قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: نشست خبری بررسی مشکلات الیت و پارک حاشیه‌ای پنجشنبه گذشته در شورای شهر بدون حضور مخالفان برگزار شد.

انتقاد رییس کمیسیون حمل و نقل شورا از "الیت"

در این جلسه ملتهب، رؤسای سه کمیسیون حمل و نقل، بودجه و اقتصادی به اضافه معاون حمل و نقل و ترافیک الیت و مدیر عامل این شرکت حضور داشتند.

تمام تلاش معاون حمل و نقل و کمیسیون‌های بودجه و اقتصادی بر توجیه فعالیت‌های الیت بود که در مقابل فیاضی، به عنوان مخالف، موضع گرفته بودند.

سید جلال فیاضی به عنوان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد با انتقاد از عملکرد الیت و حمایت شهرداری از این شرکت، بر اعتراضات مردم از الیت تأکید کرد.

«الیت» بیشترین اعتراض مردم از شهرداری

او در این خصوص گفت: باید بپذیریم بیشترین نارضایتی مردم از شهرداری به الیت بر می‌گردد؛ چنانکه معابر تحت پوشش الیت مورد اعتراض مردم است و این در حالی است که قرار شد طی 14 ماه گزارش معابر تحت پوشش الیت در اختیار شورا قرار بگیرد و بررسی شود اما هنوز هیچ گزارشی به کمیسیون ارایه نشده است.

او اظهار داشت: حتی نحوه اطلاع رسانی الیت در خصوص مبالغ کسر شده از مردم به موقع پیامک نمی‌شود که محل ابهام است.

فیاضی همچنین در اعتراض بر محاسبه بیشتر از نیم ساعت پارک خودرو بیان داشت: در مصوبه مجلس شورای اسلامی دقیقاً نوشته شده «مدیریت پارک‌های حاشیه‌ای برای توقف بیش از نیم ساعت...» در حالی که «همتا» اعلام کرده است چنانچه خودرویی بیش از نیم ساعت پارک کرد، نیم ساعت رایگان هم محاسبه گردد!

او خاطرنشان کرد: این یک اشکال حقوقی است که به دلیل داشتن ابهام «همتا» باید از مجلس استفسار کند.

وی یادآور شد: حتی اساسنامه الیت بین شهرداری و کمیسیون حمل و نقل محل اختلاف است چرا که از آنجایی که الیت به عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت کرد و اینک شهرداری سهام آن را خریداری کرده لذا باید اساسنامه تغییر نماید در حالی که شهرداری حاضر به تغییر اساسنامه نیست.

فیاضی با اعتراض بر نحوه جذب نیرو توسط الیت چند بار تأکید کرد که قرار نیست الیت به حیاط خلوت عده‌ای خاص تبدیل شود!

وی گفت: در سال‌های گذشته این شرکت حدود 300 نیرو را بدون فراخوان و طی فعالیت‌های قانونی فراخوان، به کارگیری کرده است.

فیاضی بر لزوم اعتمادسازی الیت در بین مردم تصریح کرد و گفت: الیت باید تلاش کند در چارچوب قانون کار کند، در خصوص منابع و موارد درآمدی و هزینه‌های عملکردش شفاف‌سازی نماید تا بی اعتمادی به الیت بین مردم فراگیر نشود.

اساسنامه الیت درست است

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌ها نیز در این زمینه اظهار داشت: الیت به عنوان یک شرکت تجاری شروع به کار کرد و به طبع یک شرکت نمی‌تواند بدون اساسنامه اقدام به فعالیت کند اما با وجودی که بخشی از سهام آن توسط شهرداری خریداری شد، قرار داریم آن را دوباره به بخش خصوصی واگذار کنیم از این رو بنا نداریم اساسنامه آن را تغییر بدهیم.

نخعی اضافه کرد: وقتی دولت اعلام کرد باید پول الیت به خزانه واریز شود سرمایه گذار دچار مشکل شد و نتیجه اختلاف بین شهرداری و الیت به مشارکت شهرداری در سهام این شرکت ختم شد. 

او اضافه کرد: باید تعداد معابر تحت پوشش الیت و درآمد حاصل از آن برای محاسبه آنچه باید به خزانه می‌رفت مشخص می‌شد و این ممکن نبود جز با مشارکت و نظارت شهرداری و شورای شهر .

به گفته او 90 معبر شناسایی شدند که قرار بود تا 113 معبر پیش برود.

وی یادآور شد: چنانچه نیم ساعت اول پارک خودروها رایگان محاسبه شود جنبه بازدارنده برای پارک طولانی ندارد؛ چرا که هدف از الیت ایجاد تعادل در پارک خودروها بود تا حاشیه خیابان‌ها برای عده‌ای خاص به حالت اختصاصی در نیاید.

او افزود: در حال حاضر 72 درصد حاشیه خیابان‌ها مجانی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

الیت فرصت شغلی ایجاد کرد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تأیید این موضوع بیان کرد: این اقدام سبب شده شهروندانی که در معابر پرتردد شهر امکان پارک خودرو را در گذشته نداشتند، امروز دیگر به راحتی در این معابر جای پارک پیدا کنند.

سهیلی اضافه کرد: در حال حاضر مردم تنها 25 درصد هزینه الیت را پرداخت می‌کنند.

به گفته سهیلی راه‌اندازی شرکت الیت برای مدیریت پارک حاشیه‌ای معابر مشهد برای حدود 350 نفر از پارکبانان فرصت شغلی ایجاد کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: طبق قانون درآمدهای حاصل از شرکت الیت باید صرف توسعه پارکینگ در شهر مصرف شود.

سهیلی در زمینه میزان درآمدزایی شرکت الیت اظهار داشت: از ابتدای فعالیت شرکت الیت تاکنون این شرکت درآمدزایی نداشته!

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه موضوع رفاهی کارکنان و پارکبانان شرکت الیت اظهار داشت: در حال حاضر مبلغ یک میلیارد تومان از بودجه شرکت الیت برای ارایه تشویقی به پارکبانانی که عملکرد بهتری دارند در نظر گرفته شده که هنوز پرداختی انجام نشده است!

او با اشاره به جمعیت 700 نفری کارکنان الیت یادآور شد: این مبلغ در طول یک سال به پارکبانها پرداخت می‌شود.

الیت از مرم مشهد طلبکار شد!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز تصریح کرد: شهرداری نگاه درآمدزایی به الیت ندارد و الیت هزینه هایی دارد که باید از مردم تأمین کند نه اینکه باری باشد بر دوش شهرداری.

غلامزاده گفت: هر آنچه در خصوص الیت در حال انجام است طبق مصوبات شورای شهر است که نمایندگان مردم هستند.

او بیان کرد: کارهای خوبی در الیت انجام شده و مدیریت آن تا کنون طبق ضوابط بوده هر چند مشکلات را هم انکار نمی کنیم و در حال رصد مشکلات هسستیم تا از میزان نارضایتی‌ها بکاهیم.

مدیر عامل شرکت الیت در این نشست به خبرنگاران گفت: الیت از مرم مشهد 10 میلیارد تومان طلبکار است.

هاشم زادگان اظهار داشت: در حالی که مردم حاضر به پرداخت بدهی خود نیستند، الیت مجبور به وصل آن برای انجام ماموریت هایش است.

او اذعان داشت: چنانچه مردم بدهی‌های خود را پرداخت نکنند به طبع الیت باری می‌شود بر دوش شهرداری.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.