بجنورد – زهره محمدی : سری به روستای بازخانه که در ۱۰ کیلومتری بجنورد قرار دارد می زنم و پای درد و دل باغداران می نشینم. وارد باغ یکی از این باغداران منطقه می شوم باغداری را می بینم که عرق بر پیشانی اش نشسته و سخت مشغول کار است وقتی نزدیک می شوم خودم را معرفی می کنم با روی خوش ازمن پذیرایی می کند و شروع به درد و دل می کند.

حاصل دسترنج باغداران فقط خستگی است

طاهری می گوید : از اواخر اردیبهشت مشغول برداشت محصول خود هستیم و با گذشت دوماه بعد از فروش محصول فقط خستگی برای ما مانده است.

 وی می افزاید : همه سود کشاورزی عاید دلالان و بازاریان می شود من کشاورز دو میلیون تومان پول سبد میوه ، بیش از 5 میلیون تومان پول کارگر، هزینه تامین غذا و رفت و آمد کارگرها ، هزینه کمیسیون و حمل بار را پرداخت می کنم.

وی خاطرنشان می کند: قبل از شروع برداشت محصول هم کلی در باغ ها زحمت می کشیم تا محصولی بار بیاید و پول سم و کود پرداخت می کنیم حالا خود قضاوت کنید چیزی به غیر از خستگی برای من باقی می ماند.

این باغدار تصریح می کند : بارندگی های فصلی در استان موجب شده سال جاری با كمبود آب روبه‌رو نباشیم ولی بارش بسیار باران موجب خرابی محصول گیلاس روی درختان شده است.

 طاهری می افزاید: متأسفانه خراب‌شدن میوه گیلاس چیدن آن را از روی درخت بسیار سخت كرده به‌گونه ای كه جدا كردن میوه سالم و خراب به سختی انجام می‌شود

وی هزینه‌های بسیار زیاد برای به کارگیری كارگر و سختی كار چیدن محصول از درختان سر به فلك كشیده را از مشكلات برشمرده و اظهار می دارد: این در حالی است كه هر‌كسی قادر به بالا رفتن از درختان و چیدن این میوه نیست بنابراین كارگر به سختی یافت می‌شود.

* درآمدمان با هزینه ها متناسب نیست

باغدار دیگری  خاطرنشان می کند: امید یك كشاورز در طول سال به محصولش است و به همین دلیل یك تا دو ماه وقت خود را صرف چیدن محصولش می‌كند ولی درآمد آن متناسب با هزینه‌ها و زحمتش نیست.

ساجدی تصریح می کند: سال جاری باوجود كیفیت بهتر محصول و افزایش تولید، قیمت‌ها در بازار چندان مناسب نیست وگیلاس  با قیمت كمتری از سال گذشته به فروش می‌رسد كه باعث ضرر كشاورز شده است.

* پاسکاری میان اداره ای!

بعد از بیان مشکلات باغداران به سازمان جهاد کشاورزی مراجعه کردم تا بلکه گرهی از مشکلات این کشاورزان زحمت کش باز شود زمانی که برای پاسخ سوالاتم در رابطه با ناهماهنگی بازار عرضه و تولید محصولات این باغداران مسئول مربوطه را جویا شدم مرا به سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ارجاع دادند اما بعد از تماس با این سازمان نیز آنها مرا بار دیگر به سازمان جهاد کشاورزی پاس دادند به هرحال جوابی در این زمینه دریافت نکردم و به سراغ مدیرباغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی رفتم

* گیلاس سالم تری داریم

مدیر باغبانی سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی می گوید : سطح باغ های گیلاس استان 150 هکتار است که عمده تولید استان در شهرستان بجنورد به‌ویژه در روستای بازخانه با بیش از 200 هكتار سطح زیر كشت است.

محمد علی شریکیان با اشاره به کیفیت بالای محصول گیلاس استان ، بیان می کند :تنوع بالایی در‌گونه‌های زودرس، میان رس و دیر رس برخوردار است كه به دلیل مصرف پایین كود و سموم شیمیایی نسبت به میانگین كشوری از سلامت بهتری برخوردار است.

وی یادآور می شود : سال گذشته در مدیریت جهاد كشاورزی اقدامات خوبی در رابطه با این محصول صورت گرفت كه در آن حدود 2 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اصلاح و نوسازی باغ‌ها به كشاورزان پرداخت شد.

وی ادامه می دهد: این استان از كارشناسان و مروجان باغبانی فوق العاده و خبره ای برخوردار است كه با نظارت كامل به باغ‌ها و سركشی، نكات لازم از قبیل رعایت بهداشت كف باغ، عملیات «به باغی»، تغذیه، هرس، دفع آفات نباتی را به باغداران گیلاس تذكر داده اند.

وی از مگس گیلاس به‌عنوان یكی از آفات مشهود در این محصول یاد كرد و می گوید: چنین آفاتی مشكلات زیادی در استان تولید كرد كه با روش‌های خاص در حفظ محصول و زمان مناسب سم پاشی، مقدار سموم استفاده شده کنترل شد.

وی به باغداران توصیه می کند در همه حال از كود دامی پوسیده و ورمی كمپوست به جای سموم و كود استفاده كنند و عملیات «به باغی» را رعایت كنند.

* خرید پایه رویشی

شریكیان اذعان می دارد: كشاورزان لازم است باغ‌های درجه 2 خود را نوسازی كرده و به درجه یك تبدیل كنند چراكه دراین باغ‌ها عملیات مكانیزاسیون راحت‌تر قابل انجام است

وی یادآوری می کند: سال جاری از محل یارانه نهاده‌های كشاورزی اقدام به خرید پایه‌های رویشی برای یكی ازنهالستان‌های استان كردیم كه در همین راستا هزار پایه رویشی خریداری و در نتیجه در سال‌های آینده ارقام مختلف گیلاس را در خود استان تولید خواهیم كرد.

مدیرباغبانی جهاد كشاورزی خراسان شمالی با بیان اینكه هدف افزایش سطح زیر كشت نیست، تصریح می کند: باتوجه به محدودیت منابع آبی بیشترین اهداف روی اصلاح باغ‌ها متمركز شده زیرا بخش عمده ای از باغ‌های استان با‌گونه‌های مخلوط پر شده است.

وی با اشاره به بارندگی‌های فصلی در سال جاری اظهار می کند: این بارندگی‌ها تا حدودی موجب خرابی محصول گیلاس شده ولی خوشبختانه میزان تولید این محصول در استان نسبت به سال گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار است.

شریكیان می افزاید: این بارندگی‌ها برای زراعت و باغداری بسیار مفید بوده اما گاهی در برخی مناطق بارش‌های شدید‌تری داشتیم كه به محض گرم شدن هوا عاملی برای تشدید پوسیدگی میوه تازه است

وی یادآور می شود : حتی شبنم صبحگاهی نیز باعث مرطوب شدن شكوفه گیلاس و منجر به تولید محصولی بدون میوه و توخالی می‌شود كه نتیجه ای نیز ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.