اتحادیه اروپا در اولین سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و کشورهای ۱+۵ بیانیه‌ای را در این راستا صادر کرد.

بیانیه موگرینی در اولین سالگرد برجام / ایران باید مو به مو عمل کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، اتحادیه اروپا در اولین سالگرد برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و کشورهای 1+5 بیانیه‌ای را در این راستا صادر کرد که به شرح زیر است:

یک سال پس از به نتیجه رسیدن توافق تاریخی بر سر برنامه هسته‌ای ایران که در وین اتریش مورد توافق طرفین قرار گرفت، اتحادیه اروپا بسیار خرسند است تا اعلام کند که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اجرایی شده است. این امر نشان می دهد که با اراده سیاسی طرفین، ثبات قدم، دیپلماسی چندجانبه و راه حل های موثر، می توان گره از مشکلات بسیار سخت بگشاید.

اتحادیه اروپا تا زمانی که این توافق (برجام) به قوت خود باقی باشد به صورت فعال از اجرایی شدن موثر و کامل آن حمایت می‌کند، درست همانند قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد.

اتحادیه اروپا و اعضای آن تاکید کردند که ایران باید مو به مو به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل نماید و به صورت کامل به همکاری‌های به موقع خود با سازمان بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد. این سازمان همچنین از ایران درخواست کرده است تا اقداماتی مغایر با قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد انجام ندهد. اتحادیه اروپا همچنین حمایت خود را از مقام عالی و هماهنگ کننده این اتحادیه در کمیسیون های مشترکی که تحت این توافق (برجام) و به منظور کمک به سازمان بین المللی انرژی اتمی برای هماهنگی در زمینه بازرسی و راستی آزمایی پرونده هسته‌ای ایران انجام داد، اعلام کرد. پایبندی به تعهدات همه طرف های این توافق عنصر ضروری است برای ساخت مجدد اعتماد متقابل که باعث بهبود تدریجی روابط میان اتحادیه اروپا، کشورهای عضو آن و ایران می شود. این موضوع در ماه جولای سال گذشته توسط شورای روابط خارجی اتحاده اروپا نیز بیان شد.

اتحادیه اروپا متعهد شد تحریم‌های هسته‌‌ای که به این اتحادیه مربوط است همراه با اجرایی شدن برجام برداشته خواهند شد. در روز 16 ژانویه 2016 که روز اجرایی شدن توافق هسته‌ای بود، قرار بود زمانی که سازمان بین المللی انرژی اتمی تایید کند که ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا نموده است، تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با این توافق برداشته شوند. در همان روز یک اطلاعیه جامع در مورد رفع تحریم‌های ایران صادر شد تا شفافیت فعالیت‌های اتحادیه اروپا در یک محیط نظارتی جدید مشخص شود. این جزو تمایلات اتحادیه اروپاست که با برداشتن تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران در راستای منافع مردم این کشور گام بردارد.

اتحادیه اروپا تصدیق می‌کند که شفافیت در این پرونده که شامل رفع تحریم‌هاست کلیدی برای شروع تعامل دوباره و روابط بانکی و تجاری کاملی میان ایران و بانک های اروپایی است. اتحادیه اروپا در تلاش است تا روابط خود با بخش های خصوصی را به صورت فعال ادامه دهد و تمامی طرف های توافق هسته‌ای را ترغیب می کند تا به تلاش های خود در این رابطه ادامه دهند. برای ایران نیز که به دنبال برداشتن تحریم خود است این نکته نیز حائز اهمیت است که بتواند بر موانعی که مرتبط با سیاست های اقتصادی و مالی، محیط تجاری و قوانین حقوقی آن است غلبه کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری با ایران در این زمینه ها اعلام کرده‌اند.

اتحادیه اروپا مجددا به تعهدات خود برای توسعه روابط با ایران در زمینه های خاصی مانند تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری های صلح آمیز هسته‌ای، مهاجرت، محیط زیست، مبارزه با تهدیدات فرامنطقه‌ای مانند قاچاق مواد مخدر، همکاری های بشردوستانه، حمل و نقل، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و مسائل منطقه‌ای تاکید کرده است.

برجام به سود تمامی کشورهای منطقه است و فرصتی را برای توسعه همکاری های منطقه‌ای بوجود می آورد که همه باید قدر آن را بدانند. اتحادیه اروپا از تمامی طرف های این توافق می خواهد تا برای دستیابی  به یک محیط سازنده تلاش کنند و برای کاهش تنش ها کمک نمایند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.