قدس آنلاین/ایلام/غلامرضا محمدمرادی/سعدیه کرمی: یکی از دغدغه های همیشگی اولیاء و دانش آموزان در ایام ثبت نام در مقاطع تحصیلی جدید ( بویژه دوره دوم متوسطه)، پذیرش در رشته های خاص و نام نویسی در مدارس خوشنام بوده و هست. به گزارش قدس آنلاین از ایلام، با تغییر در روند تحصیلی دانش آموزان در سنوات اخیر، بیشتر اولیاء و دانش آموزان هنوز با این جریان آموزشی جدید آشنا نشده اند و بیشتر اوقات و در زمان ثبت نام با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

چالشی به نام هدایت تحصیلی و ثبت نام در ایلام!

به گزارش قدس آنلاین از ایلام، اگر در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به برخی مدارس در استان ایلام مراجعه شود، به وضوح مشاهده خواهد شد که اولیاء و دانش آموزان پایه اولی ( خصوصاً پایه اول متوسطه دوم ) با چه مشکلات و گرفتاری هایی برای ثبت نام مواجه هستند و عوامل اجرایی مدرسه نیز با چه حجمی از تقاضا و مراجعه، دست و پنجه نرم می کنند.

برای بررسی این وضعیت بغرنج و فراروی اولیاء و دانش آموزان، نظر تنی چند از اولیاء، دانش آموزان و مسؤلان را جویا شده ایم که از نظر مخاطبان می گذرد:

* صف آرایی برای ثبت نام در رشته تجربی!

یکی از اولیاء دانش آموزان که برای ثبت نام فرزندش بسیار خسته و مستأصل به نظر می رسد، در این باره  با آه و افسوس می گوید: فرزندم جزء دانش آموزان ممتاز متوسطه اول بوده و تصویر ایشان به عنوان دانش آموز برتر هنوز بر سر درب مدرسه قبلی خودنمایی می کند، اما متأسفانه چندین روز است که برای ثبت نام در پایه اول متوسطه دوم و در رشته علوم تجربی، به چندین مدرسه مراجعه می کنم و تا کنون پاسخ اقناع کننده ای دریافت نکرده ام.

وی با بیان اینکه بنا به گفته برخی مدیران، در بعضی مدارس سطح شهر، برای یک کلاس 30 نفره بیش از 300 نفر با معدل های بالا ثبت نام کرده اند، اظهار می دارد: متأسفانه صف آرایی عجیبی برای ثبت نام در یک رشته خاص در مدارس به چشم می خورد و اغلب دانش آموزان ممتاز و اولیاءشان دوست دارند که زمینه ثبت نام در رشته تجربی و در بهترین مدارس برای شان فراهم گردد.

این شهروند ایلامی با اشاره به اینکه بر اساس شرایط و ضوابط ثبت نامی جدید و بر مبنای برگه هدایت تحصیلی، بیشتر خانواده ها برای نام نویسی فرزندانشان در مدارس و رشته های خاص، دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده اند، می افزاید: متأسفانه امروزه چنان انگیزه و احساسی در برخی اولیاء ایجاد شده است که خیال می کنند تنها راه نجات و سعادت فرزندانشان، تحصیل در رشته علوم تجربی است و همین افکار موجب شده است که حتی دانش آموزانی که پایین ترین حد امتیاز را برای ورود به رشته تجربی کسب کرده اند، در صف های طویل نام نویسی به انتظار بنشینند.

وی فرهنگ سازی و بستر سازی مناسب از سوی متولیان امر برای توجیه اولیاء ودانش آموزان برای گرایش به ثبت نام در دیگر رشته های فنی و نظری را خواستار می شود و بیان می دارد: در یک برنامه زمانی کوتاه مدت نمی توان نگرش ها را بطور کلی تغییر داد اما با برنامه ریزی مناسب در طول سال تحصیلی و با افزایش مدارس و ظرفیت کلاس ها برای برخی رشته های خاص همچون علوم تجربی، می توان دغدغه اولیاء و دانش آموزان را تا حدودی کاهش داد.

* اطلاع رسانی ضعیف؛ هدایت اجباری به سوی مدارس غیر انتفاعی!

دانش آموزی که بسیار از این وضعیت ناراحت است، با بغض و آه و ناله می گوید: با این اجبار در انتخاب رشته تحصیلی، تمام رؤیاهایم به باد رفت و اکنون مجبورم درسی را بخوانم که هیچ علاقه ای به آن ندارم.

وی که از گفتن نام خود طفره می رود، در ادامه می افزاید: با شور و شوق خوبی به مدرسه می رفتم و در کنار دوستانم به خوبی درس می خواندم اما با این رویکرد جدید، دیگر مدرسه رفتن و تحصیل برایم هیچ جذابیتی ندارد.

این دانش آموز که به زعم خودش، تمام رشته های تحصیلی اش پنبه شده اند، یادآور می شود: بیشتر همکلاسی هایم با این معضل مواجه و برای ثبت نام همچنان بلاتکلیف و سردرگم مانده اند و ای کاش قبلاً و از طریق رسانه های دیداری و شنیداری، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی لازم به عمل می آمد تا مردم سرگردان و به مدارس مختلف پاسکاری نمی شدند.

وی با اشاره به اینکه شاید یکی از دلایل حادث شدن این مشکلات ثبت نامی، هدایت اجباری دانش آموزان به سوی مدارس غیر دولتی و غیر انتفاعی، سودجوئی این مدارس از وضعیت پیش آمده و خداحافظی مردم با آموزش و پرورش رایگان باشد، خاطرنشان می سازد: امروزه شهریه مدارس غیر دولتی چنان کمرشکن و سرسام آور است که کسی جرأت حضور و ثبت نام در این مدارس را ندارد که لازم است چاره اندیشی شود.

* مشکلات کنونی هدایت تحصیلی؛ ماحصل سوء مدیریت گذشته!

مدیر یکی از دبیرستان های شهر ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این نابسامانی در انتخاب رشته پایه اول متوسطه دوم، ناشی از سوء مدیریت در سال های گذشته است، می گوید: برای سامان دادن به آینده شغلی دانش آموزان و فرزندان بایستی نیازهای کشور نیز مدنظر قرار گیرد و توازن مناسبی در رشته های دبیرستان برقرار شود.

احمد سلیمانی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد دانش آموزان متقاضی رشته تجربی اند و این یک نیاز کاذب است و متأسفانه آینده فارغ التحصیلان این رشته مبهم است، می افزاید: اگر این میزان از متقاضیان در این رشته ثبت نام کنند در آینده برای یافتن شغل با مشکل فراوانی روبرو خواهند شد و به همین دلیل در سایر رشته ها و تخصص ها با کمبود مواجه خواهیم شد.

وی به سهمیه یک کلاسه هر دبیرستان در رشته تجربی در سالجاری اشاره می کند و اظهار می دارد: این میزان سهمیه تقریباً مشابه سال گذشته است و هر چند اندکی کاهش یافته است، اما به این علت موضوع بسیار پیچیده شده که امسال برای اولین بار انتخاب رشته در ابتدای ورود به متوسطه دوم صورت می گیرد و دانش آموزان پس از گذراندن پایان متوسطه اول و در ورود به متوسطه دوم، مجبور به انتخاب رشته می شوند که این فرایند جدید برای دانش آموزان، اولیاء و حتی همکاران شاغل در مدارس، نامأنوس است.

مدیر دبیرستان شهید مفتح با تأکید بر اینکه بهتر است با نگاه به افق توسعه همه جانبه استان و کشور در زمینه های مختلف همچون صنعت، کشاورزی، بهداشت و ...؛ به هدایت تحصیلی و ثبت نام دانش آموزان بپردازیم، خاطرنشان می سازد: علاقه دانش آموزان به تحصیل در یک رشته نیز مهم است و کنار هم گذاشتن علایق و نیازهای مهم جامعه در کنار هم نیز بسی سخت و مشکل است.

احمد سلیمانی در پایان تصریح می کند: مدیران و مسئولان آموزش و پرورش نیز خود دانش آموز دارند و دغدغه اولیاء را بدرستی درک می کنند، هر چند ممکن است اشتباه داشته باشیم و تمام نیازها و سلایق را نتوانیم لحاظ کنیم اما در تلاش هستیم تا رضایتمندی اولیاء و دانش آموزان را به خوبی حاصل نماییم.

* هدایت تحصیلی بر اساس نظام 6. 3. 3 صورت می گیرد!

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان در سال اول متوسطه دوم، بر اساس امتیازهای تعیین شده و بر مبنای فرمول خاصی که شامل نمرات کسب شده سال سوم دوره متوسطه اول است، صورت می گیرد، می گوید: در سالجاری ظرفیت ثبت نام دانش آموزان در رشته تجربی بیش از 30 درصد، رشته های انسانی و ریاضی بیش از 20  درصد و رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش بیش از 40 درصد تعیین شده که دانش آموزان بر حسب نمرات علمی و امتیازات کسب شده، در رشته های مختلف ثبت نام می شوند.

علی بیرانوند با اشاره به اینکه متقاضیان رشته علوم تجربی در استان بیش از 60 درصد و بسیار بیشتر از ظرفیت و امکانات مدارس استان است، اظهار می دارد: از والدین و دانش آموزان تقاضامندیم که در انتخاب رشته دقت لازم را داشته باشند و تنها بعلت علاقه، ثبت نام نکرده و نیاز بازار کشور به رشته های دیگر را نیز بسنجند تا در آینده و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، با مشکل کار و اشتغال روبرو نشوند.

وی بازار کار بیشتر رشته های تجربی را اشباع شده ارزیابی می کند و می افزاید: در حال حاضر بیش از 114 رشته کاردانش در هنرستان ها و مدارس فنی تدریس می شود که فارغ التحصیلان این مراکز دغدغه شغلی کمتری نسبت به سایر رشته ها خواهند داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام متناسب سازی رشته های تحصیلی با نیاز کشور به نیروهای فنی و متخصص را هدف اصلی هدایت تحصیلی عنوان می کند و خاطرنشان می سازد: در بسیاری از رشته های تحصیلی همچون رشته علوم تجربی ظرفیت بازار کار تا چندین سال پر شده و در برخی رشته های دیگر با کمبود مواجه هستیم که اولیاء و دانش آموزان در هنگام ثبت نام بایستی به این موارد نیز توجه داشته باشند.

علی بیرانوند تما هم و غم متولیان امر آموزش و پرورش را زمینه سازی مناسب برای هدایت تحصیلی علمی و کارشناسانه آینده سازان مملکت بر اساس نیاز بازار کار، امکانات و ظرفیت های موجود ارزیابی و تأکید می کند: تلاش خواهد شد تا از هر طریق ممکن، مشکلات اولیاء و دانش آموزان استان مرتفع و زمینه ثبت نام و ادامه تحصیل آنان به درستی فراهم گردد.

* نظام آموزشی کشور نیازمند تغییر و تحول!

اگر پای درد دل فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های مختلف بشینی و به حرف هایشان گوش دهی بسیاری از آنان از اینکه به رشته های نظری و غیر فنی رفته اند، اکنون و پس از گذراندن بهترین سال های عمرشان، تا حدودی پشیمان و سرشکسته شده اند چرا که مدرک تحصیلی شان به درد بازار کار نخورده و اکنون به دنبال مدرک فنی و یاد گرفتن مهارت و حرفه ای هستند که با آن بتوانند شغلی دست و پا و  زندگیشان را احیاء کنند.

توجه به همین موضوع، نیاز تغییر در نظام آموزشی کشور از دوره متوسطه تا پایان تحصیلات دانشگاهی را ضروری کرده و خانواده ها نیز بایستی به فرزندانشان این نکته را گوشزد کنند که صرف رفتن به مدارس دارای رشته های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) تأمین کننده نیاز فردای آنها نخواهد بود و بلکه داشتن مهارت در رشته های فنی، بهتر می تواند دانش آموزان را به سوی کار و اشتغال سوق دهد.

البته این بدان معنا نیست که مملکت به پزشک، مهندس، معلم و ... نیاز نداشته باشد، بلکه روی صحبت با افرادی است که صرفاً به دلیل علاقه و نه توانایی، به سوی تحصیل در رشته های نظری روی آورده و متأسفانه بسیاری از این افراد پس از گذراندن دوران جوانی در دانشگاه ها و تحصیل در رشته هایی که بازار کار به فارغ التحصیلان آن نیازی ندارد، دچار مشکلات فراوانی همچون افسردگی، ولنگاری، اعتیاد، مهاجرت های بی سرانجام، بیگاری و ... می شوند و آرزو می کنند که ای کاش زمان به عقب برگردد تا در رشته های مورد نیاز بازار کار،  تحصیل کنند و شغلی فنی و کارآمدی داشته باشند!

این موارد نشان می دهد که نظام آموزشی کشور بایستی هرچه سریعتر و البته علمی و کارشناسی شده، پوست اندازی کرده و نسل جدید را به نسلی سوخته تبدیل نکنند و با ارائه راهکارهای مناسب از دوران ابتدایی و متوسطه اول، تحصیل آینده سازان این مرز و بوم را به درستی هدایت نمایند نه اینکه نوجوانی را که هزاران آرزو و رؤیای مختلف دارد، به اجبار سر کلاس درسی بنشانند که هیچ علاقه و انگیزه ای به آن ندارد.!

امید است دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت بتوانند علمی، منطقی و کارشناسی، زمینه ادامه تحصیل فرزندان این مملکت را به نحو شایسته فراهم نمایند و به این همه دغدغه های اولیاء و دانش آموزان پایان دهند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.