مسابقه‌ طراحي موكب با هدف طراحي يك موكب بزرگ براي خدمت‌‌رساني به زائرين حسيني در ورودي شهر كربلا به همت "بنياد فرهنگي تولي" به عنوان برگزاركننده و "نشريه‌ آنلاين معماري ما" به عنوان دبير اجرايي برگزار مي‌شود.

مسابقه طراحي موكب براي زائران حسيني

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، مسابقه‌ طراحي موكب به منظور طراحي يك موكب بزرگ براي خدمت‌‌رساني به زائران حسيني در ورودي شهر كربلا برگزار مي‌شود.

بنابراين گزارش از شركت‌‌كنندگان درخواست مي‌‌شود در زمينه‌ طراحي يك موكب زيارتي، شامل كليه‌ فضاهاي مورد نياز پيشنهادي و همچنين ايده‌‌هايي كه مي‌‌توانند باعث متفاوت شدن موكب شوند ايده‌‌پردازي كنند و به الزامات فضايي تحقق ايده‌‌هاي مطرح شده بيانديشند. شركت‌‌كنندگان بايد در راستاي نيازسنجي براي دستيابي به فضاهاي مورد نياز يك موكب در سايت مورد بررسي، طراحي كلي فضاهاي لازم و همچنين ايده‌‌هاي منحصر به فرد براي شاخص ساختن موكب و القاي كيفيات مثبتي كه در نظر طراحان شركت‌كننده نقش خواهد بست گام بردارند.

از سوي ديگر براي استفاده‌ سالانه از موكب با توجه به موقوفه بودن زمين بايد طراحي به گونه‌‌اي انجام گيرد كه بهره‌‌وري انرژي در فضاها به صورت حداكثري باشد. در اين مسير استفاده از ظرفيت هاي انرژي هاي نو و نيز توجه به ملاحظات بومي و بستر ساختمان موكب پيشنهاد مي‌‌شود. سناريويي كه براي خدمت به زائران در طول سال تعريف شده‌است، چهار شب ميزباني رايگان از هر زائر در طول يك سال است. همچنين از آنجا كه اين زائرسرا توسط ايرانيان در مسير زيارت امام حسين(ع) و در بين صدها موكب بومي ديگر احداث مي‌شود، توجه به هويت معماري اسلامي ايراني از مطالبات طراحي است.

اين زائرسرا بايد به گونه‌‌ا‌ي طراحي شود كه كاربري مناسب را جهت استفاده‌ مطلوب و كارآمد زائران مسير پياده‌‌روي در ايام اربعين و همچنين زائران مهمان در طول ايام سال، دارا باشد.

در طراحی این موکب ضروری است خوابگاه‌ها و سالن هاي استراحت با حداقل ظرفيت 2 هزار نفر با تيپ‌بندي متنوع، مسجد با ظرفيت يك هزار نمازگزار، سالن همايش با ظرفيت 500 نفر، آشپزخانه با ظرفيت پخت براي 5 هزار نفر، سرويس هاي بهداشتي با ظرفيت 120 چشمه، پاركينگ با ظرفيت 100 واحد اتوموبيل، فضاهاي خدماتي به تعداد كافي در نظر گرفته شود.

پس از پایان ارزیابی ها به صاحب ایده نخست 3 ميليون تومان، صاحب ايده دوم، 2 ميليون تومان، صاحب ايده سوم، يك ميليون تومان و صاحبان ايده‌هاي چهارم تا دهم، 200 هزار تومان اهدا خواهد شد، همچنین به تمامي برگزيدگان علاوه بر جوايز، لوح يادبود اهدا خواهد شد.

شرايط شركت در مسابقه براساس موضوع و شيوه‌ ارائه‌ آثار، تمركز اين مسابقه بيش از همه بر گروه معماران (دانشجويان، اساتيد، حرفه‌مندان و...) است كه انتظار مي‌‌رود ذهني خلاق و ايده‌‌پرداز داشته باشند، اما شركت در مسابقه منحصر به اين اشخاص نيست و هيأت برگزاري مسابقه پذيراي آثار فارغ‌التحصيلان، شاغلان، دانشجويان و حرفه‌‌مندان ساير رشته‌‌ها و نيز كليه‌ي افرادي كه علاقه به ايده‌‌پردازي دارند، خواهد بود.

علاقه‌مندان به ثبت‌نام در بازه‌ زماني مشخص شده در جدول زمان‌‌بندي، از طريق همين سايت (نشريه‌ي الكترونيكي معماري ما) اقدام به تكميل فرم و طي مراحل ثبت‌نام مي‌‌كنند. پس از ارسال فرم، يك ايميل حاوي كد شركت‌كننده و تاييديه‌ ثبت‌نام براي داوطلب ارسال خواهد شد. درصورت نياز به طرح پرسش، داوطلبان مي‌‌توانند از طريق همان ايميل نسبت به طرح موضوع و دريافت پاسخ اقدام فرمايند. در نهايت تحويل آثار شركت‌كنندگان نيز به صورت ديجيتالي و از طريق ايميل مذكور صورت خواهد گرفت.

شركت در مسابقه به‌ صورت گروهي يا انفرادي بلامانع است. در صورت تصميم بر شركت گروهي، يك نفر از اعضا در مقام نماينده‌ گروه اقدام به تكميل فرم و برقراري ارتباط كند. از آنجا كه هر يك از آثار تنها با كد شركت‌كننده شناخته خواهند شد، لازم است در زمان تكميل فرم پس از مشخص كردن نحوه‌ مشاركت، نام ساير اعضاي گروه نيز ذكر شود.

ثبت‌نام و ارسال آثار از 15 تيرماه از طريق وبلاگ معماري ما آغاز و تا پايان 15 مردادماه ادامه خواهد داشت، همچنین علاقه مندان تا پايان 31 مرداد مهلت دارند آثار خود را به سایت http://memarima.ir  ارسال کنند. این در حالی است که نتايج و اهداي جوايز 15 شهريورماه از طريق وبلاگ معماري ما، اعلام خواهد بود.

شيت‌ها در مسابقه به صورت ديجيتالي و با بياني گرافيكي به معرفي "نيازسنجي انجام گرفته، كاربريهاي درنظر گرفته شده، طراحي كلي موكب و تشريح ايده‌ مورد نظر، تعيين جوانب آن ايده و احيانا بيان الزامات فضايي مورد نياز "بپردازد.

نحوه‌ شيت‌‌بندي و عناصر مورد استفاده در اين شيت ها آزاد و منوط به بيان شايسته‌ هر ايده خواهد بود. پيشنهاد مي‌شود به دليل ديجيتالي بودن داوري آثار، با توجه به عدم محدوديت تعداد شيت، از به كارگيري محتواي ريز و ناخوانا خودداري شود.

شایان ذکر است، هر شرکن کننده پنج پرسپكتيو (ديد پرنده و ديد انساني از فضاهايي كه طرح شما را بهتر معرفي كند)، سايت پلان (نمايش فضاها، جانمايي فضاها در سايت) و دياگرام هاي لازم جهت تشريح ايده‌‌ها و فضاها را به سایت مورد نظر ارسال کند.

در نهايت يك متن مختصر با 400 تا 500 كلمه كه به تشريح ايده و نيازسنجي صورت گرفته مي‌‌پردازد. اين متن بايد سير دست‌‌يابي به ايده‌‌ها و وجه مشخصه‌ هريك را براي داوران بسط دهد. ( متن به صورت فايل word به شيت ها ضميمه مي‌شود.)

ارائه‌ آثار به صورت شيت‌‌بندي در سند ديجيتال ضميمه شده خواهد بود و براي شركت در مسابقه نيازي به پرينت و شاسي كردن آثار نيست. دبيرخانه مسابقه به صورت آنلاين سندهاي شما را دريافت خواهد كرد.

این مسابقه در سطح ايده‌‌يابي خواهد بود و «بنياد فرهنگي تَوّلي» به عنوان برگزاركننده و «نشريه‌ آنلاين معماري ما» به عنوان دبير اجرايي، مسئوليت برگزاري مسابقه را برعهده دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.