سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متأسفانه فرانسه علاوه بر تلاش مستمر در جهت بی‌ثبات سازی منطقه از طریق همسویی با بانیان و حامیان داعش، اخیراً میزبان تجمع گروهک‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی منافقین و گردانندگان طالبان، القاعده و داعش بوده است.

واکنش به  اظهارات ضدایرانی مقام فرانسوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر «فرانسوا دولاتر» نماینده دائم فرانسه نزد سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، این‌گونه اظهارات را مغرضانه و در تناقض با مواضع سایر مقامات فرانسوی ارزیابی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود طبق برجام پایبند بوده است، اما هنوز انتظارات ما از سوی طرفهای مقابل برآورده نشده و ضرورت دارد طرف‌های غربی نیز پایبندی خود را به انجام تعهداتشان در عمل نشان دهند.

قاسمی با رد اظهارات مغرضانه دولاتر در مورد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: اظهارات سفیر فرانسه عاری از واقعیت و به‌منظور سرپوش گذاشتن بر مداخله همه‌جانبه فرانسه در امور سوریه عنوان شده که این امر خسارات عظیم انسانی و مادی به مردم سوریه تحمیل کرده است.

وی اضافه کرد: مسئول پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه کشورهایی هستند که با ارسال سلاح به گروه‌های مسلح و بی‌مسئولیت موجب گسترش ناآرامی‌ها در این کشور هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از توقف خشونت و اصلاحات در سوریه حمایت کرده است و راه حل بحران این کشور را انجام گفت‌وگوهای ملی در چارچوب مذاکره سوری سوری می‌داند.

قاسمی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم است به‌طور فعال برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه در مواجهه با تهدید فزاینده‏ تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌بار کمک کند، تصریح کرد: ایران نقش پیشروی خود را در مبارزه با این خطر ادامه خواهد داد و آماده است با همسایگان خود و جامعه بین‌المللی در پرداختن به این تهدید مشترک جهانی به‌طور کامل همکاری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تعجب از اظهارات نماینده دائم فرانسه نزد سازمان ملل متحد در مورد برنامه موشکی کشورمان که با نص برجام و اظهارات قبلی وزیر امور خارجه این کشور در مجلس ملی فرانسه در تناقض است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم برای تقویت توانمندی‌های دفاعی خود به‌منظور حراست از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی خود در مقابل هرگونه تجاوز و همچنین مقابله با تهدید تروریسم در منطقه را ادامه خواهد داد. در این چارچوب، توانمندی‌های نظامی ایران از جمله موشکها، منحصراً برای دفاع مشروع هستند. این تجهیزات برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و بنابراین، خارج از حیطه یا صلاحیت قطعنامه شورای امنیت و پیوست‌های آن هستند.

وی بیان چنین مواضعی از سوی سفیر فرانسه را مصداق بارز غرض‌ورزی آگاهانه نسبت به واقعیت‌ها ارزیابی کرد و افزود: همان‌گونه که قبلاً اعلام کرده‌ایم، هیچ چیزی در برجام نباید به‌نحوی تعبیر و تفسیر شود که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌معنای پذیرش یا مماشات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مشروعیت، اعتبار یا قابل اجرا بودن تحریم‌ها و اقدامات محدودیت‌ساز تصویب شده توسط شورای امنیت، اتحادیه اروپا یا دولت‌های عضو اتحادیه اروپا، ایالات متحده یا هر کشور دیگری علیه ایران باشد، هم‌چنین نباید به‌معنای چشم‌پوشی یا محدودیت در اعمال هرگونه حقی که جمهوری اسلامی ایران وفق قوانین ملی، اسناد بین‌المللی یا اصول حقوقی مربوطه دارد، تعبیر و تفسیر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان  خاطرنشان کرد: اظهارات این مقام فرانسوی در زمینه ابراز نگرانی از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و سفرهای سردار قاسم سلیمانی در حالی مطرح می‌شود که رژیم صهیونیستی به‌عنوان کانون بحران و اصلی‌ترین مانع دستیابی به صلح منطقه‌ای و جهانی به‌صورت آگاهانه از دید رهبران و مقامات فرانسوی به دست فراموشی سپرده شده است. متأسفانه فرانسه علاوه بر تلاش مستمر در جهت بی‌ثبات سازی منطقه از طریق همسویی با بانیان و حامیان داعش، اخیراً میزبان تجمع گروهک‌های تروریستی از جمله گروهک تروریستی منافقین و گردانندگان طالبان، القاعده و داعش بوده که این اقدامات کنار تلاش برای تطهیر منافقین از جنایات ارتکابی از جمله شهادت 17 هزار نفر از مردم و مسئولان ایرانی، با تعهدات این کشور و مواضع اعلامی مقامات فرانسوی همخوانی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.