قدس آنلاین –اراک –الهه موحد: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: قنات ابراهیم آباد اراک با قدمت ۸۰۰ ساله به عنوان اولین اثر جهانی این استان در یونسکو ثبت شد.

قنات ابراهیم آباد اراک اولین میراث تاریخی استان مرکزی و بیستمین اثر تاریخی کشور ثبت جهانی شد

سید محمد حسینی افزود: پیگیری کار ثبت جهانی قنات روستای ابراهیم آباد اراک از سال ها قبل کلید خورده بود و با سفر یاموچی کازویا نماینده و بازرس سازمان یونسکو در سال گذشته به استان مرکزی، این اثر فرهنگی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت.
وی اظهار کرد: با ثبت قنات ابراهیم آباد در سازمان یونسکو، اولین میراث تاریخی استان مرکزی و بیستمین اثر تاریخی کشور در فهرست آثار تاریخی جهانی جای گرفت و این مهم قدر و ارزش داشته های تاریخی این خطه را نشان می دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: پرونده قنات های ایران برای ثبت جهانی سه سال قبل به یونسکو ارسال شد که بر این اساس 11 رشته از میان 32 هزار رشته قنات ایران به عنوان قدیمی ترین قنوات شناسایی شدند.
حسینی یادآور شد: قنات ابراهیم آباد اراک جزء قدیمی ترین قنات های کشور است که تاریخچه آن به قرن ششم و هفتم هجری قمری بازمی گردد.
وی ادامه داد: پیگیری مراحل ثبت جهانی سه اثر تاریخی استان شامل بازار تاریخی اراک، مسجد جامع ساوه و خانه تاریخی امام خمینی(ره) خمین نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
مشاور معاون سازمان میراث فرهنگی کشور نیز پیش از این گفته بود: قنات ها یکی از مصادیق نبوغ ایرانی در مدیریت آب به ویژه در نواحی کم بارش و خشک است که وجود آنها از قرن ها پیش بیانگر غنای فکری و فرهنگی و اصالت تمدن ایرانی است
سید هادی احمدی افزود: در پی مطالعات گسترده، 11 قنات کشور به دلیل شاخص های متعدد نظیر قدمت، مرمت و نحوه نگهداری از بین 36 هزار رشته قنات سراسر کشور نامزد ثبت میراث جهانی شدند و قرار گرفتن قنات ابراهیم آباد اراک در این لیست نشانگر اصالت و شانیت فرهنگی و تاریخی آن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.