قدس ‌آنلاین/ فاطمه معتمدی: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین کارگروه توسعه دولت الکترونیک خراسان رضوي با بیان اینکه مدیون زائران امام رضا(ع) هستیم، افزود: میهمانان امام مهربانی‌ها باید در سفر به مشهد از همه امکانات که بخشی از آن مربوط به حوزه آی سی تی است، برخوردار شوند.

ضرورت انتقال سرورهای «تلگرام» به داخل کشور

* انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص بحث انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور باتوجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور و اولتیماتوم داده شده به تلگرام مبنی بر قطع آن در صورت انتقال نیافتن سرورها به داخل ایران اذعان داشت: سیاست دولت، شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری این است که اهتمام ویژه‌ای دنبال شود تا مردم از اینکه حریم خصوصی و اطلاعات آنان در فضای مجازی حفظ می‌شود، اطمینان داشته باشند.

واعظی افزود: تمام تلاش دولت، دستگاه‌های نظارتی و وزارتخانه معطوف بر این است که این اطمینان ایجاد شود که حریم خصوصی کاربران فضای مجازی حفظ شود.

وی اضافه کرد: البته این نگرانی نیز همواره وجود دارد که نمی‌توان درخصوص آن دسته از شبکه‌های اجتماعی که سرور آنان در خارج از کشور قرار دارد، در راستای حفظ حریم شخصی اطلاعات کاربران فضای مجازی این اطمینان راداد. لذا سیاست ما، دولت و شورای عالی فضای مجازی کشور بر این است که شبکه‌های اجتماعی که سرور آن در داخل کشور است، مورد حمایت و توجه ویژه قرار گیرند تا بتوان به مردم و استفاده کنندگان از این شبکه‌های داخلی این اطمینان را داد که حریم خصوصی اطلاعات آنان در فضای مجازی حفظ می‌شود.

وی افزود: درخصوص تلگرام ذکر این نکته ضروری است که از سوی مرکز ملی فضای مجازی پیش نویس به شورای عالی فضای مجازی ارایه شد و تاکنون درخصوص دو بند آن جلساتی برگزار و بحث و بررسی شده است، اما هنوز بحث کامل نشده است.

وی ادامه داد: وقتی مصوبه ابلاغ شود، وزارت ارتباطات و فناوری حسب وظایف عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نامه نگاری وزارت ارتباطات و فناوری برای انتقال سرورها به داخل ایران یادآور شد: معمولاً ارتباطی بین بخش بین المللی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همه بخش‌هایی که به نوعی درخارج از کشور با ایران فعالیت دارند، وجود دارد که تلگرام نیز می‌تواند، یکی از آنان باشد.

وی درباره صحت و سقم تقسیم بندی کاربران تلگرام به فعال و غیرفعال و رایگان بودن تعرفه برای کاربران فعال با نشان آبی و اخذ تعرفه از کاربران کم فعال به خبرنگار ما گفت: چنین چیزی را نشنیده‌ام، نه از سوی تلگرام و نه از هیچ شبکه اجتماعی دیگری که قرار باشد، مشتریان خود را طبقه بندی کنند.

* اطمینان وزیر به مردم

وزیر در جمع خبرنگاران درخصوص لو رفتن اطلاعات مردم از طریق ایرانسل و برخورد وزارت ارتباطات با فرد خاطی اظهار داشت: حفظ اطلاعات مردم یکی از موضوعات جدی است که همه از جمله اپراتورهای تلفن همراه اعم از ایرانسل، همراه اول و رایتل ملزم به پایبندی به آن و حفظ اطلاعات مردم هستند.

وی ادامه داد: به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری به مردم اطمینان می‌دهم که اطلاعاتی که از آنان از طریق این اپراتورها ذخیره می‌شود، ضریب امنیت آن بالاست و دسترسی به آن از طریق هک میسر نیست.

وی با بیان اینکه موضوع جدیدی رخ نداده است، یادآور شد: اتفاقی در گذشته رخ داد که البته قوه قضاییه با آن شدیداً برخورد کرد. حالا بخشی از این اطلاعات قدیمی توسط فردی در تلگرام گذاشته شد.

وی درخصوص برخورد با این مسأله تصریح کرد: آن بخش که مربوط به تلگرام بود، مسدود شد و پلیس فتا نیز بنا به وظیفه خود برای برخورد با فرد خاطی وارد کار شد.

* مصوبه اجرا نشده در خراسان رضوي

وی درباره مصوبه مجلس در سال 92 درخصوص عقد قرارداد دایمی در حوزه کارگزاران مخابرات روستایی که در خراسان رضوي اجرا نمی‌شود، گفت: این مسأله از طریق یکی از کمیسیون‌های مجلس شوراي اسلامي نیز مطرح شد که این مصوبه قانونی در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور اجرا می‌شود، در خراسان رضوي یا اجرا نشده و یا کامل عملیاتی نشده است.

واعظی ادامه داد: تأکید وزارت این است که باید وفق قانون عمل شود که این موضوع به استان هم تأکید شده است.

وی با بیان اینکه هیچ تفاوتی بین خراسان رضوي با سایر استان‌های کشور درخصوص کارگزاران مخابرات روستایی وجود ندارد، گفت: این مصوبه قانونی باید در استان هم اجرا شود.

* اقدام تخلف گونه اخذ تعهد از مردم

وی درخصوص اخذ تعهد از متقاضیان تلفن ثابت در مشهد مبنی برپرداخت افزایش تعرفه با اینکه هنوز مصوبه افزایش تعرفه تلفن ثابت به 200 هزار تومان برای اجرا ابلاغ نشده است، یادآور شد: تعهد گرفتن از مردم درست نیست. مصوبه از زمانی که ابلاغ می‌شود، لازم اجراست، لذا اگر چنین تخلفی در خراسان رضوي و یا در دیگر استان‌های کشور انجام شود، حتماً رسیدگی می‌شود.

وی درباره احتمال پرداخت‌های نجومی و فیش‌های حقوقی بالا در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: باید گفت، این وزارتخانه با توجه به اینکه پست بانک نیز متعلق به آن است، هیچ مشکلی درخصوص فیش‌های حقوقی نجومی ندارد و صحبتی که اخیراًَ درخصوص بانک مطرح شد، شدیداً مورد اعتراض ما و پست بانک است.

وی تصریح کرد: همه مدیران و مجموعه تحت نظارت وزارت ارتباطات و فناوری که حقوق خود را از طریق وزارتخانه دریافت می‌کنند، مشکلی ندارند و از پرداخت‌های نجومی در این وزارتخانه خبری نیست.

 

 

* پیگیری تعهدات مشهد 2017

وی درخصوص تعهدات این وزارتخانه درخصوص رویداد مهم مشهد 2017  تصریح کرد: در این زمینه برای وزارت ارتباطات 13 پروژه تعریف شده است که باید با کمک اپراتورها و دیگر شرکت‌های حوزه مخابرات محقق شود.

وی با تأکید بر اینکه به شخصه پیگیر اجرای پروژه‌های وزارت در حوزه مشهد 2017 هستم، خاطرنشان کرد: اعتبار اجرای این پروژه‌ها 34 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی در ادامه درخصوص کریدور علمی و فناوری خراسان رضوي نیز یادآور شد: تحقق این اقدام، کار بسیار بزرگی خواهد بود که بخشی از وظایف آن مربوط به حوزه آی سی تی است، لذا هرآنچه در این خصوص برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه ریزی شود، انجام خواهیم داد.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه ایجاد شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور دنبال می‌شود، اذعان داشت: در این خصوص تاکنون گام‌های مهمی به عنوان یک پروژه ملی برداشته شده است که در این سفر نیز مرکز تبادل ترافیک داده‌ها در مشهد شیراز و تبریز پس از تهران راه اندازی شد.

 

* آی سی تی حوزه پیش ران توسعه

این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: این شبکه و مرکز بستری را فراهم می‌کند تا اپراتورها، شرکت‌ها و تولیدکنندگان مختلف محتوای داخلی بتوانند، خدمات و اپلیکیشن‌های بومی و داخلی را تولید و آن با تعرفه پایین و سرعت بالا در اختیار مردم قرار دهند.

وی اضافه کرد: نگاه ما در حوزه آی سی تی برخلاف گذشته، تلفن و اینترنت به عنوان تنها تسهیل زندگی مردم نیست، بلکه آی سی تی اکنون در کشورهای پیشرفته به عنوان بخش پیشران توسعه است و ما نیز چاره‌ای جز حرکت به این سمت برای تحقق توسعه در همه بخش‌ها از جمله کشاورزی، صنعت، تجارت و آموزش نداریم.

 

* پاسخ به تهدیدات

وی با اشاره به عقب ماندگی کشور در حوزه آی سی تی تصریح کرد: آی سی تی بویژه بحث اینترنت و فضای مجازی برای کشور هم فرصت و هم تهدید تلقی می‌شود و البته همه مجموعه‌ها از جمله وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و اپراتورها به دنبال افزایش فرصت‌ها و کاهش تهدیدات این فضا هستند که به طور مشخص راه اندازی مرکز تبادل ترافیک داده‌ها در مشهد، تبریز، شیراز و تهران در راستای شبکه ملی اطلاعات به طور دقیق برای پاسخ دادن به تهدیدات حوزه اینترنت و فضای مجازی است.

 

* مجوز راه اندازی 170 دفتر آی سی تی

استاندار خراسان رضوي نیز اظهار داشت: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان بیش از هزار و 700 نقطه به دولت الکترونیک وصل است که امید است، این عدد به 4 هزار نقطه برسد.

رشیدیان با اشاره به اقدامات انجام شده در استان در حوزه آی سی تی از جمله توسعه فیبر نوری و شبکه انتقال افزود: دهیاری‌ها یکی ازنقاط مهم است که ارتباطات سریع آنان با مراکز تصمیم گیری می‌تواند، نقش مهمی در راستای تحقق دولت الکترونیک داشته باشد.

وی باتأکید بر اینکه همچنین دولت الکترونیک برای سالم سازی فضای اداری و اقتصاد کشور، ارتباطات، جلوگیری از رانت خواری و سوءاستفاده احتمالی می‌تواند، مؤثر باشد، اضافه کرد: در خراسان رضوي تلاش شد، دفاتر آی سی تی به عنوان پیشخوان دولت در روستاها نهادینه شود که در این خصوص بیش از 400 موافقتنامه امضا شده و از این بین 170 تا مجوز راه اندازی دریافت کرده‌اند.

 

* روستاهای 150 خانواری فاقد تلفن ثابت

نماینده مردم سبزوار در مجلس نیز با اشاره به جمعیت 6 میلیون ساکن، حدود 30 میلیون زائر و فرصت‌هایی مانند دسترسی به آسیای میانه خراسان رضوي اظهار داشت: با این حال گلایه‌های فراوانی درخصوص مخابرات در بین مردم وجود دارد.

سبحانی فر با اشاره به واگذاری مخابرات به بخش خصوصی افزود: از آن زمان توسعه و ایجاد دفاتر و خدمات آن مغفول مانده است، به طوری که هم اکنون روستاهایی با بیش از 100 تا 150 خانوار در خراسان رضوي هستند که همچنان ازتلفن ثابت برخوردار نیستند، در حالی که اکنون صحبت از تلفن ثابت در روستاهای بیش از 20 خانوار می‌شود.

* اتصال 70 درصدی روستاها به اینترنت

وی با اشاره به اینکه تا قبل از دو سال گذشته، اکثر روستاهای استان به اینترنت متصل نبودند، اضافه کرد: اکنون 70 درصد روستاها به اینترنت دسترسی دارند، اما باید پرسید چه اتصالی؟ در حالی که باید این امکان و فرصت با سرعت بیشتری در روستاها مدنظر باشد و روستاییان بتوانند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سال‌هاست، روستاها هیچ گونه توسعه‌ای نداشته، در حالی که متناسب با جمعیت، افراد متقاضی تلفن ثابت هستند، گفت: این مسأله سبب شده است، گاه تلفن ثابت در روستاها با رقم‌های بیش از 500 هزار تومان خرید و فروش شود، لذا باید این مشکل مردم حل شود.

وی ادامه داد: در بخش تلفن همراه نیز انتظار می‌رود، اپراتورها براساس تعهدات، پروانه فعالیت اقدام کنند و صرفاً در ماه‌های پردرآمد حضور نداشته باشند، بلکه به مناطق کم برخوردار و کم درآمد نیز برده شود. هم اکنون برخی روستاها با 3 تا 4 هزار نفر جمعیت نیز پوشش کامل شبکه‌های موبایلی تلفن همراه اول، ایرانسل و رایتل را ندارند.

* انحراف پست بانک از وظایف

وی با بیان اینکه رسالت پست بانک سرویس دهی به روستاهاست، گفت: با این حال تمرکز این بانک اکنون متوجه شهرهاست، در حالی که این انحراف از وظایف است و باید در شهرستان‌ها شعبه زیادی داشته باشند. ضمن اینکه ناهمخوانی بین پست، پست بانک و اختلافاتی که گاه در این خصوص دیده می‌شود. مانع از ارایه خدمات شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به خدمات خوبی که طی این دو سال از سوی وزارت ارتباطات در استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: با این حال با همه سرمایه گذاری‌های انجام شده خراسان رضوي در بین 31 استان کشور در جایگاه و رتبه 10 قرار دارد، در حالی که با توجه به ظرفیت‌ها باید حداقل در جایگاه سوم قرار داشته باشد. ضمن اینکه هم اکنون برخی از شهرها هنوز به فیبر نوری متصل نیستند.

* هزینه کرد 15 میلیارد تومانی

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری در امور زیرساخت‌های ارتباطی نیز اظهار داشت: بیش از 15 میلیارد تومان هزینه شده تا بتوان در شماری از روستاهای خراسان رضوي تلفن خانگی و ارتباطات تلفن ثابت برقرار کرد.

خسروی با اشاره به اینکه دو پروژه بزرگ برای این مسأله در کلان کشور تدارک دیده شده است، اذعان داشت: در پروژه اول از 25 هزار روستا بیش از 20 خانوار کشور، سهم خراسان رضوي هزار و 855 روستاست که اینترنت پرسرعت و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات برای هزار و 625 روستا در این سفر افتتاح شد. از مجموع 2 هزار و 24 روستای بیش از 20 خانوار جمعیت استان 230 روستا باقی مانده است که تا پایان شهریور ماه این تعداد نیز به این فرصت و امکان دست می‌یابند.

وی با بیان اینکه مناقصه برای 18 هزار روستا در کلان کشور نیز برگزار شده است، سهم استان از این شمار را 858 روستا اعلام کرد و گفت: تا پایان سال جاری در تمامی روستاهای بیش از20 خانوار امکان ارتباطات اینترنتی برقرار و به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

وی اضافه کرد: با اجرای این دو پروژه بزرگ تمامی روستاهای کشور تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات و اینترنت قرار می‌گیرند.

لازم به ذکر است، در سفر وزیر اطلاعات و فناوری چندین پروژه زیرساختی از جمله مرکزتبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات مشهد و اینترنت پرسرعت در هزار و 625 روستای استان و نیز وای فای به بهره‌برداری رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دهنوی IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    0 0
    فکر نمیکنم مهم باشه.اخه شبیه تلگرام برنامه های زیادی هست که بعضا از تلگرام بهتره.مشکل اینجاست که تلگرام جای خودش رو باز کرده توی اجتماع ایران.اما در کل مهم نیست