشتر با تکیه بر منابع غیر دولتی اجرا می‌شوند.

شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اردبیل تصریح کرد: در اردبیل با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در بحث آمایش تا مرحله وضع موجود و تعیین راهبرد ادامه دادیم و در مرحله به‌روزرسانی آن هستیم.

شایقی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه اولویت استان صنعت و صنایع دانش‌بنیان، کشاورزی و صنایع تبدیلی و توسعه گردشگری بود و بحث سرمایه‌گذاری اولویت برنامه‌ریزی استان بود و بحث مطالعات مقدم در چهار پهنه استان در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌غربی هم در ادامه این نشست اذعان داشت: بحث توسعه و تمایل استان ها برای توسعه یافتگی بحثی قدیمی و اساسی است و اگر اسم برنامه ششم تعادل و توازن منطقه‌ای باشد بی‌راه نخواهد بود.

حضرتی متذکر شد: وضعیت شاخص‌های توسعه در استان‌های مرزی بویژه منطقه دو مطلوب نیست به طوری که میانگین درآمد مالیاتی 31 استان کشور 300 هزار تومان است و در آذربایجان غربی 100 هزار تومان و در تهران سه میلیون تومان است.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان غربی میانگین درآمد سرانه از متوسط کشوری پایین است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.